Renault moderniseert aanbod bedrijfswagens met nieuwe Trafic en Master
(6/1/2006)
De aanpassing van de motoren en versnellingsbakken van de nieuwe
Trafic en de nieuwe Master is aangegrepen om de prestaties verder te
verbeteren en om aan de Euro 4 normen te voldoen.
Het dieselmotorengamma van de nieuwe Trafic en de nieuwe Master is
volledig herzien met de komst van de 2.0 dCi, een nieuwe motor die
Renault in samenwerking met Nissan voor de nieuwe Trafic heeft
ontwikkeld in het kader van de Alliantie. Deze motor is krachtiger,
soepeler en zuiniger en is leverbaar in twee versies; 90 pk (66 kW) en
115 pk (84 kW). Ook het vermogen van de 2.5 dCi motor is verhoogd voor
de nieuwe Trafic: van 140 pk naar 145 pk (107 kW). Standaard is deze
motor uitgerust met een roetfilter. Deze motor is ook leverbaar op de
nieuwe Master. Hij vervangt de 3.0 dCi motor.
De nieuwe Master is nu dus leverbaar met drie versies van de 2.5 dCi
motor: 100 pk (74 kW), 120 pk (88 kW) en 145 pk (107 kW). Deze motoren
worden gekoppeld aan een nieuwe versnellingsbak, waarvan het koppel
van 320 Nm verhoogd is naar 350 Nm. De 6-versnellingsbak is voortaan
leverbaar op meer motoren en de 2.5 dCi kan tevens aan de
gerobotiseerde versnellingsbak (Quickshift) gekoppeld worden voor meer
comfort en een lager brandstofverbruik. Deze aanpassing van de
aandrijfgroepen gaat samen met een restyling en meer uitrustingen op
de nieuwe Trafic en de nieuwe Master.
De nieuwe Trafic en de nieuwe Master zijn geschikt voor gesloten
(bestel) en open- (open laadbak of kiepbak) goederentransport en voor
personenvervoer (combi, minibus), waarmee ze zich zeer veelzijdig
tonen. De autoâs bieden, zowel zakelijke als particuliere gebruikers,
op maat gemaakte oplossingen met platform-cabines, chassis met enkele
of dubbele cabine en andere varianten voor verdere ombouw (camper voor
de nieuwe Master).
De nieuwe Trafic en de nieuwe Master zijn ontworpen op de afdeling
Industrial Design van Renault en verder uitgewerkt bij de engineering
van de bedrijfswagenafdeling. De nieuwe Trafic wordt gemaakt in de
fabriek in het Britse Luton en in het Spaanse Barcelona (Nissan),
terwijl de nieuwe Master in de Renault-fabriek in het Franse Batilly
geproduceerd wordt.
BedrijfsautoRAI