Persbericht
PEILING UPS: ENORME GROEI VERWACHT IN INTER-AZIATISCHE HANDEL
BRUSSEL, 29 mei 2006 - De bedrijfsleiders van de Aziatische MKB bedrijven verwachten naar eigen zeggen dat de handel tussen Aziatische landen onderling een ongekende groei tegemoet gaat. Ze gaan er vanuit dat deze zelfs de enorme cijfers van de - nog steeds groeiende - handel tussen het Westen en Azië zal overtreffen. Dit blijkt uit een recente peiling van UPS.
Bijna 70 procent van de respondenten verwacht dit jaar een groei van het inter-Aziatische handelsvolume. In vergelijking daarmee gaat ongeveer de helft ervan uit dat de handel tussen Azië en de VS en tussen Azië en Europa zal toenemen.
"De rol van Azië in de buitenlandse handel met de VS en Europa is goed gedocumenteerd en niets wijst erop dat die binnenkort aan belang zal inboeten," zegt David Abney, directeur van UPS International. "Het loont echter wel de moeite om de evolutie binnen Azië zelf goed in de gaten te houden. Die zou namelijk mooie kansen kunnen bieden voor bedrijven die wereldwijd actief zijn."
De UPS Asia Business Monitor peilde naar de mening van meer dan 1200 bedrijfsleiders van MKB bedrijven in twaalf belangrijke markten. De peiling richtte zich tot deze doelgroep omdat deze ondernemingen de ruggengraat vormen van veel Aziatische economieën.
Uit de peiling kwam ook naar voren dat de meeste (71 procent) Aziatische bedrijfsleiders optimistisch zijn over de algemene toestand van de Aziatische economie. Ze verwachten dat de groei zich ook het volgende jaar zal doorzetten.
Obstakels voor kleine ondernemingen
Naast economisch optimisme, legde de peiling ook een aantal uitdagingen bloot voor de MKB bedrijven in Azië. In de hele regio beschouwen respondenten innovatie, beschikbaarheid van bekwaam personeel en toegang tot fondsen en werkingsgelden als hun grootste uitdagingen.
Ondervraagden in groeiende markten als China, de Filippijnen, Indonesië en Thailand vermelden het gebrek aan juridisch kader, efficiënte supply chains, toegang tot overzeese markten en toegang tot marktinformatie en andere zakelijke informatie als bijkomend obstakel voor hun ondernemingen.
Optimisme in India
Bedrijfsleiders in India zijn erg optimistisch over de groeivooruitzichten van hun land en vrezen geen uitdagingen. Niet minder dan 43 procent van de ondervraagden beweert ervan overtuigd te zijn dat India binnen de drie jaar China zal inhalen op het gebied van economisch groeipotentieel. Indische respondenten zijn ook optimistisch over de groei van de handel met Europa. 65 procent van de respondenten voorspelt dat de handel met Europa het volgende jaar zal toenemen.
De factor China
China is voor Aziatische bedrijven, net als voor vele Europese en Amerikaanse ondernemingen, een belangrijke markt. Het zakencijfer in China van MKB bedrijven is toegenomen voor alle Aziatische landen behalve voor Japan, waar deze opvallend minder zaken deden met China.
Een meerderheid van de respondenten geeft toe dat handel drijven met China niet zonder risico is. Bijna 70 procent van de ondervraagden zegt dat de bescherming van intellectuele eigendom hun grootste zorg is wanneer ze handeldrijven met China, gevolgd door transparantie, inmenging van de overheid en vertrouwen in hun zakenpartners.
Van krediet tot concurrentievermogen... Een aantal opvallende punten
De Asia Business Monitor brengt nog een aantal andere zaken aan het licht, zoals:
· Aziatische kredietverleners en financiële instellingen scoren onvoldoende op het vlak van dienstverlening.
· IT & Telecom wordt genoemd als de belangrijkste industriële sector in Azië, gevolgd door Financiële Diensten, Gezondheidszorg & Farmaceutica en Nutsvoorzieningen & Energie. Toerisme komt ook sterk op.
· Vervuiling en milieu werden als grootste sociale zorg genoemd.
· Respondenten in Korea waren het meest optimistisch over hun zakelijke vooruitzichten.
· Respondenten in China verwachten dat de Olympische Spelen van 2008 in Peking ingrijpende veranderingen zullen teweeg brengen in de economie van hun land.
· In China zegt meer dan de helft van de ondervraagden dat Zuidoost-Aziatische ondernemingen steeds concurrentiegevoelig worden.
Voor het volledige resultaat van de peiling kunt u inloggen op:
UPS is sterk aanwezig in Azië. Alle grote steden van de regio liggen op maximum vier uur vliegen van haar inter-Aziatische hub in de Filippijnen. UPS vliegt op meer bestemmingen in China dan welke pakketdienst ook en werd vorig jaar nog de eerste transporteur in de sector die de rechtstreekse controle verwierf over haar activiteiten in China. Dit initiatief kwam er in 2004, toen het exportvolume van UPS naar China met 50 procent toenam. In 2005 groeide het exportvolume naar heel Azië met bijna 30 procent.
Ander nieuws is dat UPS onlangs haar eerste The UPS Store heeft geopend buiten Noord-Amerika in Mumbai, India. Hier kunnen klanten terecht voor een ruime verscheidenheid aan verzendservices en andere zakelijke diensten.
Over UPS
UPS is de grootste pakketdienst ter wereld en is wereldwijd toonaangevend op het gebied van supply chain services. Het bedrijf biedt tal van mogelijkheden voor het synchroniseren van goederen, informatie en fondsen. Het hoofdkantoor van UPS is gevestigd in Atlanta, VS, en het bedrijf is wereldwijd actief in meer dan 200 landen en gebieden. De aandelen van UPS worden verhandeld op de New York Stock Exchange (UPS). Meer informatie over het bedrijf vindt u op het internet onder
# # #
Noot aan de redactie
· De UPS Asia Business Monitor biedt de meest recente inzichten in de veranderende opinies, houdingen en gewoonten van bedrijfsleiders van kleine en middelgrote ondernemingen in de regio.
· UPS Asia Business Monitor II deed tussen 14 november 2005 en 10 januari 2006 een peiling bij 1.203 bedrijfsleiders van MKB's Interviews werden afgenomen door een onafhankelijk onderzoeksbureau, TNS, in de moedertaal van de ondervraagden, vanuit het TNS International Calling Centre in Hongkong. MKB's worden gedefinieerd als bedrijven met minder dan 250 werknemers.
· Interviews werden afgenomen in de volgende 12 markten: Australië (100), China (151), de Filippijnen (100), Hongkong (100), India (101), Indonesië (51), Japan (100), Korea (100), Maleisië (100), Singapore (100), Taiwan (100) en Thailand (100).
· Respondenten kwamen uit diverse sectoren: automobiel, elektronica & elektro, kleding & textiel, geschenken & huisgerei, gezondheidszorg & farmaceutica, horloges, juwelen & optica, speelgoed & sportmateriaal en andere.
· Het merendeel van de MKB's had een geschatte jaarlijkse omzet van tussen de US$500.000 en US$10 miljoen. Het gemiddelde MKB was al bijna 22 jaar actief.
· UPS laat ook jaarlijks een UPS Europe Business Monitor uitvoeren om inzicht te verwerven in de veranderende opinies, houdingen en gewoonten van Europese bedrijfsleiders. De Business Monitor doet dienst als opiniebarometer gebaseerd op de uitgebreide ervaring van onze ondervraagden in de handels- en zakenwereld. De meest recente uitgave en die van alle voorgaande jaren van de UPS Europe Business Monitor kunnen worden geraadpleegd op een speciale website:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Edelman
Ilse de Sain / Inge van Langelaar
020 30 10 980