Persbericht
Nigtevecht, 28 mei 2006
Standpunten bestuurders steeds vaker tegen tunnel A6-A9
Het Platform tegen A6-A9 heeft minister Peijs een open brief gestuurd, waarin het oproept een actueel overzicht te geven van de standpunten van de verschillende betrokken partijen ten aanzien van de drie alternatieven, uitgewerkt in de Planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere: het Stroomlijn-, Nulplus- en Verbindingsalternatief. Van alle locale, regionale en provinciale bestuurders in de noordelijke randstad zijn alleen nog de provincie Flevoland en de gemeente Diemen voorstander van de A6-A9-verbinding in een tunnel langs het Naardermeer, onder Vecht en Gein en door de Hoge Dijk. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat had eerder verklaard een groot draagvlak belangrijk te vinden voor haar besluit. Zij wordt nu geconfronteerd met standpuntbepalingen voor andere alternatieven dan een A6-A9 van de provincies Noord-Holland en Utrecht, de gemeenten Amsterdam, Naarden, Muiden, Bussum, Blaricum, Laren, Huizen, Wijdemeren, Hilversum, Ouderkerk a/d Amstel, Weesp, Loenen, Abcoude en Amstelveen. Ook het nieuwe college in Almere beschouwt de A6-A9 niet meer als enige mogelijke oplossing voor het verbeteren van de bereikbaarheid van de polder.
Het Platform tegen A6-A9 constateert dat het Consultatiedocument, waarin deze onjuiste of verouderde standpunten nog staan vermeld, geen afspiegeling vormen van de werkelijke standpunten die de belangrijke bestuursorganen actueel hebben ingenomen. Zo staat Amsterdam ten onrechte in het Consultatiedocument als voorstander van de A6-A9. De nieuwe raad van Amsterdam heeft echter vorige week een nieuw plan neergelegd, waarin ook de A6-A9-tunnel wordt afgewezen. Volgens het Consultatiedocument zou ook de ANWB voor de A6-A9 hebben gekozen. Daar is inmiddels geen sprake meer van: de ANWB heeft er voor gekozen geen standpunt in te nemen. Daarnaast spreekt nu ook het nieuwe college van Almere geen voorkeur (meer) uit voor de tunnel, zo blijkt uit interviews met vertegenwoordigers van dit nieuwe college. Een zeer druk overleg tussen allerlei partijen over de oplossing van het bereikbaarheidsvraagstuk heeft ertoe geleid dat veel van die partijen eerder ingenomen standpunten hebben verlaten. In grote meerderheid kiest men voor het Stroomlijnalternatief; een verbreding en verdieping van de A1 en de A9 (Gaasperdammerweg). Het Stroomlijnalternatief kan, mits goed uitgevoerd, een verbetering voor de bewoners in Amsterdam Zuidoost betekenen. Met een tunnel A6-A9 krijgen ze naast de A9 dwars door Zuidoost nog een snelweg aan de zuidkant erbij, de tunnelmond komt naast het AMC en door de Hoge Dijk en natuurgebied "de Ruige Hof". Omdat de standpunten met enige regelmaat verschuiven en omdat de besluitvorming binnenkort onder meer plaatsvindt op grond van de standpunten van betrokken besturen, vindt het Platform tegen A6-A9 het noodzakelijk dat alle beslissers kennis hebben van alle standpunten van relevante partijen. De open brief treft u bijgevoegd en is tevens te vinden op
Voor een toelichting van het Platform tegen A6-A9 kunt u zich wenden tot één van de woordvoerders van het Platform tegen A6-A9: Hermine Kalf (06 21 83 77 48), Kees Neervoort (06 54 70 82 78), Tjebbe de Boer (06 52 40 10 27) of mediacoördinatoren Jaap van 't Hek (06 53 88 56 49) of Juul Muller (06 24 78 79 19). Juul Muller
Weesp tegen A6-A9/Platform tegen A6-A9
www.tegena6-a9.nl
Mobiele: 06 24787919
Open Brief
Aan de Minister van Verkeer en Waterstaat
Karla Peijs
Postbus 20901
2500 EX Den Haag
Nigtevecht, 27 mei 2005
Geachte mevrouw Peijs,
Uw plannen om Almere meer bereikbaar te maken brengen een hoop teweeg. Het is een komen en gaan van lokale bestuurders, leidinggevenden van werkgeversorganisaties, autolobby en Natuurmonumenten op uw werkkamer en naar wij vernemen verschuiven de standpunten voortdurend. Dat zal komen omdat sommigen gelukkig vatbaar zijn voor argumenten en feiten. En het komt omdat we recent nieuwe Raden en Colleges hebben in de gemeenten.
Inmiddels klinkt van alle kanten door dat u uw zinnen heeft gezet op een tunnel door het gebied van Naardermeer, Vecht, Gein en Hoge Dijk en dat u tracht steun te verwerven bij de lokale bestuurders. Vrijwel alle lokale bestuurders zetten, met allerlei varianten, in op het Stroomlijnalternatief waarbij inmiddels duidelijk wordt dat dat alleen kan als de Gaasperdammerweg in belangrijke mate overkluisd wordt.
Het alternatief met rekeningrijden of beprijzen is inmiddels zonder argumenten door u geheel buiten de discussie geplaatst en u moet niet blij zijn geweest met de conclusie van de MER-commissie die stelde:
"Uit het in februari 2006 gepubliceerde MER concludeert de Commissie dat het Beprijzingsalternatief een reëel alternatief is wanneer het accent wordt gelegd op verbeteren van de bereikbaarheid in plaats van op het accommoderen van zo veel mogelijk verkeer. Bij een accent op bereikbaarheid is het Beprijzingsalternatief ook het meest milieuvriendelijke alternatief. Uit de kosten-baten analyse bleek tevens dat het Beprijzingsalternatief als enige alternatief kosteneffectief is."
---
Eigenlijk zegt deze commissie van deskundigen dat u blijkbaar meer auto's wilt en niet minder files. En dat u daar veel geld van de belastingbetaler voor over heeft. Wij nemen aan dat uw collega's van Milieu en van Financiën dit bericht met opgetrokken wenkbrauwen zullen hebben gelezen.
Het kabinet heeft besloten de Zuiderzeelijn naar het Noorden van het land niet door te laten gaan. Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft daar afwijzend op gereageerd. Nu is er al dan niet een flink bedrag extra beschikbaar om het probleem Almere-Amsterdam op te lossen. Beide gemeenten rekenen zich al rijk en uit wandelgangen vernemen wij dat u ook al verlangend naar 5 december probeert de lokale bestuurders te lijmen met extra geld.
Inmiddels is voor krantenlezers en andere betrokken geheel onduidelijk wat nu eigenlijk de opvatting is van allerlei betrokken partijen in deze kwestie. Afgelopen april publiceerde uw ministerie het zogenaamde Consultatiedocument waarin een overzicht wordt geboden van de standpunten van allerlei betrokkenen. Dat document is inmiddels geheel verouderd (voor zover het ooit juist is geweest).
· Zo weten wij dat de ANWB geen voorkeur heeft voor een van de alternatieven (anders dan wat nu in het Consultatiedocument staat).
· Zo meldt Wethouder Duivesteijn van Almere meermalen (zeer expliciet op de VPRO-radio van 26 mei jl.) dat Almere geen voorkeur heeft voor een van de asfaltalternatieven.
· Zo heeft het Amsterdamse gemeentebestuur inmiddels een eigen plan neergelegd waarin de A6-A9-tunnel wordt afgewezen en waarin wordt voortgeborduurd op de overkluizing van de Gaasperdammerweg.
De inwoners van de regio weten ondertussen heel goed wat zij willen. Het opinieonderzoek dat in opdracht van uw eigen ministerie is uitgevoerd en onlangs is gepubliceerd, spreekt boekdelen. De inwoners ervaren de files als het grootste probleem. Bereikbaarheid van de regio en behoud van het natuur- en cultuurlandschap vindt men de belangrijkste onderwerpen. De oplossingen die men in meerderheid kiest zijn een beter openbaar vervoer en het scheppen van werkgelegenheid dicht bij de woonkernen. Pas als derde oplossing kiezen zij meer wegen. Deze uitslagen illustreren hoe klein het draagvlak voor het Verbindingsalternatief is. Voor een goed begrip, dit onderzoek strekte zich ook uit tot Almere!
Omdat u in het overleg met het Platform tegen de A6-A9 op 1 februari jl. meermalen hebt aangegeven veel belang te hechten aan een oplossing met een breed draagvlak, verzoeken wij u een actueel overzicht te maken van de verschillende betrokken partijen en hun standpunten ten aanzien van de drie alternatieven: Stroomlijn, Nulplus, Verbinding. Zo krijgen we inzicht in waar bestuurlijk draagvlak voor is. Wij verzoeken u dit overzicht aan te vullen met een weergave van het opinieonderzoek. U heeft dat toch niet voor niets uit laten voeren?
Ook de Tweede Kamer hecht een groot belang aan inzicht in de diverse standpunten, zo is de conclusie geweest van de commissie Duivesteijn.
---
Wij zien met belangstelling uit naar zo'n actueel en volledig overzicht en naar de besluitvorming die mede op basis hiervan dient plaats te vinden.
Met vriendelijke groet,
Namens het Platform tegen A6-A9
Hermine Kalf
cc. Leden van de vaste kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat
---