Internationale uitzendingen explosief gestegen

Mercer

Amstelveen, 29 mei 2006 - Multinationals sturen aanzienlijk meer werknemers naar het buitenland. Maar liefst 44% van de organisaties geeft aan in de afgelopen twee jaar meer werknemers voor opdrachten naar het buitenland te hebben gestuurd. De groei van het aantal uitzendingen wordt voornamelijk veroorzaakt door een toename in het aantal korte plaatsingen in het buitenland. Volgens de onderzoeksresultaten plaatst 84% van de organisaties werknemers voor een korte periode in buitenlandse kantoren, slechts 56% heeft hier een formeel beleid voor opgesteld. Dit blijkt uit het onderzoek, International Assignments Survey 2006 van Mercer Human Resource Consulting, onder 200 multinationals wereldwijd.

Vrouwelijke expats
Uit het onderzoek blijkt dat het aantal vrouwelijke werknemers dat naar het buitenland wordt gestuurd is gestegen van 8% tot 13% ten opzichte van 5 jaar geleden. Noord-Amerika en Azië lopen voorop met het percentage vrouwelijke werknemers dat naar het buitenland wordt gestuurd. De grootste verandering is te vinden in Zuid-Amerika. Hier steeg het aantal vrouwelijke expats van 1% in 2001 naar 11% in 2006. Organisaties in Europa blijven achter bij deze trend, met 10% in 2006 ten opzichte van 7% vijf jaar geleden.

Expatbeloning en incentives
Mobiliteitpremies (vergoeding ter compensatie van verhuizing naar het buitenland) blijven een belangrijke rol spelen in het aansporen van werknemers om internationale een uitzending aan te nemen. 78% van de onderzochte organisaties geeft aan hier gebruik van te maken. Van de organisaties geeft 73% aan deze premie te hanteren voor uitzending voor de lange termijn, tegen 31% voor uitzending voor kortere termijn. Meer dan de helft van de organisaties geeft aan eenzelfde bedrag te bieden voor verhuizing binnen de regio, als tussen regio's. 'Ontberingpremies' blijven een noodzakelijke component binnen het expatpakket, zeker voor langere termijn uitzending. Ongeveer driekwart van de organisaties biedt een compensatie voor het verschil in levensstandaard tussen het thuisland en het gastland.

Ondersteuning voor en tijdens uitzending
Het onderzoek toont aan dat veel multinationals programma's hebben die de expats helpen te integreren in het gastland. Van de onderzoeksdeelnemers biedt 72% taalonderwijs aan en 60% verstrekt interculturele opleidingen. Hier bovenop biedt 60% van alle onderzochte organisaties praktische begeleiding aan. Bij de Noord-Amerikaanse en Europese organisaties is dit 75%. Dit verschilt van het aanvragen van visa, het bezoeken van het gastland tot overleg met een belastingadviseur. Ondanks deze inspanningen zijn de expat en zijn gezin vooral op zichzelf aangewezen met betrekking tot integreren in hun nieuwe leefomgeving. Minder dan eenderde van de organisaties geeft aan dat zij de expats introduceert binnen de gemeenschap of voorstelt aan andere expats in de regio.

Ondersteuning na de uitzending
Expats zijn vaak belangrijke werknemers binnen de organisatie. Goede ondersteuning bij de terugkeer naar het land van herkomst, en de organisatie is erg belangrijk. Uit het Mercer onderzoek blijkt dat 60% van de organisaties deze ondersteuning heeft opgenomen in het expatbeleid. Onderdeel van deze ondersteuning is dat 34% van de organisaties de expat bij terugkeer verlof geven of tussentijds het kantoor in het thuisland laten bezoeken. Verder houdt 27% van de organisaties de expat op de hoogte van de ontwikkelingen in het thuisland.

Lokalisatie: expats die een lokale werknemer worden
Eén van de gevoeligste HR-kwesties met betrekking tot uitzending van werknemers naar het buitenland komt naar voren wanneer de organisatie besluit dat de expat een vaste aanstelling krijgt in het gastland. Dit gebeurt voornamelijk wanneer de expat al voor een langere periode actief is in het gastland en een functie vervult die niet meer van tijdelijke aard is. Het is een gevoelige situatie omdat de werknemer de voordelen die hij als expat geniet, dreigt kwijt te raken wanneer hij migreert naar een locale werknemerspositie. Ongeveer de helft van de ondervraagde organisaties hebben een beleid voor deze kwestie.

Mercer Human Resource Consulting
Mercer Human Resource Consulting is een mondiaal bedrijf dat werkt aan het optimaliseren van de werkgever-werknemersrelaties bij haar klanten. Mercer adviseert haar klanten op het gebied van employee benefits. Wereldwijd heeft Mercer meer dan 15.000 werknemers in meer dan 190 steden en in 40 landen in dienst. In Nederland werken bijna 400 mensen in Amstelveen, Rotterdam, Arnhem en 's-Hertogenbosch. Mercer is onderdeel van de Mercer Consulting Group, een volledige dochteronderneming van Marsh and McLennan Companies, die aan de beurzen van New York, Chicago, Pacific (San Francisco) en Londen staat genoteerd (tikkersymbool: MMC). Website: www.mercerhr.nl.


Noot voor de redactie,