Unilever lanceert wereldwijd `Choices'-programma met logo op voorzijde verpakking
Gezonde keuze gemakkelijker gemaakt
Barcelona, 30 mei 2006 In lijn met haar Vitaliteitsmissie lanceert Unilever het Choices-
programma. Het programma met een logo op de voorzijde van de verpakking is ontworpen om
consumenten overal ter wereld een gemakkelijker keuze te kunnen laten maken voor verpakte
voeding en dranken met een gezondere samenstelling. Vindi Banga, President Foods bij Unilever,
kondigde het Choices-programma vandaag aan tijdens een speciaal persevenement rondom
Unilever en Vitaliteit in Barcelona.
Het logo helpt consumenten een bewuste keuze te maken voor voedingsproducten die minder
transvetten, verzadigde vetten, zout en toegevoegde suikers bevatten en daarmee in
overeenstemming zijn met internationale voedingsadviezen. Op basis van deze adviezen en de
eigen jarenlange ervaring met voedingskundig onderzoek, heeft Unilever het Nutrition
Enhancement Programme (NEP) ontwikkeld dat strenge voedingskundige criteria kent. Om een
logo te kunnen krijgen, moeten de producten voldoen aan al deze criteria. Producten met het logo
dragen bij aan een gezond voedingspatroon, omdat het de gezondere keuzes duidelijk zichtbaar
maakt. Unilever heeft de NEP-methodologie en de criteria voorgelegd aan voedingskundigen in
verschillende delen van de wereld en hun reacties waren positief.
-2-
Unilever wil voedingskundige informatie voor consumenten zinvoller en meer toegankelijk maken
door de gezonde keuze de gemakkelijker keuze te maken. Vindi Banga: "Eigen onderzoek laat
zien dat consumenten het belangrijk vinden om gezonde keuzes maken. Vanuit onze commitment
aan Vitaliteit zien wij het als onze verantwoordelijkheid consumenten te helpen bij het maken van
die gezonde keuzes. Wij verbeteren constant onze producten door ze gezonder te maken. Nu
spannen we ons in om consumenteninformatie op de verpakking te verbeteren met een logo op de
voorzijde van de verpakking. Het logo is zó ontworpen dat het overal toepasbaar is, ongeacht de
geografische plaats of de productcategorie."
Unilever wil, waar mogelijk en passend, het Choices-programma openstellen en de criteria met
andere partijen delen. Doel is consumenten verder te helpen om de gezonde keuze een
gemakkelijker keuze te laten zijn door een eenvoudig en consumentvriendelijk systeem aan te
bieden.
De eerste stap in dit internationale programma is al vorige week in Nederland gezet. Unilever
maakt daar deel uit van een door de overheid gesteund samenwerkingsverband (inclusief twee
fabrikanten, enkele belangrijke supermarktorganisaties en cateringbedrijven) dat het logo op de
voorzijde van verpakkingen gaat toepassen. Unilever is van plan het Choices-programma
wereldwijd door te voeren met als korte-termijndoel het binnen nu en 18 maanden uit te rollen in de
belangrijkste landen.
Unilever NV