Gemeente Utrecht
Mondelinge vragen raad 1 juni 2006
Onderwerp: Fietsen stallen en verwijderen stationsgebied
Indiener(s): Niki Schipper
GroenLinks heeft drie maanden geleden schriftelijke vragen (2006 nr 16) gesteld over fietsparkeren in het Stationsgebied. De afgelopen tijd bereiken ons meerdere signalen van verontwaardigde fietsers die hun fiets kwijt zijn doordat deze is weggehaald door de gemeente.
GroenLinks vindt, op dit moment, enkel het verwijderen van fietsen die niet in de rekken staan dweilen met de kraan open. De fietsenrekken stromen simpelweg over. Er zijn geen alternatieven in het Stationsgebied. Door de onderhoudswerkzaamheden van Corio is de druk op de fietsenrekken alleen maar groter geworden.
Onze ervaring is dat het verwijderen van de fietsen op de volgende wijze gebeurt: na de (ochtend)spits worden fietsen die niet in de rekken staan voorzien van een sticker. Worden deze fietsen niet meegenomen door de eigenaar dan worden ze verwijderd. Hiermee wordt (soms) een half uur na het stickeren mee aangevangen. GroenLinks vindt deze periode veel te kort.
GroenLinks heeft de indruk dat alle fietsen die niet in de rekken staan bestempelen worden als "gevaarlijk of hinderlijk geparkeerd". Bij fietsen die een gevaar opleveren voor de (verkeers)veiligheid moet handhavend opgetreden worden. Maar om iedere fiets buiten het rek te bestempelen als hinderlijk en gevaarlijk geparkeerd gaat wat ons betreft te ver.
Het tekort aan fietsparkeerplekken in het Stationsgebied is overduidelijk. Het vorige college gaf aan ruimte te zien in dubbellaags fietsenrekken en is begonnen met een proefopstelling. Ook met zogenaamde hoog-laag rekken zouden er meer plaatsen gecreëerd kunnen worden. Het toenmalige college gaf aan voor de kosten (360.000 euro) geen budget beschikbaar te hebben.
Dit brengt ons tot de volgende vragen aan het college:
1. Wanneer wordt de proef met de dubbellaags fietsenrekken afgerond en wanneer is de proef geslaagd te noemen?
2. Wanneer verwacht het College het aantal fietsenrekken uit te kunnen breiden met hoog-laag rekken en/of dubbellaags fietsenrekken?
3. Kan het College uiterlijk bij de programmabegroting 2007 komen met een voorstel om het aantal fietsenrekken uit te breiden?
4. Is het college het eens met GroenLinks dat een half uur tussen het stickeren en weghalen van de fietsen erg kort is? Zo ja, wat is volgens het College wel een redelijke termijn?
5. Is het College met ons van mening dat niet alle fietsen die niet in de rekken staan 'gevaarlijk en hinderlijk' geparkeerd zijn? Kan zij aangeven wat zij onder gevaarlijk en hinderlijk verstaan, en hoe Stadstoezicht deze definities in de uitvoering hanteert?
---- --