Woonbond laakt Belastingdienst
De nederlandse woonbond
De Nederlandse Woonbond laakt de Belastingdienst, die er maar niet in slaagt om
huurtoeslagaanvragen goed af te handelen. Nog steeds ontvangen duizenden huurders geen of
te weinig huurtoeslag. Op basis van signalen van een aantal grote woningcorporaties schat
de Woonbond dat het om tenminste 10.000 gevallen gaat. Huurders die niet weten dat ze via
het Meldpunt Huurtoeslag van de Woonbond of via de Nationale Ombudsman kunnen aanmelden
voor een noodprocedure worden van het kastje naar de muur gestuurd. Huurders die zich met
hun problemen bij de PvdA melden, worden direct aangemeld bij staatssecretaris Wijn. Op
zijn beurt legt Wijn deze probleemgevallen weer neer bij de Belastingdienst.
De Woonbond beschikt inmiddels over een aantal rampendossiers die er niet om liegen.
Directeur Mária van Veen: 'In de meeste gevallen functioneert de met de
Belastingdienst afgesproken noodprocedure, maar niet altijd. En huurders die de weg naar
de Woonbond niet kennen zijn de klos.' Hoewel de Belastingdienst stelt dat er geen
structurele problemen meer zijn, komen er dagelijks telefoontjes binnen bij het Meldpunt
Huurtoeslag van de Woonbond. Ook woningcorporaties worden veel gebeld. Bij het Oosten in
Amsterdam signaleert men dat een derde van de bij de afdeling incasso binnenkomende
telefoontjes over de huurtoeslag gaat. Een verdubbeling ten opzichte van de situatie van
een jaar geleden. Bij Eigen Haard in Amsterdam heeft meer dan de helft van de
telefoontjes betrekking op de huurtoeslag. Bij Vivare in Arnhem (23.500 woningen)
ontvangen zo'n 200 huurders geen huurtoeslag. Bij Portaal Arnhem/Nijmegen (18.000
woningen) wordt dat aantal geschat op 500. Com.Wonen in Rotterdam meldt dat 1.200 van
zijn huurders geen huurtoeslag heeft. Deze corporatie verhuurt 37.000 woningen.
De problemen die de afgelopen weken bij het Meldpunt binnenkwamen liegen er niet om. Men
ontvangt niets of (veel) te weinig, ondanks dat de Belastingdienst de mensen belooft dat
er geld wordt overgemaakt. Zelfs de belofte van een spoedbetaling wordt geregeld niet
nagekomen. Eén huurster heeft begin februari huurtoeslag aangevraagd, maar zit nog
steeds 'in de 'bak', wat betekent dat haar aanvraag nog niet in behandeling is genomen.
Een vrouw die half maart meldt dat haar situatie is ge-wijzigd, krijgt te horen dat de
beschikking pas half juli afkomt. De reden zou een computerstoring zijn. Dat zij nu van
120 euro per maand moet zien te leven, is niet van invloed. Eén van de
rampendossiers die de Woonbond bij de Belastingdienst heeft neergelegd, betreft mevrouw
Zaaijer uit Zoetermeer. Zij ontving in eerste instantie helemaal geen huurtoeslag. Na de
melding via de Woonbond kreeg ze die wel, maar de hoogte ervan is niet gebaseerd op de
huurprijs van haar huidige woning. De Belastingdienst blijft uitgaan van de huur die zij
tot eind 2005 betaalde voor haar oude woning.
De Woonbond vindt het onacceptabel dat er zo slordig wordt omgegaan met de toekenning van
huurtoeslag. Daarbij vindt de Woonbond het uitermate vreemd dat er met meerdere
organisaties/instanties spoedprocedures zijn afgesproken door de Belastingdienst, die
onderling verschillen. Dit gaat ten koste van de rechtszekerheid van huurders. De
Woonbond bepleit dat elke huurder die nu meldt niet op tijd een beschikking of betaling
te hebben ontvangen, binnen vijf werkdagen wordt geholpen en een voorschot ontvangt.
Amsterdam, 1 juni 2006
V06.1192.PR
Noot voor de pers: voor nadere informatie kunt u bellen met René van Genugten, tel.
06 26334172; of met Hans Roseboom, tel. 06 2246 5543.