KNWV

Nieuwsbericht Watersportverbond

29-5-2006

NOC*NSF en Huis van de Sport zetten in op collectieve inkoop via SPORTkoop.net

Op 24 mei is op Papendal een samenwerkingsovereenkomst tussen NOC*NSF en SPORTkoop.net ondertekend. Tegelijkertijd heeft de stichting Nationale Huis van de Sport - het recentelijk opgerichte
samenwerkingsverband van 10 grote sportbonden waaronder het
Watersportverbond - zich bij SPORTkoop aangesloten. De ondertekening vormt de start van een campagne om de Nederlandse sportverenigingen structureel te versterken door middel van professionele collectieve inkoop. Uniek is dat niet alleen het inkoopvolume, maar ook de reeds aanwezige inkoopkennis van alle deelnemende sportorganisaties in Nederland 'bottum-up' gebundeld worden via een intelligente besloten website (www.sportkoop.net). Hierdoor kunnen sportorganisaties structureel zeer scherpe inkoopcondities verkrijgen bij door hen zelf democratisch gekozen leveranciers.

SPORTkoop is opgericht door Brinkman Sport - bedrijf van tweevoudig olympisch hockeykampioen Jacques Brinkman en Rutger van Londen en Xandrion, een gespecialiseerde dienstverlener op het gebied van inkoopsamenwerking uit Ede. Doordat SPORTkoop deel uit maakt van het Xandrion inkoopnetwerk met platforms in meerdere sectoren (sinds kort ook in Duitsland), sluiten deelnemende sportverenigingen en -bedrijven zich direct aan bij een gezamenlijke inkoopvolume van ruim 80 miljoen euro, met o.a. zeer grote volumes voor elektriciteit (150 miljoen kWh) en aardgas (25
miljoen m3). Het kantoor van SPORTkoop bevindt zich in Ede, waar een team van 20 ervaren inkoopspecialisten de diverse inkoopmarkten in de gaten houden, contractonderhandelingen voeren en de deelnemende bedrijven en sportorganisaties met raad en daad actief ondersteunen.

Inkoop in de sport vaak onderbelicht
Nederland kent 4,9 miljoen georganiseerde sporters, die actief zijn in ruim 29.000 sportverenigingen, verenigd in 88 sportbonden.
Verenigingen zijn grotendeels afhankelijk van circa 1 miljoen
vrijwilligers die alle voorkomende taken verrichten. Hoewel inkoop binnen de verenigingen vaak een grote kostenpost vormt, blijkt dit vaak een onderbelicht terrein waar tijd en expertise ontbreken. Toch zijn juist op inkoop grote besparingen te realiseren en dit is voor kosten toenemen.

Inkoop als teamsport
Door aansluiting bij SPORTkoop kunnen sportorganisaties direct flinke besparingen (momenteel gemiddeld zo'n 5000,=) realiseren. Daarnaast kunnen alle aangesloten verenigingen via www.sportkoop.net met elkaar inkooptips uitwisselen. Ook vinden er op het besloten net periodiek bulkinkopen plaats van specifieke producten, waarbij binnen een korte periode een zo groot mogelijk inkoopvolume wordt gecreëerd met extra hoge kortingen tot gevolg. SPORTkoop probeert de aangesloten
verenigingen ook te ondersteunen binnen de uitvoering van hun
inkoopbeleid. Zo kunnen deelnemers via het extranet praktische documenten downloaden zoals bijvoorbeeld een standaard opzegbrief voor de huidige energieleverancier. Op deze manier wordt op continue basis kennis uit het hele land verkregen, vindt er snelle en gestructureerde communicatie plaats en kunnen nieuwe inkoopideeën snel worden omgezet in collectieve inkoopacties. Verenigingen die belangstelling hebben voor collectief inkopen via SPORTkoop kunnen terecht op
www.sportkoop.net. Hier kunnen zij zich aanmelden voor een
informatiepakket of een indicatieve berekening van de directe
besparing.

Internetadres: www.sportkoop.net
E-mailadres:jacques@sportkoop.net