Mei 2006

Dit jaar 20 procent meer Chinese toeristen naar ons land Studie: Aanhoudende groei mogelijk tot 275.000 toeristen in 2015 Het aantal Chinese toeristen, dat dit jaar een bezoek aan Nederland, brengt zal opnieuw fors toenemen. Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) verwacht een toename met 20 procent en dat is opnieuw meer dan in het voorgaande jaar, toen de Chinese markt pluste met 17 procent. Dat staat in een rapport, dat vandaag wordt gepresenteerd tijdens een seminar over toerisme uit China in Amsterdam.
De publicatie over de kansen en mogelijkheden van de Chinese reismarkt voor toeristische ondernemers in Nederland is uitgebracht door Horwath Consulting, ING Bank en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen, in samenwerking met Koninklijk Horeca Nederland, en wordt tijdens het seminar in het ING-House wordt gepresenteerd.

Beginfase
Volgens het rapport bevindt de Chinese reismarkt bevindt zich in de beginfase van de marktgroei. Zaken als de versoepeling van visumaanvraag, de vlucht- en hotelcapaciteit in Nederland en de promotie van Nederland in China, kunnen bijdragen aan een verdere groei van het aantal Chinese bezoekers.

Verblijfsduur
Vorig jaar bezochten 96.000 Chinese toeristen ons land met een gemiddelde verblijfsduur van 1,6 dagen. Van alle gasten, toeristisch en zakelijk, verbleef 84 procent in een drie-, vier- of vijfsterrenhotel. Dit jaar worden er 115.000 Chinese gasten in Nederland verwacht, een stijging men 20%.

Prognose
Indien een dergelijke groei jaarlijks plaatsvindt, mogen we er voorzichtig van uitgaan dat het aantal toeristen uit Chjina in 2015 is toegenomen tot 275.000, zon concludeert de studie.

Invloeden
Factoren die de ontwikkeling van de markt en dus ook de groei in sterke mate kunnen beïnvloeden zijn onder meer een versoepeling van de visumafhandeling, een uitbreiding van de vlucht- en hotelcapaciteit en een nog intensievere promotie van Nederland als bestemming voor toeristische en zakelijke reizigers in China. Ook de spreiding van de vakantieperioden in China heeft effect op het aantal Chinese reizigers naar ons land.

Kwaliteit of kwantiteit
De korte termijn keuze voor ondernemers is wel of niet investeren in de Chinese reismarkt, om over een aantal jaar te profiteren van de groei en een langer verblijf. Met het toenemen van het aantal Chinese bezoekers dat voor de eerste keer in Nederland komt, groeit ook de groep herhalingsbezoekers. Bij deze groep ligt de nadruk meer op kwaliteit dan kwantiteit van de invulling van het reisprogramma en de hotelaccommodatie.

Speciale tours
Naast de traditionele tours (meer dan 10 personen) zullen er ook steeds meer speciale tours (5 tot 10 personen) worden aangeboden, zoals een golftour of Benelux in 9 dagen. Ook het aantal zakelijke bezoekers zal blijven groeien, zo is de verwachting, gezien de vele en goede handelscontacten tussen China en Nederland. De kwaliteit zal in de toekomst zowel in de tour als in het verblijf tot uiting moeten komen. Nu draait het voornamelijk nog om `veel zien in korte tijd voor weinig geld', aldus het rapport.

Bundeling
De China-publicatie is een bundeling van allerhande informatie van economische achtergronden, de fase van ontwikkeling van de Chinese reismarkt, het reisgedrag van Chinezen in Nederland en do's en don'ts voor toeristische ondernemers.