AutoRai

De nieuwe Toyota Avensis; nog verder verbeterd

(5/30/2006)
De Avensis is Toyotaâs topmodel in Europa en speelt een grote rol in de bekendheid van het merk in alle marktsegmenten. De Toyota Avensis heeft niet alleen een Europese styling maar is ook ontwikkeld voor de Europese markt en wordt in Europa geproduceerd. Alle producten van Toyota worden doorlopend verbeterd. Deze insteek van de Toyota filosofie heet Kaizen, Japans voor continue verbetering. Ook de nieuwe Toyota Avensis is een voorbeeld van Kaizen. De Avensis bouwt voort op het succes van het huidige model met een nog betere bouwkwaliteit, betere prestaties en meer rijplezier.

De Avensis is verkrijgbaar met keus uit drie moderne en krachtige dieselmotoren. De 2,2 liter D-4D 150 pk en de 2,2 liter D-4D D-CAT Clean Power 177 pk kwamen vorig jaar op de markt, en nu komt daar de nieuwe 2,0 liter D-4D 126 pk bij als vervanger van de 116 pk versie. De Avensis 2.0 D-4D 126 pk in Linea Terra uitvoering is verkrijgbaar voor prijzen vanaf 28.000 euro. Het leasetarief bedraagt 565 euro per maand (looptijd 48 mnd, 20.000 km en 75% no-claim).

Ophanging en stuurinrichting zijn aangepast voor een beter rijgedrag en betere wegligging. Het exterieur- en interieurdesign heeft een frisse uitstraling.

De nieuwe Toyota Avensis staat vanaf 7 juni bij de Toyota dealer.

Dynamische styling en hoogwaardig interieur
De dynamische lijnen van de nieuwe Toyota Avensis geven de auto een sportiever voorkomen en maken hem herkenbaarder op de weg. Het ontwerp van de voorbumper is compleet nieuw en volgt het design die Toyota op andere belangrijke modellen heeft ingezet.

De bumper geeft de Avensis-range niet alleen een premium uitstraling, maar benadrukt ook zijn sportieve en dynamische karakter.

Verticale lijnen lijken vanaf de motorkap naar beneden te vloeien. Daar gaan ze over in horizontale lijnen langs de onderrand van de voorbumper. Deze lijnen delen de voorbumper optisch in drieën, maar vormen desondanks een dynamische eenheid.

De nieuwe grille is ontworpen volgens het thema van dubbele concave lijnen die het gezicht van alle Toyota modellen bepalen. Een chromen omlijsting benadrukt het premium-imago van de Avensis.

Het nieuwe ontwerp voor de koplampen draagt ook bij aan de sportieve uitstraling van de nieuwe Toyota Avensis. In de met rookglas afgewerkte koplampunits huizen twee lampen voor dimlicht en grootlicht in chroomkleurige cilindervormige units.

Ook de achterzijde van de nieuwe Avensis heeft een sportieve uitstraling gekregen. De achterlichtunits zijn overwegend zachtrood van kleur; alleen het buitenste deel is van helder glas. Dat geeft een sterk contrast in het ontwerp. Verticale lijnen over het glas suggereren extra diepte.

Oog voor detail en het premium-gevoel komen terug in de buitenspiegels, waarin LED-richtingaanwijzers zijn ingebouwd. De spiegels zelf zijn vergroot om het zicht naar achteren en dus de veiligheid te verhogen.

Vijf nieuwe kleuren, te weten Ash Grey, Aubergine Red, Storm Bronze, Forest Green en Pacific Blue, vullen het kleurenpalet van de Avensis aan.

Interieur
Het interieur van de nieuwe Avensis is voorzien van nieuwe kleuren en bekledingsstoffen. De bekledingstoffen hebben een fijn, contrasterend patroon dat een premium-sfeer uitstraalt. De afwerkingskwaliteit werd nog verder verbeterd. Hetzelfde geldt voor de ergonomie van het navigatiesysteem, de bediening van de audio aan het stuur en het instrumentenpaneel.

De nieuwe tinten in het interieur worden benadrukt door het instrumentenpaneel en de middenconsole. Een aluminium look in de Linea Luna en Executive met zwart leer geeft het interieur van de Avensis een hightech uitstraling. De Executive afgewerkt met een houtstructuur contrasteert mooi met beige lederen bekleding.

