transavia.com behaalt 15% hogere omzet en boekt voor 28e achtereenvolgende
jaar winst
Schiphol, 30 mei 2006. In het op 31 maart jl. geëindigde financiële
verslagjaar 2005/2006 heeft transavia.com de omzet met 15% verhoogd
tot EUR 597,1 miljoen en voor het 28e achtereenvolgende jaar winst
geboekt. De bedrijfskosten zijn met 16% gestegen tot EUR 573,5
miljoen. Per stoel stegen de kosten met 6%, grotendeels door de hogere
brandstofkosten. Het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening, op
basis van EU-IFRS grondslagen, kwam uit op EUR 18,1 miljoen. De
overgang naar EU-IFRS had een negatief effect op het resultaat. Het
resultaat is nagenoeg geheel behaald uit de operationele activiteiten
en kwam na bijdrage vennootschapsbelasting uit op EUR 11,1 miljoen
(2004/2005: EUR 13,6 miljoen).
De omzetgroei was te danken aan de toename van het marktaandeel van
transavia.com op de chartermarkt voor pakketreizen, alsmede de
uitbreiding van het aantal lijndienstroutes en de verhoging van de
frequenties op een aantal routes. transavia.com heeft in het
verslagjaar 4,8 miljoen passagiers vervoerd, een toename van 7% ten
opzichte van het voorafgaande jaar. Circa 82% (afgelopen jaar 85%) van
de vluchten is op tijd uitgevoerd. De klanttevredenheid kwam uit op
een score van 8,5 (afgelopen jaar 8,5).
Van de rechtstreekse boekingen is 93% via internet gerealiseerd. Er
zijn op jaarbasis nu meer dan 16 miljoen unieke bezoeken op de website
www.transavia.com. Dit komt neer op circa 2000 bezoeken per uur, 24
uur per dag. Daarmee behoort transavia.com tot de grootste
internetverkopers van ons land.
Van luchtvaartmaatschappij naar reismerk met vliegen als
kernactiviteit
Het afgelopen jaar was het eerste volledige jaar dat de onderneming
weer op basis van één merk - transavia.com - actief was. Dit nieuwe
merk is ontstaan door de samenvoeging van Transavia Airlines en Basiq
Air. Met de introductie van transavia packagedeals en van de digitale
vakantieshop heeft transavia.com in het verslagjaar belangrijke
strategische stappen gezet op de weg van luchtvaartmaatschappij naar
reismerk met vliegen als kernactiviteit. De transavia packagedeals
worden aangeboden in samenwerking met Nederlandse touroperators. Via
transavia.com kan de reiziger nu alles via dezelfde website regelen:
de vlucht, de taxi van en naar de luchthaven, de accommodatie, de
reisverzekering, de huurauto, de kaartjes voor tours en evenementen
(theatervoorstellingen, concerten, culturele bezienswaardigheden en
sportevenementen), en zelfs vakantieaankopen, zoals koffers,
zonnebrandartikelen en cadeautjes voor de thuisblijvers.
Investeren in vliegtuigen en ICT
De investeringen bedroegen in het verslagjaar EUR 37,2 miljoen en
hadden grotendeels betrekking op de aanschaf van vliegtuigen,
vliegtuigonderdelen (met name winglets) en ICT. De investering in
winglets- speciale brandstofbesparende vleugeltips- houdt verband met
de sterke stijging van de brandstofkosten die ingrijpende effecten
heeft op de resultaten en voor transavia.com een extra aanleiding was
tot het nemen van maatregelen om besparingen te realiseren in het
brandstofverbruik en de risico's van prijsstijgingen af te dekken.
Verder zijn in het afgelopen jaar belangrijke inspanningen geleverd en
investeringen gedaan om het op termijn mogelijk te maken dat de
touroperators via een speciale business portal van transavia.com
toegang hebben tot het voorraadsysteem van stoelen en deze on-line
kunnen boeken. In maart 2006 zijn de eerste functionaliteiten van deze
business portal live gegaan.
Ongelijke concurrentievoorwaarden op Schiphol
Met de komst naar Amsterdam en de verdere groei van een groot aantal
low cost carriers (inmiddels zijn het er 15) uit diverse Europese
landen is de concurrentie op de Nederlandse low cost / low fare markt
en daarmee de druk op de prijzen sterk toegenomen. Dat maakt het extra
gewenst dat alle partijen onder gelijke externe condities werken. Mede
daarom heeft transavia.com bij luchthaven Schiphol ernstige bezwaren
geuit tegen de concurrentievervalsing die het gevolg
is van het feit dat andere low cost carriers voor hun activiteiten
gebruik kunnen maken van de nieuwe H-pier - waar de tarieven maar
liefst 20% lager liggen - terwijl dit voor transavia.com met name
vanwege haar grote omvang praktisch onmogelijk is. Dit is des te
schrijnender omdat transavia.com al vele jaren, na KLM/KLC, de
grootste klant van de luchthaven is.
Vooruitzichten 2006
In de B2B markt houdt transavia.com in het hoogseizoen van 2006 een
belangrijk marktaandeel. Deze markt wordt momenteel gekenmerkt door
een sterke verschuiving van Turkije naar andere vakantielanden zoals
Griekenland en Spanje.
In de B2C markt blijft transavia.com uiterst alert op optimalisatie
van het routenetwerk.
In 2006 bedraagt het aantal lijndienstbestemmingen 22 en vliegt
transavia.com op circa 77 charterroutes waarvan er circa 32 ook
rechtstreeks door individuele passagiers kunnen worden geboekt.
De ontwikkeling van de kerosineprijzen blijft een punt van grote zorg.
transavia.com zal er alles aan blijven doen de gevolgen voor
passagiers en onderneming te beperken. Waar de brandstofprijzen echter
de resultante zijn van onbeïnvloedbare vraag- en aanbodontwikkelingen,
is de al jaren aanhoudende, bovenmatige kostenontwikkeling bij de
luchthavens een kwestie van bewuste besluitvorming. In het bijzonder
luchthaven Schiphol lijkt zich weinig aan te trekken van de kritiek
hierop vanuit de markt. Vanwege de monopolistische situatie waarin de
luchthaven opereert, zijn wij met vele anderen van mening dat met name
de toezichthouders in deze hun invloed zouden moeten aanwenden om te
komen tot een langjarig, voor alle partijen aanvaardbaar prijsbeleid.
transavia.com zal dit jaar opnieuw forse investeringen doen in
webtechnologie met als doel de communicatie met en dienstverlening aan
business partners en passagiers verder te verbeteren, en de efficiency
en kwaliteit van interne bedrijfsprocessen verder op te voeren.
In 2006 viert transavia.com haar 40-jarig bestaan. Dit zal gepaard
gaan met speciale acties voor klanten en feestelijke evenementen voor
relaties en medewerkers.
transavia.com jaarverslag 2005-2006
Transavia