Politie Zuid-Holland-Zuid

Politie tevreden over resultaten 2005

Dordrecht, 01-06-2006

De politie kijkt tevreden terug op de resultaten die in 2005 zijn geboekt. De aangiftecriminaliteit is ten opzichte van het peiljaar 2003 met 23 procent afgenomen. Het oplossingspercentage ging omhoog naar bijna 25 procent.

In 2003 zijn vier doelen geformuleerd in de meerjarenvisie Samen Alert Werken Aan Veiligheid. Deze doelen dienen gerealiseerd te zijn in 2006 hetgeen gezien de resultaten nagenoeg zeker gaat lukken. De vier doelen in de meerjarenvisie 2003-2006 zijn: de vermindering van de aangiftecriminaliteit met 20 procent, de verbetering van de tevredenheid van burgers met 10 procent, het verder terugdringen van het aantal overlastplekken in de regio en de verdere verbetering van de beschikbaarheid en bereikbaarheid.

De daling van aangiftecriminaliteit, die in 2004 al met 10,5% was gedaald, heeft zich in 2005 doorgezet. Er zijn vorig jaar 22.136 aangiften opgenomen. Ten opzichte van het peiljaar 2003 zijn dat er ruim 6500 minder; dit betekent een afname van 23%. Voor de periode januari tot en met april 2006 zijn 7452 aangiften opgenomen, wat neerkomt op 25% minder criminaliteit.

Het succes is gerealiseerd dankzij een aantal factoren, onder andere de verbeterde beveiliging van woningen, collectieve beveiligingsprojecten van bedrijventerreinen en de inzet van burgers en partners. Ook heeft de Politie Zuid-Holland-Zuid in nieuwe technologie, zoals het kentekenherkenningsysteem geïnvesteerd. Dit zogenoemde Pagis-systeem is medio 2005 geïntroduceerd in de Hoeksche Waard en heeft zijn dienst ruimschoots bewezen. Met als gevolg dat het systeem ook in de districten Alblasserwaard/Vijfheerenlanden en Dordrecht/Zwijndrechtse Waard zal worden ingezet. In combinatie met de succesvolle aanpak van veelplegers heeft dit geleid tot een scherpe daling van de vermogenscriminaliteit. Voorbeelden hiervan zijn: 28% minder woninginbraken, 38% minder bedrijfsinbraken, 39% minder diefstal uit autos, 31% minder fietsendiefstal en 46% minder straatroof.

REGIONAAL CONVENANT
Eind 2006 stopt de werkingsduur van het Regionaal Convenant met de minister van Binnenlandse Zaken. In dit zogenoemde prestatiecontract zijn afspraken gemaakt over de versterking van de criminaliteitsbestrijding, de intensivering van toezicht en handhaving en de verbetering van doelmatigheid van de politie. Ook is vastgelegd dat de Politie Zuid-Holland-Zuid in de periode 2003-2006 een duizendtal meer zaken ter vervolging zal aanbrengen bij Justitie en dat het aantal bekeuringen op basis van staandehouding met ruim 4600 (tov 2002) zal toenemen. In 2005 heeft de Politie Zuid-Holland-Zuid de doelstellingen gehaald.

TEVREDEN BURGERS
Het korps Zuid-Holland-Zuid heeft in 2005 een aantal activiteiten uitgevoerd om de tevredenheid van burgers te vergroten. Zo krijgt iedere burger nu een servicemap mee naar huis als hij of zij aangifte doet op het politiebureau. Deze map is bedoeld om papieren te bewaren en bevat tevens informatie over schadebemiddeling, het slachtofferinformatiepunt, bureau slachtofferhulp en een lijst met handige telefoonnummers die gebeld kunnen worden bij onder meer verlies van bankpas en telefoon.

In juni is de Politie Zuid-Holland-Zuid gestart met de Digitale Nieuwsbrief, een maandelijkse uitgave die gratis wordt verzonden. Wie geïnteresseerd is, kan zich eenvoudig aanmelden via de website van de Politie Zuid-Holland-Zuid.
Het district Hoeksche Waard is in het najaar van 2005 gestart met een burgerpanel met als doel informatie te verzamelen die tot verdere verbetering van de dienstverlening leidt. Dit initiatief zal in 2006 navolging vinden in de andere districten.

