Programma Elektronische Provincies


Human Resource Management in Drenthe gedigitaliseerd

IWPplus: digitale drager van HR-informatie

Inleiding
De provincie Drenthe heeft in 2005 nieuw HRM beleid [LINK MET PDF HRM NOTA???] opgesteld. Resultaat- en ontwikkelingsgericht werken speelt hierin een belangrijke rol. Ook de flexibele inzetbaarheid van medewerkers moet met scholing, competentieontwikkeling en mobiliteit worden bevorderd. De medewerker krijgt de ruimte zich te ontwikkelen en de organisatie krijgt flexibele en resultaatgerichte medewerkers. Dat is in het belang van de organisatie en in het belang van de medewerker.

De basis van het nieuwe HR stelsel, dat in de sectorale CAO van provincies is vastgelegd, is een structureel contact tussen leidinggevende en medewerker. Planningsgesprek, Voortgangsgesprek en Beoordelingsgesprek zijn daarbij cruciaal en vormen samen de HR-jaarcyclus.

Ondersteuning van de HR-cyclus
In de jaargesprekken worden in een Planningsgesprek afspraken gemaakt over werk, competenties, loopbaan, scholing en mobiliteit (LSM) en arbeidsomstandigheden. Halverwege het jaar worden deze afspraken geëvalueerd en eventueel bijgesteld in een Voortgangsgesprek en aan het einde van het jaar volgt de beoordeling door de leidinggevende. Al deze informatie wordt vastgelegd in het IWP. IWP staat voor Individueel Werkplan. IWPplus is het digitale systeem dat de jaargesprekken ondersteunt. Alle afspraken staan in een database. Het IWPplus is een documentsysteem en een managementinstrument. De HR-cyclus zelf is gekoppeld aan de planning- en controlcyclus van de provincie. Dit betekent dat de resultaatafspraken van medewerkers afgestemd zijn op de bedrijfsvoeringadministratie. Daar zit geen licht tussen. Overzichten van geplande uren en taken, individuele resultaten en andere afspraken tussen medewerker en leidinggevende zijn on line oproepbaar. Het voeren van Voortgangs- en Beoordelingsgesprekken wordt hiermee ook aanzienlijk gestructureerd. De benodigde formulieren worden automatisch en conform de regeling Jaargesprekken uitgedraaid. Afspraken kunnen ook gewijzigd. Het systeem kent versiebeheer.

Managementinformatie
Oorspronkelijk was dit digitale Individueel Werkplan een middel om in inzicht te krijgen in geplande en gerealiseerde uren (tijdschrijven). De toepassingsmogelijkheden zijn nu enorm uitgebreid. Door een koppeling van de systemen voor de bedrijfsvoering (Oracle e-business) en de personeelsadministratie (Beaufort/GEMAL) is het mogelijk geworden meer gegevens te integreren en uit te wisselen. Het resultaat is beter onderbouwde managementinformatie. De managementinformatie dient als relevante input voor HR beleidsontwikkeling en verbetering van de planningen. Daarnaast wordt de informatie door de P&O afdeling gebruikt voor het uitoefenen van de rapportage- en controlfunctie. Zo kon bijvoorbeeld met een simpele zoekvraag binnen 1 seconde worden vastgesteld dat met 16% van de medewerkers loopbaanafspraken waren gemaakt tussen manager en medewerker.

Eigen verantwoordelijkheid
Er is in het nieuwe HR stelsel een actieve rol weggelegd voor zowel medewerkers als managers. Medewerkers maken niet alleen afspraken met hun leidinggevenden, maar ook met zichzelf. Immers, ze zijn ook zelf verantwoordelijk voor hun individuele ontwikkeling en voor de realisatie van hun werkresultaten. En de beoordeling stoelt op een vastgelegde planning, Een beleidsmedewerker: 'Mijn werk is met het nieuwe IWP minder vrijblijvend geworden, maar dat betekent allerminst dat ik nu in een keurslijf zit. Integendeel, want ik kan mijn leidinggevende ook aanspreken op wat wij hebben afgesproken. Overigens is het systeem niet helemaal dichtgetimmerd. Tussentijdse wijzigingen zijn mogelijk; het voordeel is dat je die nu ook vastlegt. En wat ik ook belangrijk vind: die eigen verantwoordelijkheid schept ook een grotere betrokkenheid. Het is toch een soort contract'.

Self service en hulp
Managers worden op hun beurt in de gelegenheid gesteld de medewerkers te begeleiden op maat. 'Er is een gedegen basis in de vorm van afspraken, die op hun beurt weer zijn afgeleid van afdelingsdoelstellingen en de doelstellingen van de provincie zelf', aldus een afdelingshoofd. 'De voordelen zijn er dus niet alleen voor ons als medewerkers en leidinggevenden, maar ook voor de provincie als organisatie.' Zij voegt toe: 'Maar het was wel even wennen. Met dit systeem moeten we als manager zelf achter de knoppen. Het invoeren van gegevens voor beoordelingsgesprekken moeten we zelf doen.' Om ervoor te zorgen dat het systeem binnen de organisatie zo positief mogelijk wordt ontvangen, zijn medewerkers en leidinggevenden betrokken geweest bij de ontwikkeling van het systeem. Ook zijn er verschillende workshops georganiseerd om de eindgebruikers aan het systeem en de werkwijze te laten wennen. Met de introductie van het systeem werd ook een uitgebreide helpfunctie ingevoerd. Een site met de naam Mijn Werk , als onderdeel van het Drentse Personeelsplein met informatie over arbeidsvoorwaarden en HRM beleid. Op de site Mijn Werk worden medewerkers stap voor stap geïnstrueerd om een IWP te maken en gesprekken voor te bereiden.

De revenuen
De invoering van het IWP-Plus heeft in Drenthe een aantal voordelen opgeleverd. Grootste winst is tijd. De benodigde tijd voor het verkrijgen van inzicht in de planningen en beslag op LSM en beloningsbudgetten is verkort van 4 à 6 weken naar 2 dagen. Verder krijgt men met één druk op de knop zicht op de stand van zaken rondom de jaargesprekken en de bedrijfsvoeringcyclus, de LSM-afspraken en de kosten van de beoordelingsronde. Deze informatie wordt gebruikt voor het ontwikkelen van HR ken- en stuurgetallen van de provincie. Omdat afspraken tussen medewerkers en leidinggevenden worden vastgelegd en op basis hiervan de medewerkers worden beoordeeld, wordt er meer aandacht besteed aan de gesprekken en worden afspraken steeds SMARTER gemaakt.

Een ander groot voordeel dat er nu voor het eerst een centraal volledig en betrouwbaar archief is van individuele planningen, afspraken en beloningsbesluiten. De P&O afdeling kan nu veel betere overzichten maken en betere onderbouwingen van adviezen aan de directie, management en medewerkers. Het biedt de P&O afdeling de mogelijkheid om haar rol en positie te professionaliseren.

Hoe verder
In 2005 heeft Drenthe gewerkt met versie 1.0. Er was eerst behoorlijke scepsis met deze "nieuwe vorm van bureaucratie". De attitude ten aanzien van het systeem is verbeterd doordat er nu ervaring is opgedaan en het invullen wel meeviel. Maar toch blijft het nog wennen: HR in bits en bytes.

Het systeem is niet af. Aan de gebruikersvriendelijkheid van het systeem (een Web applicatie) wordt continu gewerkt en er zijn al diverse verbeteringsvoorstellen en nieuwe functies door gebruikers en P&O ingebracht. Versie 2.0 zal zeker meer bieden dan de huidige versie. Maar overeind blijft: het is een handige ondersteuning van de nieuwe HR cyclus, afspraken altijd on line en goed vastgelegd en 'druk op de knop' managementinformatie.

Drenthe heeft het systeem ontwikkeld in HTML en specifiek gekoppeld aan haar eigen interne systemen. Het systeem is dus niet zondermeer over te nemen door andere provincies. Maar het functionele ontwerp is beschikbaar en CAO-proof. Dat ontwerp is wellicht een mooi startpunt voor andere provincies?

Tips
Zorg ervoor dat de directie en het hoofd P&O het project sponsort, betrek management en OR bij de ontwikkeling en begin simpel, met de basics (blijf dicht bij het reglement jaargesprekken). Het systeem wordt vanzelf beter als de organisatie er mee werkt. En de managers? Nou die kunnen ook best zelf aan de knoppen. Laat ze niet ontsnappen en geef ze geen alternatief op papier!