Ingezonden persbericht


Start offensief Internationale Kenniswerkers in Brainport

Aantrekken en behouden van (inter-)nationaal toptalent is een belangrijke succesfactor bij de ontwikkeling van Brainport tot de nummer één Europese toptechnologie regio. Dat deze ambitie leeft in Brainport werd benadrukt door onder andere Antonio Hidalgo (Product Innovation Director Masterfoods en Brainport projecteigenaar) en het grote aantal aanwezigen (meer dan 200!) tijdens de succesvolle bijeenkomst Brainport International Community op 31 mei jl. bij de High Tech Campus Eindhoven. Tijdens de bijeenkomst werd een onderzoek naar de samenstelling, ontwikkeling en verwachtingen van Internationale Kenniswerkers in de Regio Eindhoven gepresenteerd. Tevens werd het plan gelanceerd op welke wijze Brainport aan de slag gaat om meer Internationale Kenniswerkers voor Brainport aan te trekken en te behouden.

Dat de belangrijkste factoren (wetenschappelijk klimaat, kwaliteit en inhoud van het werk en carrièremogelijkheden) om te kiezen voor vestiging in Brainport goed scoren is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek. Daarnaast wordt de groene omgeving, de sportfaciliteiten en de stedelijke omgeving met een menselijk gezicht goed gewaardeerd. Duidelijke behoefte is er aan support bij het proces van vestigen in de regio, zoals informatie over huisvesting en onderwijs. Ook komt uit het onderzoek naar voren dat het belangrijk is dat de regio Eindhoven vorm geeft aan meer internationaal imago en dat het aanbod van culturele activiteiten, uitgaan en ontmoeting toegankelijker een vergelijkbaar met andere toptechnologieregio's in Europa.

Het actieplan Brainport International Community
Het actieplan BIC 2006 - 2008 geeft antwoord op de aanbevelingen uit het onderzoek en richt zich op: marketing, service & mobility en vrije tijd.

De marketing is gericht op het bekend worden met Brainport en het internationaal positioneren en profileren van Brainport als interessante omgeving om te werken en te leven. Daarnaast wordt in de tweede helft van 2006 een service- en mobilitycenter ontwikkeld gericht op de begeleiding van de Internationale Kenniswerkers bij de voorbereiding en vestiging in Brainport. Werkgevers (publiek en privaat) en de overheid werken samen aan de voorbereiding van dit nieuwe en voor Nederland unieke initiatief. Als eerste product is de 'Welcome to Brainport guide' door de heer Antonio Hidalgo overhandigd aan de heer Alexander Sakkers, burgemeester van Eindhoven en tevens voorzitter van de Stichting Brainport. De gids zal eind juni beschikbaar zijn. Het International Programme wordt opgestart. Dit programma is gericht op het toegankelijk maken voor de Internationale Community (circa 3.500 tot 5.000 mensen) van activiteiten rondom kunst en cultuur, sport en vrije tijd, natuur, evenementen en bijeenkomsten.

Lancering website www.eindhoven.eu
Tijdens de bijeenkomst werd de site www.eindhoven.eu (gebouwd in opdracht van de Gemeente Eindhoven) gelanceerd door twee Internationale Kenniswerkers, werkzaam in Brainport. De heer Yasu Kusume (vice-president Philips Design) and mevrouw Aliza Dart-Scott (HR-director FEI company) gaven gezamenlijk het startsein voor de site. "Erg toegankelijk en heel prettig dat alle informatie nu vanaf een centraal punt te vinden is. Een dergelijke site is erg welkom voor al onze (inter-)nationale collega's en hun gezinnen", aldus Aliza Dart-Scott.



Ingezonden persbericht