Opel Vivaro en Movano: verbeterd voor nieuwe uitdagingen
(6/1/2006)
Opel versterkt zijn positie in het groeiende segment van
bedrijfswagens met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 2,8 tot
3,5 ton met nieuwe versies van de Vivaro en de Movano. De twee nieuwe
modellen debuteren in september op de IAA-bedrijfswagenshow in
Hannover. De vernieuwde Vivaro kan besteld worden vanaf begin juli, de
vernieuwde Movano vanaf midden augustus.
In 1999 maakte Opel een opvallend debuut in dit segment met de Movano,
die in 2001 werd gevolgd door de Vivaro. Sindsdien is het aantal
registraties van Opel bedrijfswagens verdubbeld, van bijna 80.000 in
2001 tot ongeveer 160.000.
Vivaro: fris gezicht
Naast nieuwe technologie en uitrusting pakt de Vivaro ook uit met een,
nieuw, fris gezicht. Zorgvuldig verfijnde details verhogen de
functionaliteit en de attractiviteit van het succesvolle model. De
tweede Vivaro-generatie, gekenmerkt door de cabine met het typische
'jumbo roof' dak, is meteen herkenbaar aan de nieuwe vormgeving van de
koplampen, de chroomstrip op de nieuw ontworpen grille en de nieuwe
achterlichten. Deze nieuwe kenmerken verhogen de aantrekkingskracht
van de Opel Vivaro voor klanten die niet alleen belang hechten aan de
praktische aspecten, maar ook aan stijl en uitstraling. Door de
toevoeging van twee versies met open laadbak zijn nu twee lengtes,
twee dakhoogten en vijf carrosserievarianten beschikbaar. De
uitrusting omvat een breed scala van noviteiten zoals de opties âPark
Pilotâ en licht- en regensensoren.
Compleet nieuw zijn twee common-rail turbodieselmotoren met een
cilinderinhoud van 2,0 liter. Alle krachtbronnen voor de Vivaro
voldoen aan de Euro 4 emissienorm, en de krachtigste versie, de
vernieuwde 2.5 CDTi, is standaard uitgerust met een onderhoudsvrij
Diesel Partikel Filter (DPF). De standaard zesversnellingsbak van de
voorwielaangedreven Vivaro brengt het verhoogde koppel en vermogen van
de vernieuwde motoren over naar de voorwielen.
Voor de hoogstaande actieve veiligheid en de comfortabele
wielophanging zorgt het beproefde voorwielaangedreven onderstel van de
Vivaro met de onafhankelijke McPherson veerpoten vooraan en de lichte
torsieas achteraan. Het remsysteem behoort tot de top in deze
categorie van bedrijfswagens met remschijven rondom (vooraan intern
geventileerd) en een vierkanaals antiblokkeerremsysteem met
elektronische remkrachtverdeling. In de nieuwe Vivaro wordt het
standaard veiligheidspakket bovendien aangevuld met een
remhulpsysteem. Ook kan de hoogstaande veiligheidsuitrusting worden
uitgebreid met de optie âElektronische Stabiliteits Programma
(ESPPlus).â
Dynamische voorzijde beklemtoont typische Opel-kenmerken
Het unieke, persoonlijke design van de Vivaro is toonaangevend in de
klasse van de 2,8-ton bestelwagens. De klanten houden van het
typische, koepelvormige âJumboâ-dak, dat een ruimtelijk gevoel geeft
en het in- en uitstappen vereenvoudigd â bijzonder belangrijk voor een
voertuig dat dagelijks gebruikt wordt voor het leveren van goederen.
Opel zette een stap vooruit met het originele technische concept van
de Vivaro, en ontwikkelde het verder met specifieke visuele elementen:
de nieuw ontworpen amandelvormige koplampen met geïntegreerde
richtingaanwijzers en de opvallende chromen bies met Opel-logo op de
kenmerkende grille, maken de Vivaro duidelijk herkenbaar als een lid
van de Opel-familie. De lijnen die via de robuuste bumper en de
gewelfde wielkasten oplopen naar de zijruiten, benadrukken de
dynamische look van de Vivaro, die wordt afgerond door volledig nieuw
ontworpen achterlichten met helder glas.
