Socialistische Partij
Consumenten Autoriteit: leeuw die brult of papieren tijger?
01-06-2006 * Met de oprichting van een Consumenten Autoriteit gaat een
oude wens van de SP in vervulling. Toch is SP-Kamerlid Ewout Irrgang
vreest dat het plan van staatssecretaris Van Gennip (Economische
Zaken) veel te beperkt is. Het voorgestelde budget voor de Consumenten
Autoriteit is zo laag dat de nieuwe toezichthouder vooral een papieren
tijger dreigt te worden.
Irrgang De toezichthouder moet massaal voorkomende overtredingen van
de rechten van consumenten gaan aanpakken om te voorkomen dat
consumenten dat niet allemaal individueel moeten doen. Te denken valt
aan reisbureaus die mensen lokken met goedkope aanbiedingen die
helemaal niet beschikbaar zijn, telecombedrijven die ongevraagd
ringtones sturen die van je beltegoed af gaan, of energiebedrijven die
zonder toestemming klanten overzetten van de ene naar de andere
aanbieder.
Het voorgestelde budget van de Consumenten Autoriteit is met vijf
miljoen echter zo laag dat de nieuwe toezichthouder verwacht maximaal
tien medewerkers aan te nemen. In België en Frankrijk hebben de daar
al bestaande consumententoezichthouders 130 respectievelijk 1200
medewerkers. Irrgang: "De SP wil graag een leeuw van een
toezichthouder voor consumenten. Dat betekent dat je behalve scherpe
klauwen ook vlees op de botten nodig hebt. Een budget van vijf miljoen
is echt volstrekt onvoldoende."
De bijdrage van Ewout Irrgang in de eerste termijn van het Kamerdebat:
Meneer de voorzitter,
De afgelopen decennia is de Nederlandse burger tegen wil en dank op
een steeds groter aantal terreinen consument geworden. Te denken valt
aan de energiemarkt waar we nu kunnen kiezen uit verschillende soorten
stroom zonder dat we daar echt behoefte aan hebben. Of de kabelmarkt
waar we consument zijn geworden zonder dat we keuze hebben. In deze
meer en meer geprivatiseerde samenleving is een goede bescherming van
de rechten van de consument daarom van een steeds groter belang.
Met die bescherming van de consument is het tot nu toe slecht gesteld.
De consument zoekt het zelf maar uit, was tot nu toe de boodschap van
het kabinet. Recht hebben is nog iets anders dan recht krijgen en de
rechtsbijstand voor mensen met een laag inkomen is door de bezuinigen
van dit kabinet uitgehold. Daardoor is de toegang tot de rechter voor
veel consumenten bemoeilijkt. Ook weigert het kabinet tot de dag van
vandaag bedrijven te verplichten om zich aan te sluiten bij een
geschillencommissie. Dat is niet onbelangrijk omdat veel bedrijven,
vaker de kwade dan de goede, niet zijn aangesloten bij zo'n
geschillencommissie.
Als de consument doorzet en de gang naar de rechter maakt dan kunnen
daar al snel jaren mee gemoeid zijn. En veel geld. Met de oprichting
van een publieke Consumenten Autoriteit gaat dan ook een oude wens van
de SP in vervulling. Een toezichthouder voor consumenten zou veel
voorkomende vergelijkbare klachten snel kunnen aanpakken zodat
consumenten dat niet allemaal individueel hoeven te doen maar ook
omdat in de praktijk veel mensen dergelijk "klein leed" laten lopen
omdat ze opzien tegen de kosten en al het gedoe. De vraag is echter
wel of de Consumenten Autoriteit op basis van dit wetsvoorstel kan
uitgroeien tot een leeuw die brult of zal verworden tot een papieren
tijger.
Daarbij gaat het in de eerste plaats over de vraag wanneer de
Consumenten
Autoriteit kan en zal optreden. Het blijft in het wetsvoorstel
onduidelijk wat nou precies de grens is tussen collectief of
individueel consumentenleed. Een paar jaar geleden werden consumenten
bijvoorbeeld massaal geplaagd door spooknota's van UPC. Zal de
Consumenten Autoriteit in zo'n geval nu ingrijpen? Het zelfde bedrijf
bezorgt nu ongevraagd huis-aan-huis een decoder voor digitale
televisie. Valt dit onder colportage en kan de toezichthouder daar in
de toekomst tegen optreden? En als internetproviders een
jaarabonnement automatisch met één jaar verlengen, kan de Consumenten
Autoriteit daar dan tegen optreden omdat het overstappen wordt
belemmerd? En als de toezichthouder optreedt, hoe hoog zijn dan de
boetes die kunnen worden opgelegd? En is een maximale boete van 45
duizend euro niet te laag?
Het is mijn fractie niet duidelijk of buitenlandse bedrijven in
Nederland onder toezicht staan van buitenlandse toezichthouders. Is
dat zo? En zo ja, hoe reëel is het dan dat dit toezicht enige
prioriteit gaat krijgen bij die toezichthouders? En stel dat een
Poolse dochteronderneming van een Hongaars bedrijf op de Nederlandse
markt actief is, wie regelt dan de Nederlandse consumentenbelangen? En
wat als het om een Amerikaanse bedrijf gaat? Allemaal vragen waar ik
graag duidelijkheid over krijg.
Bij koop op afstand, vaak via internet, wordt dit probleem helemaal
ingewikkeld omdat het kan voorkomen dat de consumentenbescherming in
die landen niet goed op orde is. Moet de consumenten niet meer worden
voorgelicht omdat de mate waarin hij beschermd is nogal kan
verschillen? Meer in het algemeen is de vraag hoe de nieuwe
Consumenten Autoriteit zichzelf bekend gaat maken. Is het niet goed
als er een voorlichtingscampagne komt over wat de nieuwe
toezichthouder wel en niet kan doen voor consumenten?
Het gaat natuurlijk niet alleen om de bevoegdheden. Een leeuw heeft
scherpe klauwen nodig maar het dominante mannetje moet ook een beetje
meat to the bone hebben. Een blik op het voorgestelde budget van de
toezichthouder doet wat dat betreft het ergste vrezen: 5 miljoen euro,
naar verwachting zeven tot tien medewerkers. In België en Frankrijk
werken 130 respectievelijk 1200 mensen bij de toezichthouder. Terwijl
ik uit de memorie van toelichting afleid dat deze toezichthouders
minder taken hebben omdat ze geen informatieloket hebben. Ik kan mij
ook niet voorstellen hoe met zeven tot tien medewerkers de
toezichthouder goed beslagen te ijs kan komen bij de versnelde
procedures die het voor consumentenorganisaties straks bij het Hof
moet voeren. Maar ook effectief boetes uitdelen en de honderden
mailtjes en brieven die ze naar verwachting gaat binnenkrijgen
beoordelen en beantwoorden zodat de signaleringsfunctie wordt
waargemaakt. Een budget van vijf miljoen is kortom volstrekt
onvoldoende. Bent u bereid het budget fors te verhogen zodat de
Consumenten Autoriteit écht een leeuw wordt in plaats van een papieren
tijger?
Om al deze redenen lijkt het mij daarom verstandig om het functioneren
van de nieuwe toezichthouder goed in de gaten te houden en de Tweede
Kamer hierover jaarlijks te rapporteren zodat we snel bij kunnen
sturen als dat nodig. Ik overweeg daar in de tweede termijn een motie
over in te dienen.