PRESS RELEASE
VPRO, chellomedia en UPC lanceren eerste interactief TV-portal in Nederland
Pinkpop op TV bekijken vanuit je luie stoel
Amsterdam, 1 juni 2006 De VPRO, chellomedia en UPC lanceren vandaag, na een
succesvolle testperiode, het eerste interactieve televisie portal voor VPRO's digitale
3VOOR12 kanalen. Het 3VOOR12-portal (`televisie startpagina"), dat ontwikkeld is
door chellomedia en te zien via UPC Digital TV, levert een combinatie van digitale tv,
radio, internet, een quiz en een poll. Daarmee is de VPRO de eerste Nederlandse TV-
zender die volledige interactiviteit toevoegt aan haar TV-kanalen op het per oktober
2005 vernieuwde digitale platform van kabelbedrijf UPC.
Binnen de 3VOOR12 iTV-portal kan de kijker kiezen uit twee tv-kanalen met veel live muziek.
Komend weekeinde is bijvoorbeeld Pinkpop in zijn geheel vanuit de huiskamer te volgen op
3VOOR12. Daarnaast zijn er zes digitale radiokanalen waar de liefhebber kan afstemmen op de
muzieksoort van zijn keuze, van house en hiphop tot rock. Wie afgestemd heeft op een van de
kanalen kan luisteren of kijken, en zich uitleven in de popquiz die aan 3VOOR12 op TV is
toegevoegd.
De lancering van het 3VOOR12 portal is onderdeel van een digitaal offensief van UPC waarbij
ruim twee miljoen abonnees een UPC MediaBox krijgen. Met deze MediaBox kunnen abonnees
nog meer uit hun televisie halen: een betere beeldkwaliteit, meer dan 70 zenders en de
mogelijkheid tot interactie, waaronder een elektronische programmagids, kinderslot, films
bestellen en het nieuwe 3VOOR12 portal. De interactieve mogelijkheden zorgen ervoor dat de
macht van de kijker toeneemt: de keuzemogelijkheden vergroten, op afroep kijken naar
programma's wordt mogelijk en spelelementen doen hun intrede. Bij andere Nederlandse
kabelaars is deze interactiviteit tot nu toe niet mogelijk.
Erwin Blom van VPRO's 3VOOR12: "De testperiode heeft al laten zien dat deze portal in een grote
behoefte voorziet. De toegevoegde interactiviteit wordt hoog gewaardeerd door de eerste groep
bezoekers. Zij kunnen zelf een keuze maken uit het brede en gevarieerde 3VOOR12-aanbod, hun
mening geven en kennis met anderen meten. De touwtjes komen steeds meer in handen van het
publiek, zo hoort dat bij moderne media."
Diederik Karsten, algemeen directeur UPC Nederland noemt de lancering van het 3VOOR12 iTV
portal een belangrijke stap in de ontwikkeling van interactieve digitale televisie: "Het aantal
huishoudens binnen het UPC-gebied met de mogelijkheid om interactieve digitale televisie te
ontvangen is in de afgelopen maanden toegenomen tot 250.000, van de in totaal 2,2 miljoen
televisieklanten die UPC Nederland bedient. Dit aantal zal snel verder groeien. Dit biedt de
mogelijkheid om meer nieuwe interactieve mogelijkheden met een toegevoegde waarde voor de
kijker te ontwikkelen."
Over VPRO's 3VOOR12
3VOOR12 is VPRO's multimediale popmagazine en bestaat bestaat momenteel, naast een
website, uit twee TV-kanalen en zes radiozenders. Het digitale TV-kanaal 3VOOR12 Central is de
zender waarop met clips, reportages, interviews en talkshows de Nederlandse popcultuur wordt
geportretteerd. Op 3VOOR12 On Stage staat live muziek centraal. Daarnaast zijn er zes
radiokanalen waar de liefhebber af kan stemmen op de muzieksoort van zijn keuze. Van house
tot hiphop tot rock. Beide kanalen zijn te zien via UPC Digital TV.
Over UPC Nederland
UPC Nederland, aanbieder van televisie, breedband Internet en vaste en mobiele
telefoniediensten, is bezig al haar klanten digitale, interactieve televisie aan te bieden. Voor
ontvangst is een UPC MediaBox nodig die gratis in bruikleen aangeboden wordt. Met het digitale
basispakket ontvangen abonnees ruim veertig digitale kanalen. UPC Digital TV biedt naast meer
tv-kanalen ook betere beeld- en geluidskwaliteit. Het is mogelijk films te bestellen via video on
demand. UPC Nederland is een geconsolideerde dochteronderneming van Liberty Global, Inc.
Over chellomedia
chellomedia is de Europese contentdivisie van Liberty Global, Inc. en actief als ontwikkelaar en
distributeur van themakanalen en video diensten. Tot de activiteiten behoren 14 themakanalen
(zoals Extreme Sports, Film1, Sport1, het Weerkanaal), On Demand en Interactieve Diensten
(chellomedia Interactive Services), alsmede een portfolio van investeringen in mediabedrijven.
chellomedia's activiteiten zijn gevestigd in London, Amsterdam en Madrid.
Contactpersonen
Voor meer informatie en fotomateriaal/screenshots kunt u contact opnemen met de volgende
personen:
VPRO
Erwin Blom
Tel. 035 6 712 743
chellomedia
Bert Holtkamp
Tel. 020-778 9800
UPC Nederland
Ronald van der Aart
Tel. 020-7755771
---- --