Unilever en World Food Programme werken samen in bestrijding van honger bij kinderen
Barcelona, 30 mei 2006 Unilever en het World Food Programme (WFP) van de Verenigde
Naties hebben vandaag hun samenwerking aangekondigd in de strijd tegen honger bij kinderen.
Unilever zal hierbij haar expertise leveren op het gebied van voeding en gezondheid. Daarnaast
zal zij financiële ondersteuning bieden aan de hulp voor arme gezinnen in ontwikkelingslanden.
Het partnership is voor drie jaar aangegaan. Het ondersteunt de United Nations Millennium
Development Goals en vooral de eerste twee van deze ontwikkelingsdoelen van de VN, namelijk
het uitbannen van de grootste armoede en honger en het wereldwijd toegankelijk maken van
basisonderwijs voor iedereen.
Vindi Banga, President Foods bij Unilever: "Het verheugt mij zeer dat Unilever de mogelijkheid
krijgt haar kennis en kunde in te zetten voor het World Food Programme in haar strijd tegen
ondervoeding bij kinderen, wat een van de grootste uitdagingen in de wereld op dit moment is. Het
partnership past in Unilevers lange traditie als maatschappelijk verantwoorde onderneming, die
hecht verankerd is in lokale gemeenschappen overal ter wereld. Ik ben ervan overtuigd dat velen
van onze 206.000 medewerkers zeer geïnspireerd worden door deze samenwerking en de
betekenisvolle bijdrage die we hiermee als toonaangevend producent van voedingsmiddelen en
producten voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging aan de samenleving kunnen leveren."
-2-
Het doel van de samenwerking is arme kinderen, en de gezinnen waaruit zij komen, van voedsel te
voorzien en zo hun gezondheid te verbeteren. Beide organisaties zijn zeer betrokken bij het lot van
de meer dan 300 miljoen ondervoede kinderen in de wereld; met name dat van kinderen in de
schoolgaande leeftijd. Unilever en het WFP zullen hun gezamenlijke inspanningen richten op het
verstrekken van voedsel op scholen en het verzorgen van voedingskundig onderwijs. Daarnaast
zullen door middel van marketingcampagnes fondsen geworven worden en worden activiteiten
gelanceerd waarbij medewerkers betrokken zijn.
"Deze samenwerking is een zeer logische stap," zegt James Morris, Executive Director van WFP.
"Vanaf het begin van de hulpverlening bij de tsunami vorig jaar en later in Niger, waar Unilever het
WFP assisteerde, heeft zij laten zien dat zij wil helpen bij de bestrijding van honger. Nu bundelen
twee grote spelers in de wereld van de voedselvoorziening hun krachten in de strijd tegen honger
bij kinderen: Unilever, een van de grootste producenten van voedingsmiddelen, en het WFP, de
grootste organisatie voor humanitaire hulp. Het WFP heeft meer dan 40 jaar ervaring in het
verstrekken van voedselhulp aan zo'n 90 miljoen mensen per jaar onder wie 61 miljoen
hongerlijdende kinderen in minstens 80 van de armste landen ter wereld. De organisatie heeft
een unieke kennis opgebouwd op het gebied van voedingsbehoeften. Zij beschikt daarnaast over
uitgebreide logistieke expertise en heeft nauwe banden met overheden, non-gouvernementele
organisaties en lokale gemeenschappen.
Unilevers bijdrage aan de samenwerking bestaat uit het leveren van expertise op het gebied van
voeding en gezondheid, productontwikkeling en marketing. Unilever bereikt consumenten over de
gehele wereld en heeft bewezen duurzame distributie te kunnen ontwikkelen voor consumenten
met lage inkomens in vele werelddelen. De samenwerking zal binnen Unilever als eerste worden
ingevuld door haar zogenaamde `Family Goodness'-merken, gezinsmerken zoals Blue Band en
Rama.
Unilever NV