AutoRai

Wereldpremière Kia Carens in Madrid

(5/29/2006)
De geheel nieuwe Kia Carens debuteert in Madrid om de nadruk te leggen op het specifiek europese design van deze nieuwe midi MPV. De ambities zijn op globaal niveau, gesteund door de modernste techniek in handzaam compacte vorm.
El Salón Internacional del Automóvil de Madrid toont het Europese gezicht van de Carens. Deze Multi Purpose Vehicle (MPV) is langer, breder en hoger dan zijn voorganger (respectievelijk plus 55, 70 en 40 mm). De inwendige hoogte is nog groter doordat de vloer lager boven het wegdek zweeft. Zelfs op de derde zitrij van de zevenpersoons Carens kunnen twee volwassenen met circa 1,80 m lichaamslengte comfortabel zitten. De speciale vorm van de brandstoftank maakt dat de vloer voor deze passagiers 40 mm kon zakken. In beide versies kunnen de tweede en/of achterste zitrij geheel vlak omklappen om ruimte te maken voor maximaal 2,1 m' bagage. Ten opzichte van de voorgaande Carens groeide de wielbasis met 130 mm (+ 5%) om de wielen verder naar buiten te verplaatsen.

De stroomlijn verbeterde 8,6% met een luchtweerstand coëfficiënt (Cw) van 0,32 (tegen 0,35 voor de vorige generatie Carens) ten gunste van lager brandstofverbruik en verminderd windgeruis. Met name drie aspecten van het ontwerp kregen speciale aandacht. Onder de motor is een geleidingsplaat aangebracht die turbulenties tegengaat. Langs de A-stijl en de buitenspiegels, die op de deur gemonteerd zijn in plaats van tegen het raamframe, stroomt de lucht ook gemakkelijker weg. Tenslotte is ook de lijn van het dak en de achterklep optimaal in balans tussen binnenruimte en aërodynamica.

Er is een grote verwantschap tussen de nieuwe Carens en de recent geïntroduceerde Kia Magentis. Het platform en belangrijke componenten van de wielophanging zijn gelijk, met een in geringe mate (20 mm naar 2,70 m) kortere wielbasis. De heldere lijnvoering van het front is stoer en robuust. In profiel gezien is de onderzijde van de voorruit ver naar voren gezet om een vloeiende aansluiting te geven met de hoge daklijn. De achterste panelen, samen met de stevige C-stijlen en de achterklep, hebben een meer kubusachtige vorm. De spoorbreedte is met 83 mm voor en 86 mm achter toegenomen. Samen met de grotere wielen geeft dit een bijna SUV-achtige uitstraling.

Ruimte voor zeven, met grote veelzijdigheid
De wielbasis van de Carens is langer dan bij de Volkswagen Touran en de Renault Grand Scenic, en slechts 3 mm korter dan bij de Opel Zafira. Ten opzichte van de Zafira biedt de Carens in de meeste dimensies en op alle zitplaatsen meer ruimte (voorin +15 mm hoofdruimte en +79 mm schouderbreedte; op de middelste zitrij +23 mm hoofdruimte, +53 mm schouderbreedte en +30 mm beenlengte; en achterin
+58 mm schouderbreedte en +27 mm beenlengte).

De toegenomen afmetingen plus grotere stijfheid van de carrosserie brengen slechts een minimaal hoger gewicht met zich mee, door een doelgericht afslankingsproces in de ontwerpfase. Zo is voor het koetswerk staal met hoge treksterkte gebruikt op kritische plaatsen. Typische zware onderdelen zoals het subframe van de motor en voorwielophanging zijn dankzij hydroforming techniek tegelijk sterker en lichter. Ook de motor, transmissie en wielophanging is voor gewicht geoptimaliseerd. Door middel van computersimulatie van de crash tests is de weerstand van de beschermende kooi hoger dan de doelstellingen voor buiging en torsie over de lengte van de auto. De constructeurs konden in de prototype fase nog eens tientallen kiloâs gewicht besparen; alles ten gunste van laag brandstofverbruik, levendigheid op de weg en dus rijplezier.

De carrosserie van de Carens is ontworpen om te voldoen aan de hoogste eisen in zowel de Europese als Amerikaanse crashtests. De europese botstest wijkt op enkele punten af van de amerikaanse eisen. Kia ontwerpt alle nieuwe modellen om optimaal aan beide normen te voldoen en daarnaast optimaal bescherming te bieden bij ongevallen op de openbare weg.

Nieuwe 2-liter benzine en dieselmotoren
Voor Europa biedt de Carens keus uit twee motoren met handgeschakelde vijf of zesversnellingsbak of een viertraps automatische transmissie. De vijfbak is een ontwerp met drie transmissieassen en meervoudige synchronisatie op de eerste twee versnellingen voor superieur soepel schakelen in stadsverkeer.

De automaten worden elektronisch gestuurd door een zelflerende computer, zodat de schakelmomenten zich aanpassen aan de rijstijl van de bestuurder. De bestuurder kan -via Sport Mode- ook zelf de automatische transmissie naar zijn hand zetten. De bak schakelt dan sequentieel; voor elke aanraking van de selectiehendel wordt de hogere of lagere versnelling gekozen.

