Nieuwsbericht Watersportverbond
29-5-2006
NOC*NSF en Huis van de Sport zetten in op collectieve inkoop via
SPORTkoop.net
Op 24 mei is op Papendal een samenwerkingsovereenkomst tussen NOC*NSF
en SPORTkoop.net ondertekend. Tegelijkertijd heeft de stichting
Nationale Huis van de Sport - het recentelijk opgerichte
samenwerkingsverband van 10 grote sportbonden waaronder het
Watersportverbond - zich bij SPORTkoop aangesloten. De ondertekening
vormt de start van een campagne om de Nederlandse sportverenigingen
structureel te versterken door middel van professionele collectieve
inkoop. Uniek is dat niet alleen het inkoopvolume, maar ook de reeds
aanwezige inkoopkennis van alle deelnemende sportorganisaties in
Nederland 'bottum-up' gebundeld worden via een intelligente besloten
website (www.sportkoop.net). Hierdoor kunnen sportorganisaties
structureel zeer scherpe inkoopcondities verkrijgen bij door hen zelf
democratisch gekozen leveranciers.
SPORTkoop is opgericht door Brinkman Sport - bedrijf van tweevoudig
olympisch hockeykampioen Jacques Brinkman en Rutger van Londen en
Xandrion, een gespecialiseerde dienstverlener op het gebied van
inkoopsamenwerking uit Ede. Doordat SPORTkoop deel uit maakt van het
Xandrion inkoopnetwerk met platforms in meerdere sectoren (sinds kort
ook in Duitsland), sluiten deelnemende sportverenigingen en -bedrijven
zich direct aan bij een gezamenlijke inkoopvolume van ruim 80 miljoen
euro, met o.a. zeer grote volumes voor elektriciteit (150 miljoen kWh)
en aardgas (25
miljoen m3). Het kantoor van SPORTkoop bevindt zich in Ede, waar een
team van 20 ervaren inkoopspecialisten de diverse inkoopmarkten in de
gaten houden, contractonderhandelingen voeren en de deelnemende
bedrijven en sportorganisaties met raad en daad actief ondersteunen.
Inkoop in de sport vaak onderbelicht
Nederland kent 4,9 miljoen georganiseerde sporters, die actief zijn in
ruim 29.000 sportverenigingen, verenigd in 88 sportbonden.
Verenigingen zijn grotendeels afhankelijk van circa 1 miljoen
vrijwilligers die alle voorkomende taken verrichten. Hoewel inkoop
binnen de verenigingen vaak een grote kostenpost vormt, blijkt dit
vaak een onderbelicht terrein waar tijd en expertise ontbreken. Toch
zijn juist op inkoop grote besparingen te realiseren en dit is voor
kosten toenemen.
Inkoop als teamsport
Door aansluiting bij SPORTkoop kunnen sportorganisaties direct flinke
besparingen (momenteel gemiddeld zo'n 5000,=) realiseren. Daarnaast
kunnen alle aangesloten verenigingen via www.sportkoop.net met elkaar
inkooptips uitwisselen. Ook vinden er op het besloten net periodiek
bulkinkopen plaats van specifieke producten, waarbij binnen een korte
periode een zo groot mogelijk inkoopvolume wordt gecreëerd met extra
hoge kortingen tot gevolg. SPORTkoop probeert de aangesloten
verenigingen ook te ondersteunen binnen de uitvoering van hun
inkoopbeleid. Zo kunnen deelnemers via het extranet praktische
documenten downloaden zoals bijvoorbeeld een standaard opzegbrief voor
de huidige energieleverancier. Op deze manier wordt op continue basis
kennis uit het hele land verkregen, vindt er snelle en gestructureerde
communicatie plaats en kunnen nieuwe inkoopideeën snel worden omgezet
in collectieve inkoopacties. Verenigingen die belangstelling hebben
voor collectief inkopen via SPORTkoop kunnen terecht op
www.sportkoop.net. Hier kunnen zij zich aanmelden voor een
informatiepakket of een indicatieve berekening van de directe
besparing.
Internetadres: www.sportkoop.net
E-mailadres:jacques@sportkoop.net
KNWV