Filmwereld redt saaie winkelformules

Popai benelux

PERSBERICHT
Datum: woensdag 24 mei 2006

Filmwereld redt saaie winkelformules

Winkelende klant krijgt eindelijk de hoofdrol; de filmwereld als inspiratie voor de winkels.

Klanten vinden de winkels te saai en onvoldoende inspirerend. De belevingseconomie doet al 10 jaar zijn intrede in Europa en toch 'vernieuwen' de nederlandse retailers vooral op het gebied van prijs. Dit terwijl klanten willen funshoppen. Ze zoeken daarvoor niet alleen maar goedkope formules. Inspiratie, share of personality and contact met relevante merken staat voor hun centraal. De winkelformules hebben hierop geen passend antwoord en door de prijzenoorlog is de broodnodige samenwerking met A-merken op dit gebied volledig verschraald. De oplossing voor de grote winkelketens en de A-merken komt nu uit de filmwereld. Regisseurs zijn al decennia getraind in het opbouwen van een boeiend verhaal met de juiste spanningsboog, het bieden van emotie met vermaak en omgaan met acteurs en beleving. Winkels krijgen een script en niet langer ingevulde plattegronden, maar worden een aaneenschakeling van zintuiglijk inspirerende scenes. Daarin spelen klanten de hoofdrol en de medewerkers de aangevende bijrollen. Senta Multisensory concepting ontwikkelde deze nieuwe visie naar een effectieve methodiek en meetbare aanpak; format scripting

Op basis van dergelijke formats biedt POPAI Benelux op haar beurt merkfabrikanten en retailers de mogelijkheid in een aantal workshopsessies de vertaalslag naar een betere samenwerking op de winkelvloer praktijk te maken.

Door het toepassen van format scripting wordt de winkelformule een script in alle zintuiglijke dimensies, dat scène voor scène wordt ingevuld. A-merken spelen hierin een cruciale rol. De pieken (hotspots) en de dalen (rustpunten) van de winkelformat bepalen de spanningsboog en winkelen wordt meer fun en inspirerend. Nieuwe technieken voor het toepassen van beeld, geluid en geur passen in deze opzet. Ook smaak krijgt een eigen rol. Naast herkenning en inspiratie blijft toch ook prijs belangrijk. Zo wordt de grote groep funshoppers (voornamelijk vrouwen) eindelijk bediend met betaalbare winkelbeleving om te voldoen aan hun vraag naar funshopping. Om dit te verkennen en te koppelen aan trends organiseren Popai Benelux en Senta het derde Winkelbelevingscongres voor retailers en A-merken op donderdag 22 juni as in de Mariënhof in Amersfoort. Het programma en een winkeltour laat deelnemers op een nieuwe manier kritisch kwaliteit beleven in alle zintuiglijke dimensies. Daarbij vormen het meten van belevingsrendement, trends en zintuiglijkheid essentiële punten op de agenda.
---
Voor meer vragen:

Senta Multisensory concepting; Desiree Struijk
Prins Frederiklaan 2
3818 KC AMERSFOORT
Tel: 033-2540709
E-mail: info@senta.com

Popai Benelux; Bram Nauta
Kulsdom 15
7274 EG GEESTEREN
Tel: 0573-471011
E-mail: info@popai.nl