Succesvolle motoren met grotere cilinderinhoud, meer vermogen en
betere prestaties
De nieuwe Vivaro is ook verbeterd door diverse gewijzigde en nieuwe
technische kenmerken. Het volledig herziene motorengamma bestaat uit
drie common-rail turbodiesels en een 2,0-liter benzineversie, die stuk
voor stuk voldoen aan de Euro 4 emissienorm. De populaire
krachtbronnen met een cilinderinhoud van 1,9 liter (60 kW/82 pk en 74
kW/100 pk) worden vervangen door twee nieuwe 2.0 CDTi-motoren (66
kW/90 pk en 85 kW/115 pk). Zij combineren hogere prestaties met een
vrijwel ongewijzigd brandstofverbruik en â belangrijk voor fleetowners
â een tot 26 procent hogere aandrijfkracht dan hun voorgangers (het
maximumkoppel stijgt respectievelijk van 190 tot 240 en van 240 tot
290 Nm). Met 10 pk en 10 Nm meer is de 2.5 CDTi (107 kW/145 pk, 320
Nm) de juiste keuze voor gebruikers die regelmatig met een volgeladen
voertuig rijden. De top-of-the-line motor zal standaard uitgerust zijn
met een onderhoudsvrij Diesel Partikel Filter (DPF). De Vivaro is ook
verkrijgbaar met een Tecshift, geautomatiseerde handgeschakelde
zesversnellingsbak, die tot zes procent brandstof kan besparen en het
rijden in het stadsverkeer veel gemakkelijker maakt. De
handgeschakelde zesversnellingsbak, speciaal ontwikkeld om het hogere
vermogen te verwerken, is ook standaard voor de benzineversie (88
kW/120 pk), die het ideale alternatief is voor gebruikers die weinig
kilometers afleggen.
Een grote verscheidenheid aan versies voor transport en vrije tijd
De nieuwe uitgave van de Vivaro is verkrijgbaar in een nog groter
aantal versies. Het vroegere gamma, verkrijgbaar in twee lengtes, twee
dakhoogten en een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 2,7 of 2,9
ton â wordt uitgebreid met twee versies met een open laadbak. Met een
laadhoogte van slechts 640 millimeter, een unieke waarde in dit
segment, is de versie met lage vloer bijzonder geschikt voor het
vervoer van zware en omvangrijke goederen. Op de volledig vlakke
laadvloer kunnen vier europallets worden geladen, terwijl de versie
met normale laadvloer uitgerust is met opbergvakken onder de vloer
voor gereedschap en kleine voorwerpen. Dankzij de aanwezigheid van
verticale bevestigingselementen op de drie laadschotten kan de
maximaal 1050 kg (gewone versie: 900 kg) zware lading gemakkelijk
tegen weer en wind worden beschermd met een dekzeil.
Comfortabel interieur voor professionals
Opel maakte zijn bestseller nog aantrekkelijker met een verbeterd
interieur, nieuwe, standaard geleverde veiligheidselementen zoals een
remhulpsysteem, en aanvullende comfort- en designopties. Frisse
bekledingsmaterialen, stoffen en â afhankelijk van het model â
deurgrepen en een versnellingspookknop in mat chroom en een
snelheidsmeter met chromen rand resulteren in een aangename en meteen
ook functionele sfeer. De bestuurdersruimte wordt gekenmerkt door een
overzichtelijk instrumentenpaneel, dat kan worden uitgerust met een
infotainmentsysteem in dubbel of enkel DIN-formaat. Extra's zoals een
regensensor en een uitschakelbare passagiersairbag kunnen bijzonder
nuttig zijn, afhankelijk van de manier waarop het voertuig wordt
gebruikt. Andere nuttige onderdelen, die achteraf kunnen worden
gemonteerd, zijn een aanvullende accu en een CAN-aansluitmodule die
toegang geeft tot de gegevens van het CAN-bus netwerk.
Klanten die bijzonder veel belang hechten aan uiterlijke elementen,
kunnen hun Vivaro meer uitstraling geven met nieuwe 16" lichtmetalen
velgen en een ruime keuze aan accessoires in carrosseriekleur. De luxe
Tour is uitgerust met een verbeterde standaardverwarming in de
passagiersruimte.
Het succesverhaal van de Vivaro: trendsetter in groeisegment
Met zijn specifieke troeven â zuinigheid en kracht, gebruikscomfort en
betrouwbaarheid, functionaliteit en veelzijdigheid â kon de unieke en
opvallende Vivaro rekenen op een almaar groeiend enthousiasme vanuit
de markt. In 2002, zijn eerste volledige verkoopjaar, vonden 4.269
exemplaren een klant in Nederland, en iets meer dan 30.000 in Europa.
Mede dankzij de uitbreiding van het aanbod met de Tour en de gesloten
bestelwagen met versies voorzien van een verhoogd dak, zijn er in
Nederland sinds de introductie meer dan 25.000 exemplaren verkocht.
Alain Visser, Executive Director Sales, Marketing & Aftersales bij
Opel, verwacht een verdere toename van de verkoop in 2006: "Na
uitvoerig marktonderzoek hadden wij er het volste vertrouwen in dat de
Vivaro van de eerste generatie, met zijn innovatieve, gedurfde
bedrijfswagenconcept, snel aanvaard zou worden door het publiek. Nu
weten wij dat hij een echte âwinnerâ is. Na zijn ingrijpende
vernieuwing komt de Vivaro nóg sterker voor de dag.â
De vernieuwde Movano: meer vermogen met verbeterde motoren en
versnellingsbakken
In de klasse van de bedrijfswagens met een maximaal toelaatbaar
totaalgewicht van 2,8 tot 3,5 ton, slaat de Opel Movano een uitstekend
figuur met zijn aantrekkelijk design, zijn voorbeeldig zitcomfort en
zijn verzorgde ergonomie, naast zijn meer klassieke kwaliteiten als
robuuste en economische bedrijfswagen of als ruime personenbus.
De Movano 2007 pakt uit met een nieuw, duidelijk gestructureerd
motorengamma gebaseerd op de 2.5 CDTi. Net zoals de Vivaro beschikt de
Movano over de verbeterde motoren â die stuk voor stuk voldoen aan de
Euro 4 emissienorm â en versnellingsbakken: de drie 2,5-liter
common-rail turbodiesels zijn nu krachtiger, van de 74 kW/100 pk
sterke basisversie, tot de 88 kW/120 pk motor met 300 Nm, tot de
topversie met 107 kW/145 pk en een maximumkoppel van 320 Nm, de
vervanger van de 3.0 CDTi met 100 kW/136 pk. De verbeterde
handgeschakelde zesversnellingsbak brengt dit vermogen even soepel
over als de als optie verkrijgbare Tecshift automatische transmissie,
die in eerste instantie wordt aangeboden voor versies met 100 pk en
met 120 pk. Het onderhoudsvrije Diesel Partikel Filter (DPF) is als
optie verkrijgbaar met de 2.5 CDTi met 120 pk en standaard met het 145
pk model. ESPPlus is een nieuwe, als optie verkrijgbare
veiligheidsfunctie voor de gesloten bestelwagen en de Combi.
De eigenaars van de Movano zullen de bijkomende opbergmogelijkheden in
het voertuig op prijs stellen. Alle versies beschikken over twee
rekken onder het dak die even breed zijn als de voorruit, en een
opbergvak in de middenconsole.
BedrijfsautoRAI