De nieuwe Toyota Avensis; nog verder verbeterd
(5/30/2006)
De Avensis is Toyotaâs topmodel in Europa en speelt een grote rol in
de bekendheid van het merk in alle marktsegmenten. De Toyota Avensis
heeft niet alleen een Europese styling maar is ook ontwikkeld voor de
Europese markt en wordt in Europa geproduceerd.
Alle producten van Toyota worden doorlopend verbeterd. Deze insteek
van de Toyota filosofie heet Kaizen, Japans voor continue verbetering.
Ook de nieuwe Toyota Avensis is een voorbeeld van Kaizen. De Avensis
bouwt voort op het succes van het huidige model met een nog betere
bouwkwaliteit, betere prestaties en meer rijplezier.
De Avensis is verkrijgbaar met keus uit drie moderne en krachtige
dieselmotoren. De 2,2 liter D-4D 150 pk en de 2,2 liter D-4D D-CAT
Clean Power 177 pk kwamen vorig jaar op de markt, en nu komt daar de
nieuwe 2,0 liter D-4D 126 pk bij als vervanger van de 116 pk versie.
De Avensis 2.0 D-4D 126 pk in Linea Terra uitvoering is verkrijgbaar
voor prijzen vanaf 28.000 euro. Het leasetarief bedraagt 565 euro per
maand (looptijd 48 mnd, 20.000 km en 75% no-claim).
Ophanging en stuurinrichting zijn aangepast voor een beter rijgedrag
en betere wegligging. Het exterieur- en interieurdesign heeft een
frisse uitstraling.
De nieuwe Toyota Avensis staat vanaf 7 juni bij de Toyota dealer.
Dynamische styling en hoogwaardig interieur
De dynamische lijnen van de nieuwe Toyota Avensis geven de auto een
sportiever voorkomen en maken hem herkenbaarder op de weg. Het ontwerp
van de voorbumper is compleet nieuw en volgt het design die Toyota op
andere belangrijke modellen heeft ingezet.
De bumper geeft de Avensis-range niet alleen een premium uitstraling,
maar benadrukt ook zijn sportieve en dynamische karakter.
Verticale lijnen lijken vanaf de motorkap naar beneden te vloeien.
Daar gaan ze over in horizontale lijnen langs de onderrand van de
voorbumper. Deze lijnen delen de voorbumper optisch in drieën, maar
vormen desondanks een dynamische eenheid.
De nieuwe grille is ontworpen volgens het thema van dubbele concave
lijnen die het gezicht van alle Toyota modellen bepalen. Een chromen
omlijsting benadrukt het premium-imago van de Avensis.
Het nieuwe ontwerp voor de koplampen draagt ook bij aan de sportieve
uitstraling van de nieuwe Toyota Avensis. In de met rookglas
afgewerkte koplampunits huizen twee lampen voor dimlicht en grootlicht
in chroomkleurige cilindervormige units.
Ook de achterzijde van de nieuwe Avensis heeft een sportieve
uitstraling gekregen. De achterlichtunits zijn overwegend zachtrood
van kleur; alleen het buitenste deel is van helder glas. Dat geeft een
sterk contrast in het ontwerp. Verticale lijnen over het glas
suggereren extra diepte.
Oog voor detail en het premium-gevoel komen terug in de
buitenspiegels, waarin LED-richtingaanwijzers zijn ingebouwd. De
spiegels zelf zijn vergroot om het zicht naar achteren en dus de
veiligheid te verhogen.
Vijf nieuwe kleuren, te weten Ash Grey, Aubergine Red, Storm Bronze,
Forest Green en Pacific Blue, vullen het kleurenpalet van de Avensis
aan.
Interieur
Het interieur van de nieuwe Avensis is voorzien van nieuwe kleuren en
bekledingsstoffen. De bekledingstoffen hebben een fijn, contrasterend
patroon dat een premium-sfeer uitstraalt. De afwerkingskwaliteit werd
nog verder verbeterd. Hetzelfde geldt voor de ergonomie van het
navigatiesysteem, de bediening van de audio aan het stuur en het
instrumentenpaneel.
De nieuwe tinten in het interieur worden benadrukt door het
instrumentenpaneel en de middenconsole. Een aluminium look in de Linea
Luna en Executive met zwart leer geeft het interieur van de Avensis
een hightech uitstraling. De Executive afgewerkt met een houtstructuur
contrasteert mooi met beige lederen bekleding.
Aan het instrumentenpaneel is een nieuwe informatiedisplay toegevoegd.
