Unilever NV



Unilever en World Food Programme werken samen in bestrijding van honger bij kinderen

Barcelona, 30 mei 2006 ­ Unilever en het World Food Programme (WFP) van de Verenigde Naties hebben vandaag hun samenwerking aangekondigd in de strijd tegen honger bij kinderen. Unilever zal hierbij haar expertise leveren op het gebied van voeding en gezondheid. Daarnaast zal zij financiële ondersteuning bieden aan de hulp voor arme gezinnen in ontwikkelingslanden. Het partnership is voor drie jaar aangegaan. Het ondersteunt de United Nations Millennium Development Goals en vooral de eerste twee van deze ontwikkelingsdoelen van de VN, namelijk het uitbannen van de grootste armoede en honger en het wereldwijd toegankelijk maken van basisonderwijs voor iedereen.

Vindi Banga, President Foods bij Unilever: "Het verheugt mij zeer dat Unilever de mogelijkheid krijgt haar kennis en kunde in te zetten voor het World Food Programme in haar strijd tegen ondervoeding bij kinderen, wat een van de grootste uitdagingen in de wereld op dit moment is. Het partnership past in Unilevers lange traditie als maatschappelijk verantwoorde onderneming, die hecht verankerd is in lokale gemeenschappen overal ter wereld. Ik ben ervan overtuigd dat velen van onze 206.000 medewerkers zeer geïnspireerd worden door deze samenwerking en de betekenisvolle bijdrage die we hiermee als toonaangevend producent van voedingsmiddelen en producten voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging aan de samenleving kunnen leveren."


-2-

Het doel van de samenwerking is arme kinderen, en de gezinnen waaruit zij komen, van voedsel te voorzien en zo hun gezondheid te verbeteren. Beide organisaties zijn zeer betrokken bij het lot van de meer dan 300 miljoen ondervoede kinderen in de wereld; met name dat van kinderen in de schoolgaande leeftijd. Unilever en het WFP zullen hun gezamenlijke inspanningen richten op het verstrekken van voedsel op scholen en het verzorgen van voedingskundig onderwijs. Daarnaast zullen door middel van marketingcampagnes fondsen geworven worden en worden activiteiten gelanceerd waarbij medewerkers betrokken zijn.

"Deze samenwerking is een zeer logische stap," zegt James Morris, Executive Director van WFP. "Vanaf het begin van de hulpverlening bij de tsunami vorig jaar en later in Niger, waar Unilever het WFP assisteerde, heeft zij laten zien dat zij wil helpen bij de bestrijding van honger. Nu bundelen twee grote spelers in de wereld van de voedselvoorziening hun krachten in de strijd tegen honger bij kinderen: Unilever, een van de grootste producenten van voedingsmiddelen, en het WFP, de grootste organisatie voor humanitaire hulp. Het WFP heeft meer dan 40 jaar ervaring in het verstrekken van voedselhulp aan zo'n 90 miljoen mensen per jaar ­ onder wie 61 miljoen hongerlijdende kinderen ­ in minstens 80 van de armste landen ter wereld. De organisatie heeft een unieke kennis opgebouwd op het gebied van voedingsbehoeften. Zij beschikt daarnaast over uitgebreide logistieke expertise en heeft nauwe banden met overheden, non-gouvernementele organisaties en lokale gemeenschappen.

Unilevers bijdrage aan de samenwerking bestaat uit het leveren van expertise op het gebied van voeding en gezondheid, productontwikkeling en marketing. Unilever bereikt consumenten over de gehele wereld en heeft bewezen duurzame distributie te kunnen ontwikkelen voor consumenten met lage inkomens in vele werelddelen. De samenwerking zal binnen Unilever als eerste worden ingevuld door haar zogenaamde `Family Goodness'-merken, gezinsmerken zoals Blue Band en Rama.