Mercedes-Benz Atego in Euro 4 uitvoering:schoon en zuinig distributievervoer
(6/1/2006)
Mercedes-Benz is gestart met de levering van Atego modellen met
BlueTec-technologie die voldoen aan de strenge Euro 4 emissienormen.
Mercedes-Benz komt daarmee tegemoet aan de wens van ondernemers die
willen beschikken over de voordelen van BlueTec-techologie.
De Atego met Euro 4 is krachtig, schoon, zuinig en betrouwbaar.
Bovendien kan de Atego met BlueTec zonder roetfilter in stedelijke
gebieden worden ingezet, ook in de toekomst.
BlueTec is de innovatieve techniek waarmee Mercedes-Benz op een
economische manier zowel aan de emissie-eisen Euro 4 als Euro 5 kan
voldoen. Euro 4 is de Europese norm voor voertuigen die na 1 oktober
dit jaar nieuw op kenteken worden gezet. Mercedes-Benz verlaagt met de
BlueTec-technologie het brandstofverbruik van de Atego en zorgt voor
schone uitlaatgassen. Dat laatste is vooral van belang bij gebruik in
stedelijke gebieden waar de overheid de uitstoot van roet wil
verminderen. Voor 2006 stimuleert de overheid de aanschaf van
milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen met de MIA-regeling. Van het
investeringsbedrag tot ⬠50.000 mag 30 procent in mindering worden
gebracht op de belastbare winst van de onderneming. Dat kan een
voordeel opleveren van maximaal ⬠5.250 per vrachtauto. Door die
regeling is de extra investering in de Atego met BlueTec gering.
BlueTec voor een optimale bereikbaarheid De overheid gaat milieuzones
instellen om de luchtkwaliteit in de binnensteden te verbeteren.
Onlangs is in een convenant tussen verladers, vervoerders en de
overheid afgesproken dat vrachtautoâs met Euro 0 en 1 vanaf volgend
jaar niet meer in milieuzones zullen worden toegelaten. Vrachtautoâs
die voldoen aan de emissie-eisen volgens Euro 2 worden tot 1 januari
2010 in milieuzones toegestaan indien ze zijn voorzien van een
roetfilter. Voertuigen die voldoen aan Euro 3 mogen in combinatie met
een partikelfilter nog tot 1 juli 2013 in milieuzones rijden, mits
deze jonger zijn dan 8 jaar. Voor Euro 4 en 5 gelden geen
belemmeringen. Dat is een belangrijke reden om nu al een Atego met
BlueTec aan te schaffen. Dankzij een subsidieregeling zijn de
meerkosten bij aanschaf gering. Bovendien profiteren gebruikers van
een Atego met BlueTec-technologie van het lage brandstofverbruik. Voor
veel gebruikers zijn dat belangrijke redenen om vandaag al voor een
Mercedes-Benz Atego met rendabele BlueTec-technologie te kiezen.
Euro 4 met BlueTec Om te voldoen aan de Euro 4 uitlaatgasnormen heeft
Mercedes-Benz gekozen voor een toekomstgerichte oplossing met de naam
BlueTec(TM). Die techniek is gebaseerd op de SCR-dieseltechnologie
(Selective Catalytic Reduction) voor zware bedrijfsautoâs. Het is de
best mogelijke oplossing om op een economische manier aan de Euro 4
emissie-eisen te voldoen. Dankzij optimale inspuittechnologie hebben
de nieuwe Atego-motoren geen partikelfilter nodig om aan de strenge
Euro 4 emissie-eis van 0,02 gram per kW/uur te voldoen. De NOx, die
bij deze optimale verbranding vrijkomt, wordt met behulp van
SCR-techniek omgezet in volstrekt onschadelijk stikstof en water. Het
additief dat daarbij nodig is heet AdBlue, een niet giftige
ureumoplossing. AdBlue wordt in een aparte tank opgeslagen en
nauwkeurig in de uitlaat geïnjecteerd. Alle Atego-modellen met
BlueTec zijn standaard voorzien van een 25 liter Adblue tank. Dat is
voldoende om ongeveer 2.500 kilometer te rijden, gebaseerd op een
brandstofverbruik van 20 liter per 100 kilometer. Voor een grotere
actieradius is optioneel een 35 litertank beschikbaar. Dan is het in
de meeste gevallen voldoende om 1 keer per maand AdBlue te tanken.
BlueTec is de beste techniek Bij de keuze voor BlueTec om te voldoen
aan de Euro 4 emissienormen, hebben de constructeurs van Mercedes-Benz
zich laten leiden door de wens om zowel het milieu als de economie te
dienen. BlueTec met SCR-techniek maakt een dusdanig nauwkeurige
beheersing van de verbranding mogelijk, dat nagenoeg geen partikels in
de uitlaatgassen voorkomen. Een roetfilter is dan ook overbodig.
Dankzij de BlueTec-technologie is het brandstofverbruik van de nieuwe
Atego- motoren ongeveer 5 procent lager dan bij Euro 3 motoren.
BlueTec zet de stikstofoxiden in het uitlaatsysteem met een
DeNox-katalysator om in onschadelijk stikstof en water. Stikstof is
een bekende stof in de natuur. De atmosfeer om de aarde bestaat voor
meer dan 80 procent uit stikstof.
Meer vermogen De betere prestatie van BlueTec-techniek komt tot
uitdrukking in het beschikbare motorvermogen. Zowel de viercilinder-
als de zescilindermotoren van de Atego met BlueTec hebben in de meeste
gevallen meer vermogen en meer trekkracht. Het maximum vermogen van de
OM 906 LA met BlueTec-technologie is bijvoorbeeld gestegen van 279 pk
naar 286 pk. Het koppel is verhoogd van 1.100 Nm naar 1.120 Nm.
BlueTec is een volledig in het ontwerp geïntegreerde technologie. De
Atego met Euro 4 profiteert ten volle van het zeer betrouwbare
systeem. De onderhoudsintervallen blijven onveranderd ruim,
afhankelijk van de inzet tot zelfs 60.000 km.
BedrijfsautoRAI