In 2006 zal de aandacht gericht zijn op het verbeteren van de communicatie bij het direct contact met burgers. Ook zal het nieuwe wijkpolitieconcept regionaal worden ingevoerd. Dit naar aanleiding van de succesvolle proef die medio 2005 in district Dordrecht/Zwijndrechtse Waard is gehouden.

TERUGDRINGEN OVERLAST
Het beleid van de politie Zuid-Holland-Zuid als het gaat om overlast is aanspreken en waar nodig aanpakken. Op het gebied van het terugdringen van overlast is de Politie Zuid-Holland-Zuid er nog niet. In 2005 werden vanuit de gehele regio 6074 overlastmeldingen ontvangen; dat zijn er 676 meer dan in 2004 en 17 meer dan in 2003. Het aantal meldingen van overlast door jeugd bedroeg vorig jaar 3585, 868 meer dan in 2004 en 836 meer dan in 2003. Er zijn twee oorzaken te noemen voor deze stijging: allereerst werd er meer overlast waargenomen door burgers en daarnaast is de meldingsbereidheid toegenomen. In 2005 werden 3800 bekeuringen uitgeschreven voor het veroorzaken van overlast in de openbare ruimte.

De zichtbaarheid en de handhaving van de politie op straat is toegenomen. In horecagebieden in de regio zoals Dordrecht, Gorinchem en Oud-Beijerland zijn speciale horecateams ingezet, zodat mensen veilig kunnen uitgaan. Rond sluitingstijd ziet de politie er ook op toe dat groepen jongeren niet massaal aan het vernielen slaan op weg naar huis of zich schuldig maken aan openlijke geweldpleging. In 2005 heeft de politie onderzocht of er slimmere cameratechnieken mogelijk zijn, zoals cameras met agressiemicrofoons. Het voornemen is om hiermee een proef te doen in Dordrecht. In deze plaats is het cameratoezicht inmiddels uitgebreid in het station en het gebied eromheen. En het werkt, want het veiligheidsgevoel is daar toegenomen. Het aantal incidenten is wel gelijk gebleven. Delicten als mishandeling, bedreiging en openlijk geweld ontstaan in een opwelling. Verdachten laten zich dan niet tegenhouden door de aanwezigheid van cameras.

JEUGD REGIONAAL IN KAART GEBRACHT
In 2005 zijn de (overlastgevende) jeugdgroepen in kaart gebracht en is er een hotspot-aanpak ontwikkeld voor winkelcentra en hangplekken. Het aantal processen verbaal betreffende minderjarigen dat is ingestuurd naar het Openbaar Ministerie, is afgenomen van 1190 in 2004 naar 958 in 2005. Dit is een afname van 19%, die is te danken aan het feit dat de Politie Zuid-Holland-Zuid in 2005 fors heeft geïnvesteerd in de aanpak van minderjarige veelplegers. Een groot aantal van hen wordt persoonlijk en intensief begeleid en is daarmee van de straat. Het aantal zaken dat in 2005 werd voorgelegd aan de kinderrechter en werd afgehandeld door de officier van justitie is ten opzichte van 2004 gelijk gebleven.

Met ingang van november 2005 is de afhandeling van jeugdzaken in de districten Dordrecht/Zwijndrechtse Waard en Hoeksche Waard neergelegd bij de recherche. In 2006 zal dat regionaal worden ingevoerd. Naar verwachting zal dit een gunstig effect hebben op de kwaliteit en doorlooptijd van de processen verbaal. In 2005 was de doorlooptijd regionaal 70%, dat is een stijging van 5% ten opzicht van 2004. Dat betekent dat 70% van de jeugdzaken binnen 30 dagen bij het Openbaar Ministerie was ingeboekt. De regionale aanpak zal ertoe moeten bijdragen dat er een doorlooptijd van 80% wordt gerealiseerd.

JEUGD INFORMATIE SYSTEEM
In 2005 is een nieuwe werkwijze ingevoerd voor de inventarisatie van jeugdgroepen die zich hinderlijk gedragen en overlast veroorzaken in de buurt. De afgelopen jaren werden de jeugdgroepen volgens de methode Beke gekwalificeerd. Dat houdt in dat aan de hand van een gestructureerde vragenlijst wordt vastgesteld of de jeugdgroep zich hinderlijk, overlastgevend of crimineel gedraagt. Op basis van deze methode zijn groepen gekwalificeerd en opgenomen in het Jeugd Informatie Systeem (JIS). Aan elke groep wordt ook persoons - en groepsinformatie toegevoegd, evenals de aanpak die op deze groep van toepassing is. Voor dit systeem is een privacyreglement opgesteld. Dankzij het systeem zijn politiemedewerkers in staat consequent op te treden tegen groepen en kunnen gemeenten structureel geïnformeerd worden over de ontwikkelingen van relevante jeugdgroepen. Eind 2005 zijn regiobreed circa 75 groepen geïnventariseerd en geregistreerd; daarvan is 85% hinderlijk, 10% overlastgevend en 5% crimineel.

BEREIKBAARHEID EN BESCHIKBAARHEID
In 2005 beantwoordde de Gemeenschappelijke Meld Centrale (GMC) 89% procent van de 112-oproepen binnen 15 seconden. Hoewel de GMC daarmee ruim boven de norm van 80% scoort, is het een lichte achteruitgang ten opzicht van voorgaande jaren. Daartegenover staat dat de reactietijd is verkort, want de politie is sneller ter plaatse bij de hulpvrager. In 2005 was de noodhulp in 88% van de spoedeisende meldingen binnen 15 minuten ter plaatse; in 2004 was dat 82%. In 2005 was de noodhulp in 85% van de minder urgente meldingen binnen 30 minuten ter plaatse. In 2004 was dat 84%.

De Politie Zuid-Holland-Zuid heeft daarnaast flink geïnvesteerd in het Politie Service Centrum (PSC). Als een burger 0900-8844 belt, dan hoeft hij of zij zelden langer te wachten dan 20 seconden. Want van alle gesprekken die in 2005 via dit telefoonnummer bij het PSC binnenkwamen, werd 85% binnen 20 seconden beantwoord. Er is geïnvesteerd in nieuwe software die inmiddels in gebruik is genomen.

Ook uit de landelijke Telanmeting bleek dat het PSC het goed doet; de prestaties en kwaliteit van de telefonische dienstverlening bij de politie op basis van vakbekwaamheid, goede informatieverstrekking en actiegerichtheid werd gewaardeerd met het cijfer 8. In de rangorde van de 26 politiekorpsen in Nederland neemt Zuid-Holland-Zuid een 4e plaats in.

Op het gebied van beschikbaarheid is in 2005 besloten dat elke burger 24 uur per dag, zeven dagen per week persoonlijk aangifte moet kunnen doen op één van de drie districtsbureaus (Dordrecht, Gorinchem en Oud-Beijerland). Daarnaast zijn de openingstijden van de overige wijkbureaus duidelijk gecommuniceerd. In 2005 is tevens een start gemaakt met het instellen van de functie van buurtagent. De buurtagent moet voor 70 à 80% beschikbaar en aanspreekbaar zijn voor burgers.

Op de internetsite van de Politie Zuid-Holland-Zuid www.politie.nl/zuid-holland-zuid - is in 2005 een elektronische contactpagina voor burgers geopend. Hierop kunnen burgers bepaalde problemen, bijvoorbeeld parkeerproblemen, melden door middel van het invullen van een digitaal formulier. Uiteraard kunnen burgers ook een emailbericht sturen. Het digitaal aangifte doen, dat in 2004 werd geïntroduceerd, heeft inmiddels zijn waarde bewezen; in november 2005 ontving de politie de 5000e elektronische aangifte.

C2000
De politie heeft in 2005 gezorgd voor verdere professionalisering van het radioverkeer van de politie. Het korps nam een hypermodern communicatiesysteem in gebruik: C2000. Het systeem stelt alle Nederlandse hulpdiensten in staat om via één netwerk met elkaar te communiceren, dus ook over regiogrenzen heen. Het systeem is op 14 december 2005 in werking getreden. Het netwerk is veel beter beveiligd dan het vorige en dat betekent dat scannerluisteraars én criminelen de informatie niet meer af kunnen luisteren.