De bestuurder kan zo in één oogopslag de buitentemperatuur en het
brandstofverbruik aflezen. De audio-installatie kan snel en
gemakkelijk vanaf het stuurwiel worden bediend.
Schemer- (voor aansturing verlichting) en regensensoren zijn standaard
vanaf de Linea Luna uitvoeringen. De standaard audio-installatie met
optioneel turn-by-turn navigatiesysteem (Business Edition) is
verbeterd. De Linea Terra en de Linea Luna zijn standaard voorzien van
een nieuw audio systeem met radio en CD-speler. De CD-speler kan
bovendien MP3- en WMA-bestanden afspelen. De kwaliteit van het geluid
is verbeterd.
De audio is standaard voorzien van:
* DSP (Digital Signal Processor), deze zorgt voor een optimale
tuning, waardoor er een helder en krachtig geluid zonder
vervorming ontstaat
* ASL (Automatic Sound Levelizer), deze controleert het volume en de
toonhoogte automatisch door het aan te passen aan het â overigens
lage â geluidsniveau van de auto.
6-CD-wisselaar
De Executive-uitvoeringen hebben als aanvulling op de Linea Terra en
Linea Luna een in het dashboard geïntegreerde 6-CD-wisselaar in
plaats van een enkele CD-speler.
Wanneer het eveneens optionele Full map navigatiesysteem is ingebouwd,
wordt in de middenconsole een afstandsbediening geplaatst. Daarmee is
het systeem nog eenvoudiger te bedienen.
Om onderweg gemakkelijk het onderscheid te zien heeft alleen de 2.2
D-4D D-CAT Clean Power 177 pk exclusieve, titaniumkleurige 17-inch
lichtmetalen 5-spaaks wielen en een donkergrijze grille met chromen
inleg. Het interieur is net zo exclusief uitgevoerd: de pookknop en
het stuurwiel hebben zilverkleurige stiksels en het stuurwiel heeft
ook aluminium look inleg. De 2.2 D-4D
D-CAT Clean Power 177 pk is er in een Linea Luna uitvoering met
stoffen bekleding en een Executive uitvoering met lederen bekleding.
Concurrerend dieselaanbod voor zakelijke rijder
De nieuwe Toyota Avensis heeft een sterk aanbod van dieselmotoren en
zal de groei van het merk op de Europese markt verder stimuleren. Er
zijn drie diesels verkrijgbaar: de gloednieuwe 2,0 liter D-4D 126 (300
Nm), de 2,2 liter D-4D 150 (310 Nm) en als topversie de uiterst
moderne 2,2 liter D-4D D-CAT Clean Power 177 pk (400 Nm). Clean Power
staat voor de D-CAT katalysator die de uitstoot van roetdeeltjes en
NOx (stikstofoxide) gelijktijdig reduceert en tot een minimum
terugbrengt.
Toyota verwacht dat 60 procent van de Nederlandse Avensis verkopen in
2006 voor rekening komt van de dieseluitvoeringen.
De compleet nieuwe aluminium 2,0 liter D-4D 126 motor is een
belangrijke ontwikkeling van de nieuwe generatie dieselmotoren van
Toyota. Deze motor is afgeleid van de vooruitstrevende 2,2 liter D-4D
motoren en deelt veel technische componenten. Dankzij toepassing van
de nieuwste technologie en het gereduceerde gewicht biedt de
D-4D 126 betere prestaties, gunstigere verbruikscijfers, een lage
geluidsproductie en gereduceerde emissies. De D-4D 126 is voorzien van
een roetfilter. Deze versie is nu al te bestellen en vanaf september
leverbaar.
De nieuwe Toyota Avensis met D-4D 126 motor levert uitstekende
prestaties in zijn klasse, terwijl zijn CO -uitstoot met 153 g/km
(voorlopige waarde volgens gecombineerde verbruikscyclus) bijzonder
laag is. De motor levert 93 kW (126 pk) en 300 Nm trekkracht. Het
volledige koppel is beschikbaar tussen 2.000 en 2.800 toeren per
minuut. De Avensis 2.0
D-4D 126 pk beschikt over milieulabel C.
Alle dieselmotoren in de nieuwe Toyota Avensis zijn standaard
uitgerust met een handgeschakelde 6-versnellingsbak.
