Chevrolet Racing start wereldtournee van vier races op Oschersleben
(5/30/2006)
Na de historische eerste WTCC overwinning van Chevrolet op Brands
Hatch zijn het team en de coureurs er op gebrand te bewijzen dat het
slechte Engelse weer een factor was die ze hebben overwonnen, in
plaats van een oorzaak die hen geholpen heeft bij het behalen van de
zege. Het volgende evenement op de kalender is het bochtige circuit
van Oschersleben in Duitsland, nog een baan die past bij de
eigenschappen van de Chevrolet Nubira WTC.
Eerder dit seizoen finishte een privé ingeschreven Nubira WTC op
hetzelfde circuit al op het podium in het Duitse
toerwagenkampioenschap. Maar in Duitsland kunnen de Chevrolets
waarschijnlijk op meer concurrentie rekenen, is de inschatting van
Team Manager Mark Busfield. âAls basis pakken we onze set-up van vorig
jaar en voegen daar vervolgens alles aan toe wat we dit jaar met de
nieuwe auto hebben opgestoken. Het wordt een zwaarder weekend dan op
Brands Hatch, omdat onze concurrenten er dit jaar hebben getest en ze
het in Oschersleben traditioneel gezien erg goed doen. Bovendien
krijgt Alain voor deze races extra succesgewicht aan boord.â
RML had deze week een test gepland op Pembrey, maar de
weersvoorspellingen gingen uit van nog meer regen. Reden voor het team
om de test af te gelasten. âWe hebben tijdens de laatste twee races
genoeg data onder natte omstandigheden vergaard,â vervolgt Busfield.
âEn met een marathon van vier races in het verschiet zitten we ook
niet echt om extra werk verlegen.â
De Duitse races op Oschersleben markeren de laatste Europese ronden
alvorens het World Touring Car Championship koers zet naar Zuid
Amerika voor de races in Brazilië en Mexico. âEigenlijk zijn we nu
bezig om autoâs en materiaal voor vier races in te pakken,â verklaart
Busfield. âVanuit Oschersleben wordt alles in containers verpakt en
naar Brazilië verscheept. Na die race worden de autoâs en materialen
getransporteerd naar Mexico en van daaruit rechtstreeks naar Brno voor
de volgende Europese race, begin september. Dat betekent dat de autoâs
bijna drie maanden lang niet terugkeren naar onze workshops. Maar
vanzelfsprekend beschikken we nog over onze testauto, waarmee we ons
ontwikkelingswerk gedurende de zomermaanden gewoon kunnen
voortzetten.â
Rob Huff, die op Brands Hatch tijdens Race 1 zijn eerste punten van
het seizoen scoorde, maar vervolgens in de tweede race van de baan
vloog als gevolg van aquaplaning, hoopt in Duitsland zijn gram te
halen. âAls ik me goed herinner zaten we er vorig jaar op Oschersleben
qua snelheid goed bij, dus met de extra verbeteringen, ontwikkelingen
en ervaring van het afgelopen seizoen zou ik hier een goede race
moeten kunnen rijden,â verklaart Huff. âVoeg daar het extra voordeel
van het rijden zonder succesgewicht aan toe en Nicola en ik staan er
daadwerkelijk goed voor.â
Voor Alain Menu ziet het er letterlijk en figuurlijk een stuk zwaarder
uit. Zijn geweldige overwinningsrace op Brands Hatch betekende de
eerste keer in de geschiedenis dat een Chevrolet een ronde van een
willekeurig officieel FIA Wereldkampioenschap won. Maar het heeft
tevens tot gevolg dat de Zwitser voor Oschersleben 35 kilo
succesgewicht mee moet torsen. âVoor mij wordt het zwaar,â verklaart
Menu. âHet circuit heeft enkele zeer nauwe bochten en vanwege het
extra gewicht zijn mijn kansen op een goede klassering redelijk
beperkt. Ik verwacht eerder dat ik in de achterhoede zal cruisen dan
strijd te kunnen leveren aan de kop van het veld. Besef wel dat de
meeste topautoâs nu zijn uitgerust met extra gewicht, dus nu is het de
beurt aan mijn team-genoten om een plekje bij de top te veroveren. Ik
zal het allemaal van wat verder weg aanschouwen en zodoende wat
gewicht kwijtraken voor de overzeese races.â
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai