Ingezonden persbericht
Reactie CBL op het plan van Hoogervorst om een landelijke alcoholpreventie campagne te starten gericht op ouders en kinderen
Het CBL is blij verrast met de brief van Minister Hoogervorst aan de Tweede Kamer met het voornemen om een landelijke alcoholpreventie campagne te starten gericht op ouders en kinderen. Maar mist het strafbaar stellen van de jonge koper. Het CBL is van mening dat in combinatie met het strafbaar stellen van de jonge koper pas echt serieus wat gedaan kan worden aan het alcoholgebruik onder jongere. Andere maatregelen zoals het plan om Breezers en andere mixdrankjes uit de schappen van de supermarkt te halen betreffen pure symboolwetgeving . Ook het verhogen van de leeftijdsgrens van 16 naar 18 jaar wijst het CBL van de hand. Er is volgens het CBL totaal geen maatschappelijk draagvlak voor deze maatregel. Het verhogen van de leeftijdsgrens naar 18 jaar zet geen zoden aan de dijk. De overheid moet niet telkens de spelregels veranderen, maar moet beter gaan handhaven: ook het illegaal drinken door jongeren. Het CBL is graag bereid om mee te werken aan campagnes gericht op het alcoholgebruik onder jongeren.
Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij Sija de Jong 070-3376200/06-51523307.
Met vriendelijke groet,
Sija de Jong
Sr. Beleidsmedewerker Public Affairs
070-3376200
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarkten in Nederland.