Gemeentelijke reclameregels grootste ergenis winkeliers

Hoofdbedrijfschap detailhandel

Ondernemers in de detailhandel lopen te hoop tegen de extra kosten en tijd die zij kwijt zijn aan de vele verplichtingen die lokale regeldruk met zich meebrengt. Vooral de kleine ondernemer met enkele personeelsleden ziet met lede ogen aan dat hij én zijn medewerkers bergen werk hebben aan alle administratieve rompslomp. De reclameregels en de precariobelasting voeren de top 3 van knelpunten aan. Regels met betrekking tot afval en bouwvergunningen worden als tweede en derde genoemd in een onderzoek gehouden in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). In totaal noemden de ondervraagde ondernemers maar liefst 1.200 verschillende knelpunten.

Top drie knelpunten
Precariobelasting en -verordeningen (het moeten betalen voor bijvoorbeeld gevelborden en uitstallingen op het trottoir) en regels over reclame-uitingen voeren in de detailhandel de top-drie van knelpunten aan. Ruim 35 procent van de ondervraagden signaleert hier problemen. Knelpunt twee, genoemd door ruim 15 procent, heeft betrekking op 'milieu/reiniging'. Hier gaat het om zaken als de afvalstoffen- verontreinigingsheffing, rioolbelasting, verwijderingsbijdrage, etc. Het derde knelpunt (genoemd door ruim 12 procent) wordt omschreven met het begrip 'bouw'. Hier gaat om problemen met bouwvergunningen en -voorschriften, bestemmingsplannen, etc.

Hoogte marktgeld belangrijkste hinderpaal ambulante handel Ambulante handelaren kampen voor een deel met andere knelpunten, zo blijkt uit hun top-drie. De ambulante handel ondervindt de meeste regeldruk van marktplaatsverordeningen en -vergunningen. Ruim 40 procent van de knelpunten gaat over dit onderwerp. Vooral de hoogte van de marktgelden is een doorn in het oog. Net als de detaillisten noemen de ambulante handelaren 'milieu/reiniging' als tweede belangrijke knelpunt, bijna 13 procent van de ondervraagden geeft dit aan. Problemen rond parkeren completeren hier de top-drie.

Oplossingen
Zowel de detailhandelsondernemers als de ambulante handelaren is gevraagd welke oplossingen zij zien om de knelpunten te verminderen. Belangrijkste oplossingen in de ogen van de ondernemers zijn onder meer het verminderen van de hoeveelheid regels; het vergroten van de transparantie en duidelijkheid van de regelgeving; de wet- en regelgeving eenduidig doorvoeren; het niet doordraven in de uitvoering; meer differentiatie en maatwerk bij het opleggen van de verplichting, en onderscheid maken tussen grote en kleine ondernemingen in de uitvoer van wet- en regelgeving.


1.200 knelpunten
Binnenkort buigt de Commissie-Stevens (de commissie die het kabinet adviseert over het terugdringen van overbodige regelgeving) zich over de detailhandel tijdens een Ondernemersdebat. Het HBD heeft daarom onderzoek laten uitvoeren naar de gemeentelijke regeldruk die detaillisten (en ambulante handelaren) ervaren en de hoge kosten die daarmee gepaard gaan. EIM ondervroeg ruim 600 detaillisten en 100 ambulante handelaren. Gevraagd naar voorbeelden van lokale wetgeving waarvan ondernemers veel last hebben, signaleerden zij in totaal meer dan 1.200 knelpunten!

Rapport
Het rapport 'Lokale regeldruk in de detailhandel en ambulante handel' is te downloaden via www.hbd.nl

Noot voor redactie (

Hoofdbedrijfschap Detailhandel