Technische specificaties D-4D 126 dieselmotor (Sedan):
Nieuwe generatie
2,0 liter D-4D
126 pk
Vorige generatie 2,0 liter D-4D
116 pk
Motortype
4-cilinder in lijn
4-cilinder in lijn
Inspuitdruk (bar)
1.700
1.600
Cilinderinhoud (cm3)
1.998
1.995
Compressieverhouding (:1)
16,8
17,8
Max. vermogen (pk) kW/tpm
(126) 93 / 3.600
(116) 85 / 3.600
Max. koppel (Nm/tpm)
300 / 2.000-2.800
280 / 2.000-2.200
Versnellingen
6, handgeschakeld
5, handgeschakeld
Topsnelheid (km/u)
200
195
Acceleratie 0-100 km/u (s)
10,6
11,2
Verbruik (l/100 km â gecombineerd)
5,8
5,8
CO -emissie (g/km â gecombineerd)
153
155
Milieulabel
C
C
Complete reeks benzinemotoren
Het verhoogde rijplezier van de nieuwe Avensis wordt benadrukt door de
uitgebreide reeks benzinemotoren en transmissies die nu voor alle
uitvoeringen leverbaar zijn.
Alle benzinemotoren zijn uitgerust met moderne techniek om betere
prestaties te leveren en het brandstofverbruik en de uitstoot van
schadelijke stoffen te verminderen. Tegelijkertijd is hun verfijning
ongeëvenaard in de hogere middenklasse.
De nieuwe Avensis wordt in Nederland leverbaar met keuze uit vier
benzinemotoren: 1.6 VVT-i, 1.8 VVT-i, 2.0 VVT-i met directe inspuiting
en een 2.4 VVT-i met directe inspuiting. Er is keuze uit een
handgeschakelde 5-versnellingsbak en een automatische
4-versnellingsbak. De 2.4 heeft standaard een automatische
5-versnellingsbak.
Nog meer rijplezier
Op basis van de reacties van klanten hebben de Toyota technici elk
aspect van de Avensis opnieuw bekeken om zijn prestaties op het gebied
van rolgeluid, rijcomfort, feedback van de besturing en stabiliteit op
hoge snelheid te verbeteren. Een reeks technische aanpassingen aan de
wielophanging, stuurinrichting en aërodynamica heeft het raffinement
en het rijplezier naar nieuwe hoogten gestuwd.
De stabilisatorstang in de McPherson-voorwielophanging is vergroot in
doorsnee. Dat reduceert overhellen in bochten en zorgt voor een
strakkere wegligging. Ook is de demping van de schokdempers aangepast.
De achterwielophanging met dubbele draagarmen is opnieuw afgestemd om
de dynamische prestaties van de Avensis te verbeteren. Aanpassing van
de bussen in de draagarmen en de draagbalk zorgt voor beter contact
met de weg. De schokbrekers zijn opnieuw afgesteld. De
stabilisatorstang achter is ten slotte in doorsnee verkleind om het
insturen in bochten iets makkelijker te maken.
Alle wijzigingen aan de wielophanging zorgen voor verbeteringen in
alle aspecten van het rijden. De rolgeluiden zijn afgenomen en het
rijcomfort, het stuurgevoel en de stabiliteit in bochten en tijdens
het remmen zijn verbeterd.
Als onderdeel van de aanpassingen aan de ophanging is ook de
stuurinrichting op detailpunten gewijzigd. De bussen in het stuurhuis
zijn verstevigd en verbindingen in de stuurstang zijn versterkt. Dat
levert een betere feedback van de besturing op.
Uitstekend veiligheidspakket
De Toyota Avensis is met een 5-sterrenwaardering van EuroNCAP een van
de veiligste hogere-middenklassers in Europa. De Avensis was een van
de eerste autoâs in de hogere middenklasse die deze score behaalde.
Met 34 punten behoort hij nog steeds tot de leiders in zijn klasse.
De veiligheid van de Toyota Avensis is voor een deel te danken aan
zijn sterke, stijve carrosseriestructuur. De stijfheid van de
carrosserie is nog verder verhoogd door extra verstevigingen in de
bodemplaat.
De nieuwe Avensis is standaard voorzien van 9 airbags, waaronder een
SRS-knieairbag voor de bestuurder. Zowel de bestuurders- als
bijrijdersairbag vullen zich in twee fasen, waarbij de vuldruk
afhankelijk is van de kracht van de botsing. Bovendien heeft de
bestuurdersairbag een sensor die de positie van de voorstoel bepaalt.
De nieuwe Toyota Avensis maakt gebruik van de jongste generatie
ABS-systemen, aangevuld met EBD (Electronic Brake-force Distribution)
en BA (Brake Assist). Het hoogst geavanceerde Vehicle Stability
Control (VSC) en Traction Control (TRC) zijn standaard vanaf de 1.8
VVT-i benzinemotor.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai