BedrijfsautoRAI

Renault moderniseert aanbod bedrijfswagens met nieuwe Trafic en Master

(6/1/2006)
De aanpassing van de motoren en versnellingsbakken van de nieuwe Trafic en de nieuwe Master is aangegrepen om de prestaties verder te verbeteren en om aan de Euro 4 normen te voldoen. Het dieselmotorengamma van de nieuwe Trafic en de nieuwe Master is volledig herzien met de komst van de 2.0 dCi, een nieuwe motor die Renault in samenwerking met Nissan voor de nieuwe Trafic heeft ontwikkeld in het kader van de Alliantie. Deze motor is krachtiger, soepeler en zuiniger en is leverbaar in twee versies; 90 pk (66 kW) en 115 pk (84 kW). Ook het vermogen van de 2.5 dCi motor is verhoogd voor de nieuwe Trafic: van 140 pk naar 145 pk (107 kW). Standaard is deze motor uitgerust met een roetfilter. Deze motor is ook leverbaar op de nieuwe Master. Hij vervangt de 3.0 dCi motor.

De nieuwe Master is nu dus leverbaar met drie versies van de 2.5 dCi motor: 100 pk (74 kW), 120 pk (88 kW) en 145 pk (107 kW). Deze motoren worden gekoppeld aan een nieuwe versnellingsbak, waarvan het koppel van 320 Nm verhoogd is naar 350 Nm. De 6-versnellingsbak is voortaan leverbaar op meer motoren en de 2.5 dCi kan tevens aan de gerobotiseerde versnellingsbak (Quickshift) gekoppeld worden voor meer comfort en een lager brandstofverbruik. Deze aanpassing van de aandrijfgroepen gaat samen met een restyling en meer uitrustingen op de nieuwe Trafic en de nieuwe Master.

De nieuwe Trafic en de nieuwe Master zijn geschikt voor gesloten (bestel) en open- (open laadbak of kiepbak) goederentransport en voor personenvervoer (combi, minibus), waarmee ze zich zeer veelzijdig tonen. De autoâs bieden, zowel zakelijke als particuliere gebruikers, op maat gemaakte oplossingen met platform-cabines, chassis met enkele of dubbele cabine en andere varianten voor verdere ombouw (camper voor de nieuwe Master).

De nieuwe Trafic en de nieuwe Master zijn ontworpen op de afdeling Industrial Design van Renault en verder uitgewerkt bij de engineering van de bedrijfswagenafdeling. De nieuwe Trafic wordt gemaakt in de fabriek in het Britse Luton en in het Spaanse Barcelona (Nissan), terwijl de nieuwe Master in de Renault-fabriek in het Franse Batilly geproduceerd wordt.