PRESS RELEASE

VPRO, chellomedia en UPC lanceren eerste interactief TV-portal in Nederland

Pinkpop op TV bekijken vanuit je luie stoel

Amsterdam, 1 juni 2006 ­ De VPRO, chellomedia en UPC lanceren vandaag, na een succesvolle testperiode, het eerste interactieve televisie portal voor VPRO's digitale 3VOOR12 kanalen. Het 3VOOR12-portal (`televisie startpagina"), dat ontwikkeld is door chellomedia en te zien via UPC Digital TV, levert een combinatie van digitale tv, radio, internet, een quiz en een poll. Daarmee is de VPRO de eerste Nederlandse TV- zender die volledige interactiviteit toevoegt aan haar TV-kanalen op het per oktober 2005 vernieuwde digitale platform van kabelbedrijf UPC.

Binnen de 3VOOR12 iTV-portal kan de kijker kiezen uit twee tv-kanalen met veel live muziek. Komend weekeinde is bijvoorbeeld Pinkpop in zijn geheel vanuit de huiskamer te volgen op 3VOOR12. Daarnaast zijn er zes digitale radiokanalen waar de liefhebber kan afstemmen op de muzieksoort van zijn keuze, van house en hiphop tot rock. Wie afgestemd heeft op een van de kanalen kan luisteren of kijken, en zich uitleven in de popquiz die aan 3VOOR12 op TV is toegevoegd.

De lancering van het 3VOOR12 portal is onderdeel van een digitaal offensief van UPC waarbij ruim twee miljoen abonnees een UPC MediaBox krijgen. Met deze MediaBox kunnen abonnees nog meer uit hun televisie halen: een betere beeldkwaliteit, meer dan 70 zenders en de mogelijkheid tot interactie, waaronder een elektronische programmagids, kinderslot, films bestellen en het nieuwe 3VOOR12 portal. De interactieve mogelijkheden zorgen ervoor dat de macht van de kijker toeneemt: de keuzemogelijkheden vergroten, op afroep kijken naar programma's wordt mogelijk en spelelementen doen hun intrede. Bij andere Nederlandse kabelaars is deze interactiviteit tot nu toe niet mogelijk.

Erwin Blom van VPRO's 3VOOR12: "De testperiode heeft al laten zien dat deze portal in een grote behoefte voorziet. De toegevoegde interactiviteit wordt hoog gewaardeerd door de eerste groep bezoekers. Zij kunnen zelf een keuze maken uit het brede en gevarieerde 3VOOR12-aanbod, hun mening geven en kennis met anderen meten. De touwtjes komen steeds meer in handen van het publiek, zo hoort dat bij moderne media."

Diederik Karsten, algemeen directeur UPC Nederland noemt de lancering van het 3VOOR12 iTV portal een belangrijke stap in de ontwikkeling van interactieve digitale televisie: "Het aantal huishoudens binnen het UPC-gebied met de mogelijkheid om interactieve digitale televisie te ontvangen is in de afgelopen maanden toegenomen tot 250.000, van de in totaal 2,2 miljoen televisieklanten die UPC Nederland bedient. Dit aantal zal snel verder groeien. Dit biedt de mogelijkheid om meer nieuwe interactieve mogelijkheden met een toegevoegde waarde voor de kijker te ontwikkelen."

Over VPRO's 3VOOR12
3VOOR12 is VPRO's multimediale popmagazine en bestaat bestaat momenteel, naast een website, uit twee TV-kanalen en zes radiozenders. Het digitale TV-kanaal 3VOOR12 Central is de zender waarop met clips, reportages, interviews en talkshows de Nederlandse popcultuur wordt geportretteerd. Op 3VOOR12 On Stage staat live muziek centraal. Daarnaast zijn er zes radiokanalen waar de liefhebber af kan stemmen op de muzieksoort van zijn keuze. Van house tot hiphop tot rock. Beide kanalen zijn te zien via UPC Digital TV.

Over UPC Nederland
UPC Nederland, aanbieder van televisie, breedband Internet en vaste en mobiele telefoniediensten, is bezig al haar klanten digitale, interactieve televisie aan te bieden. Voor ontvangst is een UPC MediaBox nodig die gratis in bruikleen aangeboden wordt. Met het digitale basispakket ontvangen abonnees ruim veertig digitale kanalen. UPC Digital TV biedt naast meer tv-kanalen ook betere beeld- en geluidskwaliteit. Het is mogelijk films te bestellen via video on demand. UPC Nederland is een geconsolideerde dochteronderneming van Liberty Global, Inc.

Over chellomedia
chellomedia is de Europese contentdivisie van Liberty Global, Inc. en actief als ontwikkelaar en distributeur van themakanalen en video diensten. Tot de activiteiten behoren 14 themakanalen (zoals Extreme Sports, Film1, Sport1, het Weerkanaal), On Demand en Interactieve Diensten (chellomedia Interactive Services), alsmede een portfolio van investeringen in mediabedrijven. chellomedia's activiteiten zijn gevestigd in London, Amsterdam en Madrid.

Contactpersonen
Voor meer informatie en fotomateriaal/screenshots kunt u contact opnemen met de volgende personen:

VPRO
Erwin Blom
Tel. 035 ­ 6 712 743

chellomedia
Bert Holtkamp
Tel. 020-778 9800

UPC Nederland
Ronald van der Aart
Tel. 020-7755771

---- --