Transavia

transavia.com behaalt 15% hogere omzet en boekt voor 28e achtereenvolgende jaar winst

Schiphol, 30 mei 2006. In het op 31 maart jl. geëindigde financiële verslagjaar 2005/2006 heeft transavia.com de omzet met 15% verhoogd tot EUR 597,1 miljoen en voor het 28e achtereenvolgende jaar winst geboekt. De bedrijfskosten zijn met 16% gestegen tot EUR 573,5 miljoen. Per stoel stegen de kosten met 6%, grotendeels door de hogere brandstofkosten. Het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening, op basis van EU-IFRS grondslagen, kwam uit op EUR 18,1 miljoen. De overgang naar EU-IFRS had een negatief effect op het resultaat. Het resultaat is nagenoeg geheel behaald uit de operationele activiteiten en kwam na bijdrage vennootschapsbelasting uit op EUR 11,1 miljoen (2004/2005: EUR 13,6 miljoen).

De omzetgroei was te danken aan de toename van het marktaandeel van transavia.com op de chartermarkt voor pakketreizen, alsmede de uitbreiding van het aantal lijndienstroutes en de verhoging van de frequenties op een aantal routes. transavia.com heeft in het verslagjaar 4,8 miljoen passagiers vervoerd, een toename van 7% ten opzichte van het voorafgaande jaar. Circa 82% (afgelopen jaar 85%) van de vluchten is op tijd uitgevoerd. De klanttevredenheid kwam uit op een score van 8,5 (afgelopen jaar 8,5).
Van de rechtstreekse boekingen is 93% via internet gerealiseerd. Er zijn op jaarbasis nu meer dan 16 miljoen unieke bezoeken op de website www.transavia.com. Dit komt neer op circa 2000 bezoeken per uur, 24 uur per dag. Daarmee behoort transavia.com tot de grootste internetverkopers van ons land.

Van luchtvaartmaatschappij naar reismerk met vliegen als kernactiviteit
Het afgelopen jaar was het eerste volledige jaar dat de onderneming weer op basis van één merk - transavia.com - actief was. Dit nieuwe merk is ontstaan door de samenvoeging van Transavia Airlines en Basiq Air. Met de introductie van transavia packagedeals en van de digitale vakantieshop heeft transavia.com in het verslagjaar belangrijke strategische stappen gezet op de weg van luchtvaartmaatschappij naar reismerk met vliegen als kernactiviteit. De transavia packagedeals worden aangeboden in samenwerking met Nederlandse touroperators. Via transavia.com kan de reiziger nu alles via dezelfde website regelen: de vlucht, de taxi van en naar de luchthaven, de accommodatie, de reisverzekering, de huurauto, de kaartjes voor tours en evenementen (theatervoorstellingen, concerten, culturele bezienswaardigheden en sportevenementen), en zelfs vakantieaankopen, zoals koffers, zonnebrandartikelen en cadeautjes voor de thuisblijvers.

Investeren in vliegtuigen en ICT
De investeringen bedroegen in het verslagjaar EUR 37,2 miljoen en hadden grotendeels betrekking op de aanschaf van vliegtuigen, vliegtuigonderdelen (met name winglets) en ICT. De investering in winglets- speciale brandstofbesparende vleugeltips- houdt verband met de sterke stijging van de brandstofkosten die ingrijpende effecten heeft op de resultaten en voor transavia.com een extra aanleiding was tot het nemen van maatregelen om besparingen te realiseren in het brandstofverbruik en de risico's van prijsstijgingen af te dekken. Verder zijn in het afgelopen jaar belangrijke inspanningen geleverd en investeringen gedaan om het op termijn mogelijk te maken dat de touroperators via een speciale business portal van transavia.com toegang hebben tot het voorraadsysteem van stoelen en deze on-line kunnen boeken. In maart 2006 zijn de eerste functionaliteiten van deze business portal live gegaan.

Ongelijke concurrentievoorwaarden op Schiphol
Met de komst naar Amsterdam en de verdere groei van een groot aantal low cost carriers (inmiddels zijn het er 15) uit diverse Europese landen is de concurrentie op de Nederlandse low cost / low fare markt en daarmee de druk op de prijzen sterk toegenomen. Dat maakt het extra gewenst dat alle partijen onder gelijke externe condities werken. Mede daarom heeft transavia.com bij luchthaven Schiphol ernstige bezwaren geuit tegen de concurrentievervalsing die het gevolg is van het feit dat andere low cost carriers voor hun activiteiten gebruik kunnen maken van de nieuwe H-pier - waar de tarieven maar liefst 20% lager liggen - terwijl dit voor transavia.com met name vanwege haar grote omvang praktisch onmogelijk is. Dit is des te schrijnender omdat transavia.com al vele jaren, na KLM/KLC, de grootste klant van de luchthaven is.

Vooruitzichten 2006
In de B2B markt houdt transavia.com in het hoogseizoen van 2006 een belangrijk marktaandeel. Deze markt wordt momenteel gekenmerkt door een sterke verschuiving van Turkije naar andere vakantielanden zoals Griekenland en Spanje.
In de B2C markt blijft transavia.com uiterst alert op optimalisatie van het routenetwerk.

In 2006 bedraagt het aantal lijndienstbestemmingen 22 en vliegt transavia.com op circa 77 charterroutes waarvan er circa 32 ook rechtstreeks door individuele passagiers kunnen worden geboekt.

De ontwikkeling van de kerosineprijzen blijft een punt van grote zorg. transavia.com zal er alles aan blijven doen de gevolgen voor passagiers en onderneming te beperken. Waar de brandstofprijzen echter de resultante zijn van onbeïnvloedbare vraag- en aanbodontwikkelingen, is de al jaren aanhoudende, bovenmatige kostenontwikkeling bij de luchthavens een kwestie van bewuste besluitvorming. In het bijzonder luchthaven Schiphol lijkt zich weinig aan te trekken van de kritiek hierop vanuit de markt. Vanwege de monopolistische situatie waarin de luchthaven opereert, zijn wij met vele anderen van mening dat met name de toezichthouders in deze hun invloed zouden moeten aanwenden om te komen tot een langjarig, voor alle partijen aanvaardbaar prijsbeleid.

transavia.com zal dit jaar opnieuw forse investeringen doen in webtechnologie met als doel de communicatie met en dienstverlening aan business partners en passagiers verder te verbeteren, en de efficiency en kwaliteit van interne bedrijfsprocessen verder op te voeren.

In 2006 viert transavia.com haar 40-jarig bestaan. Dit zal gepaard gaan met speciale acties voor klanten en feestelijke evenementen voor relaties en medewerkers.

transavia.com jaarverslag 2005-2006