Aan het instrumentenpaneel is een nieuwe informatiedisplay toegevoegd. De bestuurder kan zo in één oogopslag de buitentemperatuur en het brandstofverbruik aflezen. De audio-installatie kan snel en gemakkelijk vanaf het stuurwiel worden bediend.

Schemer- (voor aansturing verlichting) en regensensoren zijn standaard vanaf de Linea Luna uitvoeringen. De standaard audio-installatie met optioneel turn-by-turn navigatiesysteem (Business Edition) is verbeterd. De Linea Terra en de Linea Luna zijn standaard voorzien van een nieuw audio systeem met radio en CD-speler. De CD-speler kan bovendien MP3- en WMA-bestanden afspelen. De kwaliteit van het geluid is verbeterd.

De audio is standaard voorzien van:

* DSP (Digital Signal Processor), deze zorgt voor een optimale tuning, waardoor er een helder en krachtig geluid zonder vervorming ontstaat

* ASL (Automatic Sound Levelizer), deze controleert het volume en de toonhoogte automatisch door het aan te passen aan het â overigens lage â geluidsniveau van de auto.

6-CD-wisselaar
De Executive-uitvoeringen hebben als aanvulling op de Linea Terra en Linea Luna een in het dashboard geïntegreerde 6-CD-wisselaar in plaats van een enkele CD-speler.

Wanneer het eveneens optionele Full map navigatiesysteem is ingebouwd, wordt in de middenconsole een afstandsbediening geplaatst. Daarmee is het systeem nog eenvoudiger te bedienen.

Om onderweg gemakkelijk het onderscheid te zien heeft alleen de 2.2 D-4D D-CAT Clean Power 177 pk exclusieve, titaniumkleurige 17-inch lichtmetalen 5-spaaks wielen en een donkergrijze grille met chromen inleg. Het interieur is net zo exclusief uitgevoerd: de pookknop en het stuurwiel hebben zilverkleurige stiksels en het stuurwiel heeft ook aluminium look inleg. De 2.2 D-4D

D-CAT Clean Power 177 pk is er in een Linea Luna uitvoering met stoffen bekleding en een Executive uitvoering met lederen bekleding.

Concurrerend dieselaanbod voor zakelijke rijder De nieuwe Toyota Avensis heeft een sterk aanbod van dieselmotoren en zal de groei van het merk op de Europese markt verder stimuleren. Er zijn drie diesels verkrijgbaar: de gloednieuwe 2,0 liter D-4D 126 (300 Nm), de 2,2 liter D-4D 150 (310 Nm) en als topversie de uiterst moderne 2,2 liter D-4D D-CAT Clean Power 177 pk (400 Nm). Clean Power staat voor de D-CAT katalysator die de uitstoot van roetdeeltjes en NOx (stikstofoxide) gelijktijdig reduceert en tot een minimum terugbrengt.

Toyota verwacht dat 60 procent van de Nederlandse Avensis verkopen in 2006 voor rekening komt van de dieseluitvoeringen.

De compleet nieuwe aluminium 2,0 liter D-4D 126 motor is een belangrijke ontwikkeling van de nieuwe generatie dieselmotoren van Toyota. Deze motor is afgeleid van de vooruitstrevende 2,2 liter D-4D motoren en deelt veel technische componenten. Dankzij toepassing van de nieuwste technologie en het gereduceerde gewicht biedt de

D-4D 126 betere prestaties, gunstigere verbruikscijfers, een lage geluidsproductie en gereduceerde emissies. De D-4D 126 is voorzien van een roetfilter. Deze versie is nu al te bestellen en vanaf september leverbaar.

De nieuwe Toyota Avensis met D-4D 126 motor levert uitstekende prestaties in zijn klasse, terwijl zijn CO -uitstoot met 153 g/km (voorlopige waarde volgens gecombineerde verbruikscyclus) bijzonder laag is. De motor levert 93 kW (126 pk) en 300 Nm trekkracht. Het volledige koppel is beschikbaar tussen 2.000 en 2.800 toeren per minuut. De Avensis 2.0

D-4D 126 pk beschikt over milieulabel C.

Alle dieselmotoren in de nieuwe Toyota Avensis zijn standaard uitgerust met een handgeschakelde 6-versnellingsbak.

Technische specificaties D-4D 126 dieselmotor (Sedan):

Nieuwe generatie

2,0 liter D-4D

126 pk

Vorige generatie 2,0 liter D-4D

116 pk

Motortype

4-cilinder in lijn

4-cilinder in lijn

Inspuitdruk (bar)


1.700


1.600

Cilinderinhoud (cm3)


1.998


1.995

Compressieverhouding (:1)

16,8

17,8

Max. vermogen (pk) kW/tpm

(126) 93 / 3.600

(116) 85 / 3.600

Max. koppel (Nm/tpm)

300 / 2.000-2.800

280 / 2.000-2.200

Versnellingen

6, handgeschakeld

5, handgeschakeld

Topsnelheid (km/u)

200

195

Acceleratie 0-100 km/u (s)

10,6

11,2

Verbruik (l/100 km â gecombineerd)

5,8

5,8

CO -emissie (g/km â gecombineerd)

153

155

Milieulabel

C

C

Complete reeks benzinemotoren
Het verhoogde rijplezier van de nieuwe Avensis wordt benadrukt door de uitgebreide reeks benzinemotoren en transmissies die nu voor alle uitvoeringen leverbaar zijn.

Alle benzinemotoren zijn uitgerust met moderne techniek om betere prestaties te leveren en het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Tegelijkertijd is hun verfijning ongeëvenaard in de hogere middenklasse.

De nieuwe Avensis wordt in Nederland leverbaar met keuze uit vier benzinemotoren: 1.6 VVT-i, 1.8 VVT-i, 2.0 VVT-i met directe inspuiting en een 2.4 VVT-i met directe inspuiting. Er is keuze uit een handgeschakelde 5-versnellingsbak en een automatische 4-versnellingsbak. De 2.4 heeft standaard een automatische 5-versnellingsbak.

Nog meer rijplezier
Op basis van de reacties van klanten hebben de Toyota technici elk aspect van de Avensis opnieuw bekeken om zijn prestaties op het gebied van rolgeluid, rijcomfort, feedback van de besturing en stabiliteit op hoge snelheid te verbeteren. Een reeks technische aanpassingen aan de wielophanging, stuurinrichting en aërodynamica heeft het raffinement en het rijplezier naar nieuwe hoogten gestuwd.

De stabilisatorstang in de McPherson-voorwielophanging is vergroot in doorsnee. Dat reduceert overhellen in bochten en zorgt voor een strakkere wegligging. Ook is de demping van de schokdempers aangepast.

De achterwielophanging met dubbele draagarmen is opnieuw afgestemd om de dynamische prestaties van de Avensis te verbeteren. Aanpassing van de bussen in de draagarmen en de draagbalk zorgt voor beter contact met de weg. De schokbrekers zijn opnieuw afgesteld. De stabilisatorstang achter is ten slotte in doorsnee verkleind om het insturen in bochten iets makkelijker te maken.

Alle wijzigingen aan de wielophanging zorgen voor verbeteringen in alle aspecten van het rijden. De rolgeluiden zijn afgenomen en het rijcomfort, het stuurgevoel en de stabiliteit in bochten en tijdens het remmen zijn verbeterd.

Als onderdeel van de aanpassingen aan de ophanging is ook de stuurinrichting op detailpunten gewijzigd. De bussen in het stuurhuis zijn verstevigd en verbindingen in de stuurstang zijn versterkt. Dat levert een betere feedback van de besturing op.

Uitstekend veiligheidspakket
De Toyota Avensis is met een 5-sterrenwaardering van EuroNCAP een van de veiligste hogere-middenklassers in Europa. De Avensis was een van de eerste autoâs in de hogere middenklasse die deze score behaalde. Met 34 punten behoort hij nog steeds tot de leiders in zijn klasse.

De veiligheid van de Toyota Avensis is voor een deel te danken aan zijn sterke, stijve carrosseriestructuur. De stijfheid van de carrosserie is nog verder verhoogd door extra verstevigingen in de bodemplaat.

De nieuwe Avensis is standaard voorzien van 9 airbags, waaronder een SRS-knieairbag voor de bestuurder. Zowel de bestuurders- als bijrijdersairbag vullen zich in twee fasen, waarbij de vuldruk afhankelijk is van de kracht van de botsing. Bovendien heeft de bestuurdersairbag een sensor die de positie van de voorstoel bepaalt.

De nieuwe Toyota Avensis maakt gebruik van de jongste generatie ABS-systemen, aangevuld met EBD (Electronic Brake-force Distribution) en BA (Brake Assist). Het hoogst geavanceerde Vehicle Stability Control (VSC) en Traction Control (TRC) zijn standaard vanaf de 1.8 VVT-i benzinemotor.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster