Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Ede, 1 juni 2006

Thuiswinkel.org snelst groeiende branchevereniging van Nederland

300e lid voor Thuiswinkel.org, 70 webwinkels in de ballotage

Met de acceptatie van de Van Gogh Museum Online Shop als 300e lid van Thuiswinkel.org, heeft de branchevereniging in haar 5e jaar een belangrijke mijlpaal bereikt. Thuiswinkel.org is daarmee nog altijd de snelst groeiende branchevereniging van Nederland: de vereniging groeit -na financiële en juridische ballotage- gemiddeld meet twee nieuwe leden per week. Meer dan 70 webwinkels bevinden zich in de ballotage. De aanwas van nieuwe leden is afkomstig uit àlle sectoren van bedrijven die producten en diensten aan consumenten verkopen via internet, catalogus, post, etc.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'De ledengroei van de branchevereniging heeft vanaf het allereerste begin onze verwachtingen overtroffen. Bij de start van de vereniging hebben we bewust een keuze gemaakt voor kwaliteit van leden boven kwantiteit. De vereniging hanteert daartoe strenge toelatingscriteria, niet in de laatste plaats omdat leden van Thuiswinkel.org het bekende keurmerk Thuiswinkel Waarborg mogen voeren. Thuiswinkel.org is dé branchevereniging voor alle bedrijven in de markt, voor elk productsegment, groot én klein. Ook daarom zijn we blij met de Van Gogh Museum Online Shop als 300e lid, aldus Jongen.

Laurine van de Wiel, manager Van Gogh Museum Online Shop: 'In april van dit jaar is een geheel vernieuwde Van Gogh Museum Online Shop gelanceerd. Al waren we juridisch goed voorgelicht over de voorwaarden waar de shop aan moest voldoen, de gedragsregels van Thuiswinkel.org vormden de ideale checklist aan de hand waarvan we de punten op de i konden zetten. Nu weten we zeker dat we onze klant optimale service en zekerheid bieden. En het voeren van het Thuiswinkel Waarborg op onze homepage overtuigt ook onze bezoeker ervan dat hij veilig bij ons kan winkelen.

Paul Nijhof, vice-voorzitter van Thuiswinkel.org is verheugd over het bereiken van de mijlpaal. 'Een bijzonder moment voor de vereniging. Er is de afgelopen jaren hard gewerkt door bestuur, leden en secretariaat om een nieuwe, professionele branchevereniging van de grond te krijgen. We hebben een financieel gezonde vereniging die de toekomst met vertrouwen tegemoet kan zien.'

`In een tijd waar brancheverenigingen en belangenorganisaties veelal onder druk staan, is de snelle groei van Thuiswinkel.org opmerkelijk te noemen en iets om trots op te zijn', aldus Nijhof.'

Thuiswinkel.org is opgericht op 20 december 2000 en komt voort uit het samengaan van de voormalige Nederlandse Postorderbond en de Online Winkeliersvereniging. Bij de start telde de vereniging 28 leden. De 300 leden van Thuiswinkel.org onderscheiden zich naar consumenten in de markt via het door de Consumentenbond ondersteunde keurmerk Thuiswinkel Waarborg. De Nederlandse thuiswinkelmarkt had in 2005 een omzet van ¤ 3,2 miljard, waarvan ruim ¤ 2,2 miljard via intinternet werd gerealiseerd.

Tabel Ledengroei per 1 januari:

2000:

28

2001:

38

2002:

74

2003:

110

2004:

150

2005:

190

2006:

260

juni 2006:

300

-EINDE PERSBERICHT-

THUISWINKEL.ORG

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg

De gedragsregels van Thuiswinkel.org zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het Thuiswinkel Waarborg logo. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader. De vereniging telt inmiddels 300 leden en stelt zicht ten doel als spreekbuis te fungeren voor haar leden en de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.

Van Gogh Museum Online Shop

Jaarlijks begroet het Van Gogh Museum ruim 1,3 miljoen bezoekers vanuit de hele wereld. Bijna een derde van de bezoekers doet daarbij een aankoop in de museumwinkel. In november 2001 breidde de museumwinkel haar service uit door een Online Shop te lanceren waarop een groot deel van het assortiment wordt aangeboden.

De Van Gogh Museum Online Shop is onlangs geheel vernieuwd, met een ontwerp dat aansluit bij dat van de museumsite. Het assortiment van ruim 400 artikelen omvat onder meer boeken, reproducties, multimedia en accessoires. Deze worden wereldwijd verzonden.

De winst uit de Van Gogh Museumwinkel en de Online Shop is bestemd voor de aankoop van nieuwe kunstwerken voor het museum.

Achtergrondinformatie (