VenW volgt ingeslagen weg na nieuwe klimaatscenarios
Staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat
heeft vandaag de nieuwe klimaatscenario's van het KNMI in ontvangst
genomen. Het KNMI schetst in vier scenario's in welke mate
klimaatverandering in Nederland kan leiden tot hogere temperaturen,
heviger neerslag en zeespiegelstijging rond 2050. In twee van de vier
scenario's worden de gevolgen van een veranderende luchtstroming en
windrichting boven West Europa meegenomen. Deze mogelijke verandering
heeft namelijk ook effect op de neerslag en temperatuur in Nederland.
Volgens de scenario's is het rond 2050 in de winter gemiddeld 0,9 tot
2,3 graden warmer dan in 1990 en in de zomer 0,9 tot 2,8 graden. De
laatste berekeningen bevestigen tevens dat, afhankelijk van de
veranderende luchtstroming, de winters gemiddeld natter en de zomers
gemiddeld droger worden en dat ook de extreme neerslaghoeveelheden
toenemen. Verkeer en Waterstaat anticipeert door haar waterbeleid al
langer op klimaatverandering. Ook op andere beleidsterreinen is het
nodig vooruit te lopen op de klimaatveranderingen, de scenario's
bieden ook inzicht in de effecten van klimaatverandering voor de
energiesector, de natuur, landbouw en luchtkwaliteit.
Nattere winters en extreme neerslaghoeveelheden zijn de reden geweest
meer ruimte voor water te creëren. Bijvoorbeeld via de Maaswerken en
het project Ruimte voor de Rivier en via extra waterbergingen in de
regio. Temperatuurstijging leidt naar verwachting tot
zeespiegelstijging. Verkeer en Waterstaat bereidt zich hierop voor
door de jaarlijkse zandsuppleties en de aanpak van de plekken langs de
kust die op termijn kwetsbaar kunnen worden. De verandering van het
klimaat zal verder betekenen dat de komende eeuw voortdurend
geïnvesteerd moet worden in het voorkomen van overstromingen en
droogte. Daarnaast is het wenselijk te kijken naar het beperken van de
gevolgen van eventuele overstromingen. Voor droogte bevestigen de
nieuwe klimaatsscenario's de conclusies van de Droogtestudie, namelijk
dat de watertekorten tot 2050 toe zullen nemen. Vooruitlopend op deze
veranderingen dienen waterbeheerders ook aandacht voor watertekorten
in hun beheersplannen te hebben. Rijkswaterstaat onderzoekt de
mogelijke consequenties van de klimaatverandering onder meer via haar
waterinnovatieprogramma WINN. Als eerste stap begint WINN binnenkort
met het uitwerken van de consequenties van de nieuwe klimaatscenario's
voor het hoofdwatersysteem en de kust.
Om ook op de andere beleidsterreinen in te kunnen spelen op
klimaatveranderingen heeft het kabinet het Nationaal Programma
Adaptatie Ruimte en Klimaat (ARK) opgezet. In dit programma werken de
ministeries van Verkeer en Waterstaat, VROM, Economische Zaken en LNV
samen met provincies, gemeenten en waterschappen aan het
klimaatbestendig maken van de ruimtelijke inrichting van Nederland.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat