Unilever NV



Unilever lanceert wereldwijd `Choices'-programma met logo op voorzijde verpakking

Gezonde keuze gemakkelijker gemaakt

Barcelona, 30 mei 2006 ­ In lijn met haar Vitaliteitsmissie lanceert Unilever het Choices- programma. Het programma met een logo op de voorzijde van de verpakking is ontworpen om consumenten overal ter wereld een gemakkelijker keuze te kunnen laten maken voor verpakte voeding en dranken met een gezondere samenstelling. Vindi Banga, President Foods bij Unilever, kondigde het Choices-programma vandaag aan tijdens een speciaal persevenement rondom Unilever en Vitaliteit in Barcelona.

Het logo helpt consumenten een bewuste keuze te maken voor voedingsproducten die minder transvetten, verzadigde vetten, zout en toegevoegde suikers bevatten en daarmee in overeenstemming zijn met internationale voedingsadviezen. Op basis van deze adviezen en de eigen jarenlange ervaring met voedingskundig onderzoek, heeft Unilever het Nutrition Enhancement Programme (NEP) ontwikkeld dat strenge voedingskundige criteria kent. Om een logo te kunnen krijgen, moeten de producten voldoen aan al deze criteria. Producten met het logo dragen bij aan een gezond voedingspatroon, omdat het de gezondere keuzes duidelijk zichtbaar maakt. Unilever heeft de NEP-methodologie en de criteria voorgelegd aan voedingskundigen in verschillende delen van de wereld en hun reacties waren positief.


-2-

Unilever wil voedingskundige informatie voor consumenten zinvoller en meer toegankelijk maken door de gezonde keuze de gemakkelijker keuze te maken. Vindi Banga: "Eigen onderzoek laat zien dat consumenten het belangrijk vinden om gezonde keuzes maken. Vanuit onze commitment aan Vitaliteit zien wij het als onze verantwoordelijkheid consumenten te helpen bij het maken van die gezonde keuzes. Wij verbeteren constant onze producten door ze gezonder te maken. Nu spannen we ons in om consumenteninformatie op de verpakking te verbeteren met een logo op de voorzijde van de verpakking. Het logo is zó ontworpen dat het overal toepasbaar is, ongeacht de geografische plaats of de productcategorie."

Unilever wil, waar mogelijk en passend, het Choices-programma openstellen en de criteria met andere partijen delen. Doel is consumenten verder te helpen om de gezonde keuze een gemakkelijker keuze te laten zijn door een eenvoudig en consumentvriendelijk systeem aan te bieden.

De eerste stap in dit internationale programma is al vorige week in Nederland gezet. Unilever maakt daar deel uit van een door de overheid gesteund samenwerkingsverband (inclusief twee fabrikanten, enkele belangrijke supermarktorganisaties en cateringbedrijven) dat het logo op de voorzijde van verpakkingen gaat toepassen. Unilever is van plan het Choices-programma wereldwijd door te voeren met als korte-termijndoel het binnen nu en 18 maanden uit te rollen in de belangrijkste landen.