AutoRai

Chevrolet Racing start wereldtournee van vier races op Oschersleben

(5/30/2006)
Na de historische eerste WTCC overwinning van Chevrolet op Brands Hatch zijn het team en de coureurs er op gebrand te bewijzen dat het slechte Engelse weer een factor was die ze hebben overwonnen, in plaats van een oorzaak die hen geholpen heeft bij het behalen van de zege. Het volgende evenement op de kalender is het bochtige circuit van Oschersleben in Duitsland, nog een baan die past bij de eigenschappen van de Chevrolet Nubira WTC.
Eerder dit seizoen finishte een privé ingeschreven Nubira WTC op hetzelfde circuit al op het podium in het Duitse toerwagenkampioenschap. Maar in Duitsland kunnen de Chevrolets waarschijnlijk op meer concurrentie rekenen, is de inschatting van Team Manager Mark Busfield. âAls basis pakken we onze set-up van vorig jaar en voegen daar vervolgens alles aan toe wat we dit jaar met de nieuwe auto hebben opgestoken. Het wordt een zwaarder weekend dan op Brands Hatch, omdat onze concurrenten er dit jaar hebben getest en ze het in Oschersleben traditioneel gezien erg goed doen. Bovendien krijgt Alain voor deze races extra succesgewicht aan boord.â

RML had deze week een test gepland op Pembrey, maar de weersvoorspellingen gingen uit van nog meer regen. Reden voor het team om de test af te gelasten. âWe hebben tijdens de laatste twee races genoeg data onder natte omstandigheden vergaard,â vervolgt Busfield. âEn met een marathon van vier races in het verschiet zitten we ook niet echt om extra werk verlegen.â

De Duitse races op Oschersleben markeren de laatste Europese ronden alvorens het World Touring Car Championship koers zet naar Zuid Amerika voor de races in Brazilië en Mexico. âEigenlijk zijn we nu bezig om autoâs en materiaal voor vier races in te pakken,â verklaart Busfield. âVanuit Oschersleben wordt alles in containers verpakt en naar Brazilië verscheept. Na die race worden de autoâs en materialen getransporteerd naar Mexico en van daaruit rechtstreeks naar Brno voor de volgende Europese race, begin september. Dat betekent dat de autoâs bijna drie maanden lang niet terugkeren naar onze workshops. Maar vanzelfsprekend beschikken we nog over onze testauto, waarmee we ons ontwikkelingswerk gedurende de zomermaanden gewoon kunnen voortzetten.â

Rob Huff, die op Brands Hatch tijdens Race 1 zijn eerste punten van het seizoen scoorde, maar vervolgens in de tweede race van de baan vloog als gevolg van aquaplaning, hoopt in Duitsland zijn gram te halen. âAls ik me goed herinner zaten we er vorig jaar op Oschersleben qua snelheid goed bij, dus met de extra verbeteringen, ontwikkelingen en ervaring van het afgelopen seizoen zou ik hier een goede race moeten kunnen rijden,â verklaart Huff. âVoeg daar het extra voordeel van het rijden zonder succesgewicht aan toe en Nicola en ik staan er daadwerkelijk goed voor.â

Voor Alain Menu ziet het er letterlijk en figuurlijk een stuk zwaarder uit. Zijn geweldige overwinningsrace op Brands Hatch betekende de eerste keer in de geschiedenis dat een Chevrolet een ronde van een willekeurig officieel FIA Wereldkampioenschap won. Maar het heeft tevens tot gevolg dat de Zwitser voor Oschersleben 35 kilo succesgewicht mee moet torsen. âVoor mij wordt het zwaar,â verklaart Menu. âHet circuit heeft enkele zeer nauwe bochten en vanwege het extra gewicht zijn mijn kansen op een goede klassering redelijk beperkt. Ik verwacht eerder dat ik in de achterhoede zal cruisen dan strijd te kunnen leveren aan de kop van het veld. Besef wel dat de meeste topautoâs nu zijn uitgerust met extra gewicht, dus nu is het de beurt aan mijn team-genoten om een plekje bij de top te veroveren. Ik zal het allemaal van wat verder weg aanschouwen en zodoende wat gewicht kwijtraken voor de overzeese races.â

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster