Internationale uitzendingen explosief gestegen
Mercer
Amstelveen, 29 mei 2006 - Multinationals sturen aanzienlijk meer werknemers naar het
buitenland. Maar liefst 44% van de organisaties geeft aan in de afgelopen twee jaar meer
werknemers voor opdrachten naar het buitenland te hebben gestuurd. De groei van het
aantal uitzendingen wordt voornamelijk veroorzaakt door een toename in het aantal korte
plaatsingen in het buitenland. Volgens de onderzoeksresultaten plaatst 84% van de
organisaties werknemers voor een korte periode in buitenlandse kantoren, slechts 56%
heeft hier een formeel beleid voor opgesteld. Dit blijkt uit het onderzoek, International
Assignments Survey 2006 van Mercer Human Resource Consulting, onder 200 multinationals
wereldwijd.
Vrouwelijke expats
Uit het onderzoek blijkt dat het aantal vrouwelijke werknemers dat naar het buitenland
wordt gestuurd is gestegen van 8% tot 13% ten opzichte van 5 jaar geleden. Noord-Amerika
en Azië lopen voorop met het percentage vrouwelijke werknemers dat naar het
buitenland wordt gestuurd. De grootste verandering is te vinden in Zuid-Amerika. Hier
steeg het aantal vrouwelijke expats van 1% in 2001 naar 11% in 2006. Organisaties in
Europa blijven achter bij deze trend, met 10% in 2006 ten opzichte van 7% vijf jaar
geleden.
Expatbeloning en incentives
Mobiliteitpremies (vergoeding ter compensatie van verhuizing naar het buitenland) blijven
een belangrijke rol spelen in het aansporen van werknemers om internationale een
uitzending aan te nemen. 78% van de onderzochte organisaties geeft aan hier gebruik van
te maken. Van de organisaties geeft 73% aan deze premie te hanteren voor uitzending voor
de lange termijn, tegen 31% voor uitzending voor kortere termijn. Meer dan de helft van
de organisaties geeft aan eenzelfde bedrag te bieden voor verhuizing binnen de regio, als
tussen regio's. 'Ontberingpremies' blijven een noodzakelijke component binnen het
expatpakket, zeker voor langere termijn uitzending. Ongeveer driekwart van de
organisaties biedt een compensatie voor het verschil in levensstandaard tussen het
thuisland en het gastland.
Ondersteuning voor en tijdens uitzending
Het onderzoek toont aan dat veel multinationals programma's hebben die de expats helpen te
integreren in het gastland. Van de onderzoeksdeelnemers biedt 72% taalonderwijs aan en 60%
verstrekt interculturele opleidingen. Hier bovenop biedt 60% van alle onderzochte
organisaties praktische begeleiding aan. Bij de Noord-Amerikaanse en Europese
organisaties is dit 75%. Dit verschilt van het aanvragen van visa, het bezoeken van het
gastland tot overleg met een belastingadviseur. Ondanks deze inspanningen zijn de expat
en zijn gezin vooral op zichzelf aangewezen met betrekking tot integreren in hun nieuwe
leefomgeving. Minder dan eenderde van de organisaties geeft aan dat zij de expats
introduceert binnen de gemeenschap of voorstelt aan andere expats in de regio.
Ondersteuning na de uitzending
Expats zijn vaak belangrijke werknemers binnen de organisatie. Goede ondersteuning bij de
terugkeer naar het land van herkomst, en de organisatie is erg belangrijk. Uit het
Mercer onderzoek blijkt dat 60% van de organisaties deze ondersteuning heeft opgenomen in
het expatbeleid. Onderdeel van deze ondersteuning is dat 34% van de organisaties de expat
bij terugkeer verlof geven of tussentijds het kantoor in het thuisland laten bezoeken.
Verder houdt 27% van de organisaties de expat op de hoogte van de ontwikkelingen in het
thuisland.
Lokalisatie: expats die een lokale werknemer worden
Eén van de gevoeligste HR-kwesties met betrekking tot uitzending van werknemers
naar het buitenland komt naar voren wanneer de organisatie besluit dat de expat een vaste
aanstelling krijgt in het gastland. Dit gebeurt voornamelijk wanneer de expat al voor een
langere periode actief is in het gastland en een functie vervult die niet meer van
tijdelijke aard is. Het is een gevoelige situatie omdat de werknemer de voordelen die hij
als expat geniet, dreigt kwijt te raken wanneer hij migreert naar een locale
werknemerspositie. Ongeveer de helft van de ondervraagde organisaties hebben een beleid
voor deze kwestie.
Mercer Human Resource Consulting
Mercer Human Resource Consulting is een mondiaal bedrijf dat werkt aan het optimaliseren
van de werkgever-werknemersrelaties bij haar klanten. Mercer adviseert haar klanten op
het gebied van employee benefits. Wereldwijd heeft Mercer meer dan 15.000 werknemers in
meer dan 190 steden en in 40 landen in dienst. In Nederland werken bijna 400 mensen in
Amstelveen, Rotterdam, Arnhem en 's-Hertogenbosch. Mercer is onderdeel van de Mercer
Consulting Group, een volledige dochteronderneming van Marsh and McLennan Companies, die
aan de beurzen van New York, Chicago, Pacific (San Francisco) en Londen staat genoteerd
(tikkersymbool: MMC). Website: www.mercerhr.nl.
Noot voor de redactie,