Inzet op reïntegratie loont
Reïntegratieverslag Wwb Wageningen:
De belangrijkste conclusie uit het reïntegratieverslag van de Wet Werk
en Bijstand (WWB) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk
arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet
inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen
zelfstandigen (IOAZ), luidt: inzet op reïntegratie loont. Het College
van B&W heeft deze week het reïntegratieverslag 2005 vastgesteld.
Ofschoon nog niet alle effecten volledig zijn te meten, lijken de
eerste voorzichtige cijfers te duiden op een hoger aantal mensen met
een grote afstand tot de arbeidsmarkt, dat van een uitkering naar
regulier werk gaat.
Met het reïntegratieverslag 2005 doet het college verslag aan de
gemeenteraad van de resultaten van de uitvoering van het
reïntegratieplan WWB, IOAW en IOAZ 2005. Met de vaststelling van het
reïntegratiebeleid voor 2005 heeft de gemeenteraad gekozen voor een
"aanpak op maat", waarbij reïntegratievoorzieningen primair zijn
ingezet voor bijstandsgerechtigden met een grote afstand tot de
arbeidsmarkt. Ook voor de meer kansrijke bijstandsgerechtigden zijn in
2005 voorzieningen beschikbaar gesteld, doch het uitgangspunt was dat
deze groep - onder andere door middel van het handhavingsbeleid -
actief werd gestimuleerd om de eigen kansen op uitstroom ten volle te
benutten.
De belangrijkste bevindingen zoals opgenomen in het verslag zijn:
* In 2005 zijn klantprofielen benoemd en is 90% van het
uitkeringenbestand ingedeeld in een dergelijk profiel. In totaal
64% van het uitkeringenbestand WWB is ingedeeld in een
klantprofiel, waaruit direct of indirect uitstroom naar arbeid
mogelijk is. In vergelijking met de oude 4-fasen indeling, biedt
de indeling in klantprofielen (veel) meer inzicht in de
uitstroommogelijkheden van de uitkeringsgerechtigden.
* Het aantal werknemers in door de gemeente gesubsidieerde arbeid is
in de loop van 2005 met 16 personen gedaald van 121 naar 105. Dit
is het gevolg van uitstroom uit de WIW-dienstbetrekkingen wegens
aanvaarding van reguliere arbeid of einde WIW-contract. In 2005
zijn de uitstroommogelijkheden van alle werknemers in
gesubsidieerde arbeid geanalyseerd. Op basis van de
uitstroomkansen is de maximale periode van loonkostensubsidie
bepaald en zijn reïntegratietrajecten aangeboden. Op deze wijze
wordt zorggedragen voor een zorgvuldige afbouw van het aantal
werknemers in gesubsidieerde arbeid.
* De voorlopige cijfers met betrekking tot de uitvoering van de
sluitende aanpak indiceren dat de gestelde termijn voor de
sluitende aanpak worden gehaald. De feitelijke resultaten van de
sluitende aanpak in 2005 kunnen niet eerder dan begin 2007 worden
gemeten.
* Het huidige aanbod aan kinderopvang binnen de gemeente Wageningen
voorziet in de vraag van uitkeringsgerechtigden WWB, die een
reïntegratietraject doorlopen.
* Van de reïntegratietrajecten die zijn ingezet op basis van de in
2003 met reïntegratiebedrijven gesloten mantelovereenkomsten,
heeft tot en met 2005 18% geleid tot plaatsing op reguliere arbeid
(waarvan op 31.12.2005 de helft duurzaam, dat wil zeggen zes
maanden of langer aan het werk). Verwacht wordt dat dit percentage
nog zal toenemen, hoewel de overeengekomen plaatsingspercentages
niet gehaald zullen worden.
* Uit een eind 2005 uitgevoerd klanttevredenheidsonderzoek blijkt
dat de meerderheid van de respondenten matig tevreden is over de
dienstverlening door de reïntegratiebedrijven. De resultaten van
het onderzoek zijn besproken met de reïntegratiebedrijven, ten
behoeve van verbetering van de geboden kwaliteit. De resultaten
van het onderzoek zijn tevens gebruikt om de
aanbestedingsprocedure voor inkoop van nieuwe
reïntegratievoorzieningen te verbeteren.
* Mede als gevolg van de inzet van de afdeling Sociale Zaken op
reïntegratie, in samenhang met de verhoogde inzet op handhaving,
is de uitstroom van uitkeringsgerechtigden WWB naar werk of studie
gedurende 2003-2005 verhoogd van 6% naar 21%. Ten opzichte van
2004 zijn er in 2005 meer aanvragen WWB ingediend, is het
gemiddelde aantal WWB-gerechtigden afgenomen én is er een positief
saldo ontstaan op het WWB-Inkomensdeel. Bij de groep
uitkeringsgerechtigden die naar aanleiding van
reïntegratievoorzieningen zijn uitgestroomd, zijn de kosten ruim
de helft lager dan de baten. Hieruit kan geconcludeerd worden dat
de inzet op reïntegratie, in samenhang met handhaving van de
rechten en plichten, loont.
* Om de resultaten van het reïntegratiebeleid op waarde te kunnen
schatten, is aandacht vereist voor het vertalen van beleid in
meetbare doelstellingen en voor de invloed van externe
ontwikkelingen op de uitvoering van het beleid. Daarnaast is
optimalisatie van het geautomatiseerde klant-volgsysteem een
voorwaarde voor de uitvoering en voor het bepalen van de
resultaten.
De aandachtspunten en conclusies uit het verslag worden gebruikt om de
uitvoering van het reïntegratiebeleid voor 2006 waar nodig en mogelijk
te verbeteren en worden tevens betrokken bij het ontwerpen van het
reïntegratiebeleid voor 2007/2008.
Gemeente Wageningen