Zowel de benzine als de dieselmotor bieden technische innovaties die grotere trekkracht en vermogen combineren met hetzelfde of lager brandstofverbruik plus grotere duurzaamheid en lagere onderhoudskosten. Bovendien lopen de nieuwe motoren soepeler rond met minder trillingen en een lager geluidsniveau.

De 2-liter âThetaâ viercilinder benzinemotor maakt zijn debuut in een MPV en is eerder toegepast in de Magentis. Met CVVT Continuously Variable Valve Timing voor de 16 kleppen en de jongste generatie multi-point brandstofinjectie bereikt deze motor een vermogen van 104 kW (142 pk) bij 6.000 toeren per minuut. De trekkracht is maximaal 184 Nm bij 4.250 toeren. Deze motor is leverbaar met handgeschakelde vijfversnellingsbak of viertraps automatische transmissie.

De 2-liter viercilinder dieselmotor met 16-kleppen, tweede generatie common-rail brandstofinjectie en turbolader met variabele geometrie levert 99 kW (135 pk) vermogen bij 4.000 toeren per minuut. De maximale trekkracht is 304 Nm bij 2.000 toeren. Om het hoogste rendement uit de kracht van de diesel te halen is een handgeschakelde zesversnellingsbak voorzien. Als optie is ook een viertraps automatische transmissie met voor de diesel aangepaste overbrengingen leverbaar.

Verfijnd onderstel met europese afstemming
De rondom onafhankelijke wielophanging is voorzien van versterkte veren en dempers met hogere en variabele weerstand, om tegemoet te komen aan de specifieke wensen van europese automobilisten. De geometrie van de wielophanging gaat rollen (in bochten), duiken (bij afremmen) en steigeren (bij acceleratie) effectief tegen. Samen met de tuning van veren en dempers zorgt dit tevens voor een optimale balans tussen comfort en stuurprecisie. De dempingskracht wordt automatisch gereguleerd door de kwaliteit van het wegdek en de belading van de Carens; de inwendige weerstand van de gasgevulde dempers is door middel van een ingenieuze constructie direct gerelateerd aan de invering van elk van de wielen.

De besturing is in stadsverkeer licht en direct; licht door een actieve hydraulische bekrachtiging en direct door de precieze tandheugel met een grote overbrengingsverhouding. Het stuurwiel draait minder dan drie hele slagen van uiterst links naar uiterst rechts. Op slingerende buitenwegen toont de tandheugel zich prettig alert en op de autosnelweg rustig en precies rond de middenstand.

Het remsysteem gebruikt vier schijven, voor geventileerd en achter massief, met vierkanaals ABS en EBD Electronic Brakeforce Distribution (elektronische remdrukverdeling). De 15, 16 of 17 inch lichtmetalen velgen maken toepassing van de grote remschijven mogelijk, passend bij europese snelheden en verkeersdrukte. ESP Electronic Stability Program is standaard op de EX Luxe en optioneel op overige uitvoeringen, inclusief TCS all-speed Traction Control System en BAS Brake Assist System. De banden in de maten 205/65x15, 205/60x16 of 225/50x17 zorgen voor accenten op economie en comfort, respectievelijk veiligheid en sportiviteit.

Stil en comfortabel microklimaat
De isolatie van rolgeluiden, onder meer door de subframes voor en achter bij de wielophanging, is een onderdeel van de verfijning die de nieuwe Carens kenmerkt. De waarden voor NVH Noise Vibration & Harshness (geluid, trillingen en hardheid) zijn competitief of beter dan bij vergelijkbare compacte MPVâs. De wielophanging geeft minder trillingen door aan het zelfdragende koetswerk. Door de sterk toegenomen stijfheid hiervan worden dergelijke trillingen eerder gedoofd dan doorgegeven. Elk plaatwerkdeel is apart beoordeeld en geoptimaliseerd voor geluiddemping, in plaats van resonantie. Holle secties van het koetswerk die als versterkende âluidsprekerkastâ zouden kunnen werken, zijn gevuld met geluiddempend schuim en isolatiepads van de nieuwste, hoogabsorberende materialen. De openingen voor de deuren en achterklep zijn effectief gedicht met meervoudige rubberstrips en de ramen hebben een effectieve enkelvoudige afdichting tegen weersinvloeden en windgeruis.

Het instrumentenpaneel is even efficiënt als aantrekkelijk ingedeeld. Enerzijds geeft het duidelijk blijk van het familie-georiënteerde concept van de Carens. Anderzijds ervaart de bestuurder een eigen beslotenheid als âboordcommandantâ van de MPV. Opmerkelijk zijn de vier grote uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem, met een functionele reden: lucht die langzamer stroomt door grote openingen, geeft minder geruis en een tochtvrije luchtverversing.

De Carens zal vanaf oktober 2006 bij de Nederlandse Kia-dealers in de showroom staan in diverse 5- en 7-persoons uitvoeringen. Hoewel de prijzen van de nieuwe Carens nog niet vastgesteld zijn, vervolgt Kia de traditie van ruimhartige uitrusting voor een scherpe prijs.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster