Filmwereld redt saaie winkelformules
Popai benelux
PERSBERICHT
Datum: woensdag 24 mei 2006
Filmwereld redt saaie winkelformules
Winkelende klant krijgt eindelijk de hoofdrol; de filmwereld als inspiratie voor de
winkels.
Klanten vinden de winkels te saai en onvoldoende inspirerend. De belevingseconomie doet
al 10 jaar zijn intrede in Europa en toch 'vernieuwen' de nederlandse retailers vooral
op het gebied van prijs. Dit terwijl klanten willen funshoppen. Ze zoeken daarvoor niet
alleen maar goedkope formules. Inspiratie, share of personality and contact met relevante
merken staat voor hun centraal. De winkelformules hebben hierop geen passend antwoord en
door de prijzenoorlog is de broodnodige samenwerking met A-merken op dit gebied volledig
verschraald. De oplossing voor de grote winkelketens en de A-merken komt nu uit de
filmwereld. Regisseurs zijn al decennia getraind in het opbouwen van een boeiend verhaal
met de juiste spanningsboog, het bieden van emotie met vermaak en omgaan met acteurs en
beleving. Winkels krijgen een script en niet langer ingevulde plattegronden, maar worden
een aaneenschakeling van zintuiglijk inspirerende scenes. Daarin spelen klanten de
hoofdrol en de medewerkers de aangevende bijrollen. Senta Multisensory concepting
ontwikkelde deze nieuwe visie naar een effectieve methodiek en meetbare aanpak; format
scripting
Op basis van dergelijke formats biedt POPAI Benelux op haar beurt merkfabrikanten en
retailers de mogelijkheid in een aantal workshopsessies de vertaalslag naar een betere
samenwerking op de winkelvloer praktijk te maken.
Door het toepassen van format scripting wordt de winkelformule een script in alle
zintuiglijke dimensies, dat scène voor scène wordt ingevuld. A-merken
spelen hierin een cruciale rol. De pieken (hotspots) en de dalen (rustpunten) van de
winkelformat bepalen de spanningsboog en winkelen wordt meer fun en inspirerend. Nieuwe
technieken voor het toepassen van beeld, geluid en geur passen in deze opzet. Ook smaak
krijgt een eigen rol. Naast herkenning en inspiratie blijft toch ook prijs belangrijk. Zo
wordt de grote groep funshoppers (voornamelijk vrouwen) eindelijk bediend met betaalbare
winkelbeleving om te voldoen aan hun vraag naar funshopping. Om dit te verkennen en te
koppelen aan trends organiseren Popai Benelux en Senta het derde Winkelbelevingscongres
voor retailers en A-merken op donderdag 22 juni as in de Mariënhof in Amersfoort.
Het programma en een winkeltour laat deelnemers op een nieuwe manier kritisch kwaliteit
beleven in alle zintuiglijke dimensies. Daarbij vormen het meten van belevingsrendement,
trends en zintuiglijkheid essentiële punten op de agenda.
---
Voor meer vragen:
Senta Multisensory concepting; Desiree Struijk
Prins Frederiklaan 2
3818 KC AMERSFOORT
Tel: 033-2540709
E-mail: info@senta.com
Popai Benelux; Bram Nauta
Kulsdom 15
7274 EG GEESTEREN
Tel: 0573-471011
E-mail: info@popai.nl