KPMG


Middenbedrijf onderschat belang van innovatie

30 mei 2006

Middelgrote Nederlandse ondernemingen onderschatten het belang van innovatie voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. Bij niet meer dan 40% van de bedrijven staat innovatie dagelijks op de agenda.

De meeste bedrijven beschikken dan ook niet over een aparte afdeling die zich met onderzoek & ontwikkeling bezighoudt en hebben de verantwoordelijkheid voor het beleid op het gebied van reserach & development in de meeste gevallen ondergebracht bij de algemeen directeur. Toch zijn de bedrijven van mening dat innovatie van groot belang is voor zowel de verbetering van de concurrentiepositie als het rendement. De meeste ondernemingen besteden tot maximaal 5% van de omzet aan innovatieprojecten. Het grootste deel daarvan wordt geïnvesteerd in personeel, kennis en technologie. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar de wijze waarop middelgrote ondernemingen omgaan met het vormgeven van innovatie binnen het bedrijf.

De bedrijven blijken het gebrek aan kennis, de structuur en cultuur van de eigen organisatie en de regelgeving als de belangrijkste obstakel te zien die succesvolle innovatie in de weg staan. Volgens Hidde van der Wal van KPMG blijken de bedrijven relatief eenvoudige middelen om te komen tot innovatie echter onbenut te laten. Van der Wal: Voor wat betreft kennis blijkt weinig geïnvesteerd te worden in relatief goedkope oplossingen als kennisdeling, zoals het samenwerken met branche genoten of het inhuren van externe expertise. Opvallend is overigens dat juist dit de speerpunten zijn van het overheidsbeleid via onder meer het Innovatie Platform. Relatief veel bedrijven blijken de eigen cultuur als een obstakel te zien voor succesvolle innovatie. De angst om externe deskundigen in de keuken te laten kijken speelt hierbij in mijn ogen echter een belangrijke rol. De bedrijven moeten zich realiseren dat juist hier een kans ligt om te leren en te innoveren

Het is volgens Van der Wal van groot belang dat bedrijven structureel aandacht schenken aan innovatie willen zij de aansluiting met de markt niet verliezen. Van der Wal: Omdat innovatie en R&D echter bij de meerderheid niet als een vast onderdeel van de bedrijfsvoering wordt gezien, lijkt het erop dat de bedrijven pas alert worden op innovatie op het moment dat het ook echt noodzakelijk is, zoals bijvoorbeeld als gevolg van veranderende wet- en regelgeving. Bedrijven die op dit moment wel op de een of andere manier aan innovatie doen, doen dit echter niet op basis van strategische overwegingen. Van de bedrijven die een innovatieproject gestart zijn, blijkt ruim 40% tussentijds weer te stoppen omdat het project achteraf toch niet paste in de strategie. En bijna 25% van de projecten wordt beëindigd omdat het in een vroeg stadium toch meer blijkt te kosten dan door de bedrijven begroot.

Hoewel innoveren volgens Van der Wal voor veel middelgrote bedrijven een proces is van vallen en opstaan en het uiteindelijk beëindigen van projecten geen ramp hoeft te zijn, vereist succesvolle innovatie wel een aantal spelregels. Van der Wal: Van groot belang is dat je de toekomstige behoeften van klanten in kaart brengt en daar nieuwe producten en diensten aan koppelt. Daarnaast zul je als bedrijf in dit kader je kennis en deskundigheid verder moeten ontwikkelen en een cultuur moeten creëren waarin innovatie wordt ervaren als een kans en niet als een last.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

© 2006 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.