BedrijfsautoRAI

Opel Vivaro en Movano: verbeterd voor nieuwe uitdagingen

(6/1/2006)
Opel versterkt zijn positie in het groeiende segment van bedrijfswagens met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 2,8 tot 3,5 ton met nieuwe versies van de Vivaro en de Movano. De twee nieuwe modellen debuteren in september op de IAA-bedrijfswagenshow in Hannover. De vernieuwde Vivaro kan besteld worden vanaf begin juli, de vernieuwde Movano vanaf midden augustus.
In 1999 maakte Opel een opvallend debuut in dit segment met de Movano, die in 2001 werd gevolgd door de Vivaro. Sindsdien is het aantal registraties van Opel bedrijfswagens verdubbeld, van bijna 80.000 in 2001 tot ongeveer 160.000.

Vivaro: fris gezicht
Naast nieuwe technologie en uitrusting pakt de Vivaro ook uit met een, nieuw, fris gezicht. Zorgvuldig verfijnde details verhogen de functionaliteit en de attractiviteit van het succesvolle model. De tweede Vivaro-generatie, gekenmerkt door de cabine met het typische 'jumbo roof' dak, is meteen herkenbaar aan de nieuwe vormgeving van de koplampen, de chroomstrip op de nieuw ontworpen grille en de nieuwe achterlichten. Deze nieuwe kenmerken verhogen de aantrekkingskracht van de Opel Vivaro voor klanten die niet alleen belang hechten aan de praktische aspecten, maar ook aan stijl en uitstraling. Door de toevoeging van twee versies met open laadbak zijn nu twee lengtes, twee dakhoogten en vijf carrosserievarianten beschikbaar. De uitrusting omvat een breed scala van noviteiten zoals de opties âPark Pilotâ en licht- en regensensoren.

Compleet nieuw zijn twee common-rail turbodieselmotoren met een cilinderinhoud van 2,0 liter. Alle krachtbronnen voor de Vivaro voldoen aan de Euro 4 emissienorm, en de krachtigste versie, de vernieuwde 2.5 CDTi, is standaard uitgerust met een onderhoudsvrij Diesel Partikel Filter (DPF). De standaard zesversnellingsbak van de voorwielaangedreven Vivaro brengt het verhoogde koppel en vermogen van de vernieuwde motoren over naar de voorwielen.

Voor de hoogstaande actieve veiligheid en de comfortabele wielophanging zorgt het beproefde voorwielaangedreven onderstel van de Vivaro met de onafhankelijke McPherson veerpoten vooraan en de lichte torsieas achteraan. Het remsysteem behoort tot de top in deze categorie van bedrijfswagens met remschijven rondom (vooraan intern geventileerd) en een vierkanaals antiblokkeerremsysteem met elektronische remkrachtverdeling. In de nieuwe Vivaro wordt het standaard veiligheidspakket bovendien aangevuld met een remhulpsysteem. Ook kan de hoogstaande veiligheidsuitrusting worden uitgebreid met de optie âElektronische Stabiliteits Programma (ESPPlus).â

Dynamische voorzijde beklemtoont typische Opel-kenmerken Het unieke, persoonlijke design van de Vivaro is toonaangevend in de klasse van de 2,8-ton bestelwagens. De klanten houden van het typische, koepelvormige âJumboâ-dak, dat een ruimtelijk gevoel geeft en het in- en uitstappen vereenvoudigd â bijzonder belangrijk voor een voertuig dat dagelijks gebruikt wordt voor het leveren van goederen. Opel zette een stap vooruit met het originele technische concept van de Vivaro, en ontwikkelde het verder met specifieke visuele elementen: de nieuw ontworpen amandelvormige koplampen met geïntegreerde richtingaanwijzers en de opvallende chromen bies met Opel-logo op de kenmerkende grille, maken de Vivaro duidelijk herkenbaar als een lid van de Opel-familie. De lijnen die via de robuuste bumper en de gewelfde wielkasten oplopen naar de zijruiten, benadrukken de dynamische look van de Vivaro, die wordt afgerond door volledig nieuw ontworpen achterlichten met helder glas.

Succesvolle motoren met grotere cilinderinhoud, meer vermogen en betere prestaties
De nieuwe Vivaro is ook verbeterd door diverse gewijzigde en nieuwe technische kenmerken. Het volledig herziene motorengamma bestaat uit drie common-rail turbodiesels en een 2,0-liter benzineversie, die stuk voor stuk voldoen aan de Euro 4 emissienorm. De populaire krachtbronnen met een cilinderinhoud van 1,9 liter (60 kW/82 pk en 74 kW/100 pk) worden vervangen door twee nieuwe 2.0 CDTi-motoren (66 kW/90 pk en 85 kW/115 pk). Zij combineren hogere prestaties met een vrijwel ongewijzigd brandstofverbruik en â belangrijk voor fleetowners â een tot 26 procent hogere aandrijfkracht dan hun voorgangers (het maximumkoppel stijgt respectievelijk van 190 tot 240 en van 240 tot 290 Nm). Met 10 pk en 10 Nm meer is de 2.5 CDTi (107 kW/145 pk, 320 Nm) de juiste keuze voor gebruikers die regelmatig met een volgeladen voertuig rijden. De top-of-the-line motor zal standaard uitgerust zijn met een onderhoudsvrij Diesel Partikel Filter (DPF). De Vivaro is ook verkrijgbaar met een Tecshift, geautomatiseerde handgeschakelde zesversnellingsbak, die tot zes procent brandstof kan besparen en het rijden in het stadsverkeer veel gemakkelijker maakt. De handgeschakelde zesversnellingsbak, speciaal ontwikkeld om het hogere vermogen te verwerken, is ook standaard voor de benzineversie (88 kW/120 pk), die het ideale alternatief is voor gebruikers die weinig kilometers afleggen.

Een grote verscheidenheid aan versies voor transport en vrije tijd De nieuwe uitgave van de Vivaro is verkrijgbaar in een nog groter aantal versies. Het vroegere gamma, verkrijgbaar in twee lengtes, twee dakhoogten en een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 2,7 of 2,9 ton â wordt uitgebreid met twee versies met een open laadbak. Met een laadhoogte van slechts 640 millimeter, een unieke waarde in dit segment, is de versie met lage vloer bijzonder geschikt voor het vervoer van zware en omvangrijke goederen. Op de volledig vlakke laadvloer kunnen vier europallets worden geladen, terwijl de versie met normale laadvloer uitgerust is met opbergvakken onder de vloer voor gereedschap en kleine voorwerpen. Dankzij de aanwezigheid van verticale bevestigingselementen op de drie laadschotten kan de maximaal 1050 kg (gewone versie: 900 kg) zware lading gemakkelijk tegen weer en wind worden beschermd met een dekzeil.

Comfortabel interieur voor professionals

Opel maakte zijn bestseller nog aantrekkelijker met een verbeterd interieur, nieuwe, standaard geleverde veiligheidselementen zoals een remhulpsysteem, en aanvullende comfort- en designopties. Frisse bekledingsmaterialen, stoffen en â afhankelijk van het model â deurgrepen en een versnellingspookknop in mat chroom en een snelheidsmeter met chromen rand resulteren in een aangename en meteen ook functionele sfeer. De bestuurdersruimte wordt gekenmerkt door een overzichtelijk instrumentenpaneel, dat kan worden uitgerust met een infotainmentsysteem in dubbel of enkel DIN-formaat. Extra's zoals een regensensor en een uitschakelbare passagiersairbag kunnen bijzonder nuttig zijn, afhankelijk van de manier waarop het voertuig wordt gebruikt. Andere nuttige onderdelen, die achteraf kunnen worden gemonteerd, zijn een aanvullende accu en een CAN-aansluitmodule die toegang geeft tot de gegevens van het CAN-bus netwerk.

Klanten die bijzonder veel belang hechten aan uiterlijke elementen, kunnen hun Vivaro meer uitstraling geven met nieuwe 16" lichtmetalen velgen en een ruime keuze aan accessoires in carrosseriekleur. De luxe Tour is uitgerust met een verbeterde standaardverwarming in de passagiersruimte.

Het succesverhaal van de Vivaro: trendsetter in groeisegment Met zijn specifieke troeven â zuinigheid en kracht, gebruikscomfort en betrouwbaarheid, functionaliteit en veelzijdigheid â kon de unieke en opvallende Vivaro rekenen op een almaar groeiend enthousiasme vanuit de markt. In 2002, zijn eerste volledige verkoopjaar, vonden 4.269 exemplaren een klant in Nederland, en iets meer dan 30.000 in Europa. Mede dankzij de uitbreiding van het aanbod met de Tour en de gesloten bestelwagen met versies voorzien van een verhoogd dak, zijn er in Nederland sinds de introductie meer dan 25.000 exemplaren verkocht.

Alain Visser, Executive Director Sales, Marketing & Aftersales bij Opel, verwacht een verdere toename van de verkoop in 2006: "Na uitvoerig marktonderzoek hadden wij er het volste vertrouwen in dat de Vivaro van de eerste generatie, met zijn innovatieve, gedurfde bedrijfswagenconcept, snel aanvaard zou worden door het publiek. Nu weten wij dat hij een echte âwinnerâ is. Na zijn ingrijpende vernieuwing komt de Vivaro nóg sterker voor de dag.â

De vernieuwde Movano: meer vermogen met verbeterde motoren en versnellingsbakken
In de klasse van de bedrijfswagens met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 2,8 tot 3,5 ton, slaat de Opel Movano een uitstekend figuur met zijn aantrekkelijk design, zijn voorbeeldig zitcomfort en zijn verzorgde ergonomie, naast zijn meer klassieke kwaliteiten als robuuste en economische bedrijfswagen of als ruime personenbus.

De Movano 2007 pakt uit met een nieuw, duidelijk gestructureerd motorengamma gebaseerd op de 2.5 CDTi. Net zoals de Vivaro beschikt de Movano over de verbeterde motoren â die stuk voor stuk voldoen aan de Euro 4 emissienorm â en versnellingsbakken: de drie 2,5-liter common-rail turbodiesels zijn nu krachtiger, van de 74 kW/100 pk sterke basisversie, tot de 88 kW/120 pk motor met 300 Nm, tot de topversie met 107 kW/145 pk en een maximumkoppel van 320 Nm, de vervanger van de 3.0 CDTi met 100 kW/136 pk. De verbeterde handgeschakelde zesversnellingsbak brengt dit vermogen even soepel over als de als optie verkrijgbare Tecshift automatische transmissie, die in eerste instantie wordt aangeboden voor versies met 100 pk en met 120 pk. Het onderhoudsvrije Diesel Partikel Filter (DPF) is als optie verkrijgbaar met de 2.5 CDTi met 120 pk en standaard met het 145 pk model. ESPPlus is een nieuwe, als optie verkrijgbare veiligheidsfunctie voor de gesloten bestelwagen en de Combi.

De eigenaars van de Movano zullen de bijkomende opbergmogelijkheden in het voertuig op prijs stellen. Alle versies beschikken over twee rekken onder het dak die even breed zijn als de voorruit, en een opbergvak in de middenconsole.