Wereldpremière Kia Carens in Madrid
(5/29/2006)
De geheel nieuwe Kia Carens debuteert in Madrid om de nadruk te leggen
op het specifiek europese design van deze nieuwe midi MPV. De ambities
zijn op globaal niveau, gesteund door de modernste techniek in
handzaam compacte vorm.
El Salón Internacional del Automóvil de Madrid toont het Europese
gezicht van de Carens. Deze Multi Purpose Vehicle (MPV) is langer,
breder en hoger dan zijn voorganger (respectievelijk plus 55, 70 en 40
mm). De inwendige hoogte is nog groter doordat de vloer lager boven
het wegdek zweeft. Zelfs op de derde zitrij van de zevenpersoons
Carens kunnen twee volwassenen met circa 1,80 m lichaamslengte
comfortabel zitten. De speciale vorm van de brandstoftank maakt dat de
vloer voor deze passagiers 40 mm kon zakken. In beide versies kunnen
de tweede en/of achterste zitrij geheel vlak omklappen om ruimte te
maken voor maximaal 2,1 m' bagage. Ten opzichte van de voorgaande
Carens groeide de wielbasis met 130 mm (+ 5%) om de wielen verder naar
buiten te verplaatsen.
De stroomlijn verbeterde 8,6% met een luchtweerstand coëfficiënt
(Cw) van 0,32 (tegen 0,35 voor de vorige generatie Carens) ten gunste
van lager brandstofverbruik en verminderd windgeruis. Met name drie
aspecten van het ontwerp kregen speciale aandacht. Onder de motor is
een geleidingsplaat aangebracht die turbulenties tegengaat. Langs de
A-stijl en de buitenspiegels, die op de deur gemonteerd zijn in plaats
van tegen het raamframe, stroomt de lucht ook gemakkelijker weg.
Tenslotte is ook de lijn van het dak en de achterklep optimaal in
balans tussen binnenruimte en aërodynamica.
Er is een grote verwantschap tussen de nieuwe Carens en de recent
geïntroduceerde Kia Magentis. Het platform en belangrijke componenten
van de wielophanging zijn gelijk, met een in geringe mate (20 mm naar
2,70 m) kortere wielbasis. De heldere lijnvoering van het front is
stoer en robuust. In profiel gezien is de onderzijde van de voorruit
ver naar voren gezet om een vloeiende aansluiting te geven met de hoge
daklijn. De achterste panelen, samen met de stevige C-stijlen en de
achterklep, hebben een meer kubusachtige vorm. De spoorbreedte is met
83 mm voor en 86 mm achter toegenomen. Samen met de grotere wielen
geeft dit een bijna SUV-achtige uitstraling.
Ruimte voor zeven, met grote veelzijdigheid
De wielbasis van de Carens is langer dan bij de Volkswagen Touran en
de Renault Grand Scenic, en slechts 3 mm korter dan bij de Opel
Zafira. Ten opzichte van de Zafira biedt de Carens in de meeste
dimensies en op alle zitplaatsen meer ruimte (voorin +15 mm
hoofdruimte en +79 mm schouderbreedte; op de middelste zitrij +23 mm
hoofdruimte, +53 mm schouderbreedte en +30 mm beenlengte; en achterin
+58 mm schouderbreedte en +27 mm beenlengte).
De toegenomen afmetingen plus grotere stijfheid van de carrosserie
brengen slechts een minimaal hoger gewicht met zich mee, door een
doelgericht afslankingsproces in de ontwerpfase. Zo is voor het
koetswerk staal met hoge treksterkte gebruikt op kritische plaatsen.
Typische zware onderdelen zoals het subframe van de motor en
voorwielophanging zijn dankzij hydroforming techniek tegelijk sterker
en lichter. Ook de motor, transmissie en wielophanging is voor gewicht
geoptimaliseerd. Door middel van computersimulatie van de crash tests
is de weerstand van de beschermende kooi hoger dan de doelstellingen
voor buiging en torsie over de lengte van de auto. De constructeurs
konden in de prototype fase nog eens tientallen kiloâs gewicht
besparen; alles ten gunste van laag brandstofverbruik, levendigheid op
de weg en dus rijplezier.
De carrosserie van de Carens is ontworpen om te voldoen aan de hoogste
eisen in zowel de Europese als Amerikaanse crashtests. De europese
botstest wijkt op enkele punten af van de amerikaanse eisen. Kia
ontwerpt alle nieuwe modellen om optimaal aan beide normen te voldoen
en daarnaast optimaal bescherming te bieden bij ongevallen op de
openbare weg.
Nieuwe 2-liter benzine en dieselmotoren
Voor Europa biedt de Carens keus uit twee motoren met handgeschakelde
vijf of zesversnellingsbak of een viertraps automatische transmissie.
De vijfbak is een ontwerp met drie transmissieassen en meervoudige
synchronisatie op de eerste twee versnellingen voor superieur soepel
schakelen in stadsverkeer.
De automaten worden elektronisch gestuurd door een zelflerende
computer, zodat de schakelmomenten zich aanpassen aan de rijstijl van
de bestuurder. De bestuurder kan -via Sport Mode- ook zelf de
automatische transmissie naar zijn hand zetten. De bak schakelt dan
sequentieel; voor elke aanraking van de selectiehendel wordt de hogere
of lagere versnelling gekozen.
Zowel de benzine als de dieselmotor bieden technische innovaties die
grotere trekkracht en vermogen combineren met hetzelfde of lager
brandstofverbruik plus grotere duurzaamheid en lagere
onderhoudskosten. Bovendien lopen de nieuwe motoren soepeler rond met
minder trillingen en een lager geluidsniveau.
De 2-liter âThetaâ viercilinder benzinemotor maakt zijn debuut in een
MPV en is eerder toegepast in de Magentis. Met CVVT Continuously
Variable Valve Timing voor de 16 kleppen en de jongste generatie
multi-point brandstofinjectie bereikt deze motor een vermogen van 104
kW (142 pk) bij 6.000 toeren per minuut. De trekkracht is maximaal 184
Nm bij 4.250 toeren. Deze motor is leverbaar met handgeschakelde
vijfversnellingsbak of viertraps automatische transmissie.
De 2-liter viercilinder dieselmotor met 16-kleppen, tweede generatie
common-rail brandstofinjectie en turbolader met variabele geometrie
levert 99 kW (135 pk) vermogen bij 4.000 toeren per minuut. De
maximale trekkracht is 304 Nm bij 2.000 toeren. Om het hoogste
rendement uit de kracht van de diesel te halen is een handgeschakelde
zesversnellingsbak voorzien. Als optie is ook een viertraps
automatische transmissie met voor de diesel aangepaste overbrengingen
leverbaar.
Verfijnd onderstel met europese afstemming
De rondom onafhankelijke wielophanging is voorzien van versterkte
veren en dempers met hogere en variabele weerstand, om tegemoet te
komen aan de specifieke wensen van europese automobilisten. De
geometrie van de wielophanging gaat rollen (in bochten), duiken (bij
afremmen) en steigeren (bij acceleratie) effectief tegen. Samen met de
tuning van veren en dempers zorgt dit tevens voor een optimale balans
tussen comfort en stuurprecisie. De dempingskracht wordt automatisch
gereguleerd door de kwaliteit van het wegdek en de belading van de
Carens; de inwendige weerstand van de gasgevulde dempers is door
middel van een ingenieuze constructie direct gerelateerd aan de
invering van elk van de wielen.
De besturing is in stadsverkeer licht en direct; licht door een
actieve hydraulische bekrachtiging en direct door de precieze
tandheugel met een grote overbrengingsverhouding. Het stuurwiel draait
minder dan drie hele slagen van uiterst links naar uiterst rechts. Op
slingerende buitenwegen toont de tandheugel zich prettig alert en op
de autosnelweg rustig en precies rond de middenstand.
Het remsysteem gebruikt vier schijven, voor geventileerd en achter
massief, met vierkanaals ABS en EBD Electronic Brakeforce Distribution
(elektronische remdrukverdeling). De 15, 16 of 17 inch lichtmetalen
velgen maken toepassing van de grote remschijven mogelijk, passend bij
europese snelheden en verkeersdrukte. ESP Electronic Stability Program
is standaard op de EX Luxe en optioneel op overige uitvoeringen,
inclusief TCS all-speed Traction Control System en BAS Brake Assist
System. De banden in de maten 205/65x15, 205/60x16 of 225/50x17 zorgen
voor accenten op economie en comfort, respectievelijk veiligheid en
sportiviteit.
Stil en comfortabel microklimaat
De isolatie van rolgeluiden, onder meer door de subframes voor en
achter bij de wielophanging, is een onderdeel van de verfijning die de
nieuwe Carens kenmerkt. De waarden voor NVH Noise Vibration &
Harshness (geluid, trillingen en hardheid) zijn competitief of beter
dan bij vergelijkbare compacte MPVâs. De wielophanging geeft minder
trillingen door aan het zelfdragende koetswerk. Door de sterk
toegenomen stijfheid hiervan worden dergelijke trillingen eerder
gedoofd dan doorgegeven. Elk plaatwerkdeel is apart beoordeeld en
geoptimaliseerd voor geluiddemping, in plaats van resonantie. Holle
secties van het koetswerk die als versterkende âluidsprekerkastâ
zouden kunnen werken, zijn gevuld met geluiddempend schuim en
isolatiepads van de nieuwste, hoogabsorberende materialen. De
openingen voor de deuren en achterklep zijn effectief gedicht met
meervoudige rubberstrips en de ramen hebben een effectieve
enkelvoudige afdichting tegen weersinvloeden en windgeruis.
Het instrumentenpaneel is even efficiënt als aantrekkelijk ingedeeld.
Enerzijds geeft het duidelijk blijk van het familie-georiënteerde
concept van de Carens. Anderzijds ervaart de bestuurder een eigen
beslotenheid als âboordcommandantâ van de MPV. Opmerkelijk zijn de
vier grote uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem, met een
functionele reden: lucht die langzamer stroomt door grote openingen,
geeft minder geruis en een tochtvrije luchtverversing.
De Carens zal vanaf oktober 2006 bij de Nederlandse Kia-dealers in de
showroom staan in diverse 5- en 7-persoons uitvoeringen. Hoewel de
prijzen van de nieuwe Carens nog niet vastgesteld zijn, vervolgt Kia
de traditie van ruimhartige uitrusting voor een scherpe prijs.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai