Actie Milieudefensie leidt tot meer geluidhinder rond Schiphol

Platform nederlandse luchtvaar

Morgen voeren Milieudefensie en bewonersplatforms actie op het binnenhof tegen de overlast van Schiphol. Met deze actie veroorzaakt Milieudefensie om te beginnen meer hinder door onnodige zorg over veiligheid en luchtvervuiling met onjuistheden te voeden. Maar bovenal laat Milieudefensie met deze actie blijken niet op zoek te zijn naar een werkelijke vermindering van geluidhinder.

Kern van het protest is de wens om handhavingpunten in het zogeheten buitengebied te krijgen. Handhavingpunten zijn te vergelijken met emmertjes die zich gedurende het jaar vullen met geluid. Omdat de mens geen machine is die in zijn hoofd het jaartotaal geluid bijhoudt, dragen die handhavingpunten weinig bij aan het beperken van geluidhinder. Als dat wel zo zou zijn, zouden de meeste klachten aan het einde van het jaar worden gemeld en niet gedurende het hele jaar, zoals nu het geval is. Geluidhinder heeft maar voor een beperkt deel te maken met decibellen en veel meer met zaken als voorspelbaarheid, informatie, zeggenschap en vertrouwen. Wie echt op zoek is naar minder geluidhinder streeft naar experimenten, waarin regio en sector gezamenlijk tot aantoonbare verbeteringen komen. Dat is de manier om de ruim 700 verbetervoorstellen in de praktijk te verzilveren. Milieudefensie biedt omwonenden van Schiphol met meer handhavingpunten slechts een lege dop.

Milieudefensie omschrijft het aantal klachten sinds de opening van de Polderbaan als het topje van een ijsberg. Deze beeldspraak wordt niet ondersteund door de feiten. Uit onderzoek onder omwonenden tijdens de Evaluatie Schipholbeleid in 2005 blijkt dat 77 % van alle omwonenden rond Schiphol in het algemeen (zeer) positief staat ten opzichte van Schiphol. Het aantal klachten over geluidhinder is in de periode na de opening van de Polderbaan wel gestegen en dit heeft alles te maken met het feit dat een nieuw gebied te maken kreeg met vliegtuiggeluid. Hier staat tegenover dat in andere gebieden de geluidhinder juist is afgenomen. In 2005 is het aantal klagers en het aantal klachten gedaald ten opzichte van 2004. Eén persoon in het buitengebied was in 2005 overigens in zijn ééntje goed voor ruim 100.000 klachten. Wellicht een ijsberg, maar dan een omgekeerde. Desalniettemin vindt het PNL dat geluidhinder serieus genomen moet worden. Er is wel degelijk ruimte voor verbeteringen. Ruim 130 personen en/of organisaties zagen die mogelijkheden en dienden zo'n 700 verbetervoorstellen voor de Evaluatie Schipholbeleid.

Als Milieudefensie echt op zoek zou zijn naar een oplossing, dan zou Milieudefensie niet met onjuistheden aankomen en niet vragen om meer handhavingpunten, maar om experimenten. De weg naar minder geluidhinder loopt via experimenten. Dat is de manier voor omwonenden om in samenwerking met de sector tot invoering van hun eigen verbetervoorstellen te komen. Het zou beter zijn als Milieudefensie daar aandacht voor had gevraagd, in plaats van te proberen de omwonenden op te zadelen met een lege dop.