Nationale-Nederlanden

Nationale-Nederlanden presenteert nieuwe Oranje-commercial: `Generaties'
29-05-2006
Het Nederlands elftal is weer op weg naar Duitsland. Het derde grote toernooi bij onze oosterburen. Na het WK van 1974 en het EK van 1988 stijgt nu de spanning voor het WK 2006. Drie generaties voetballers strijden in de commercial om de eer en om de beker. Nationale- Nederlanden, hoofdsponsor van het Nederlands elftal, onderstreept haar jarenlange band met Oranje met een opvallende commercial waarin juist die drie generaties centraal staan. De commercial beleefde zaterdag zijn première, tijdens de uitzending van Nederland - Kameroen.

Stel je voor: Wim Rijsbergen speelt de bal naar Arie Haan. Die ontwijkt zijn tegenstander en een geeft een pass op Ronald Koeman. Met een strakke trap bedient hij Marco van Basten, die vervolgens op magistrale wijze Ruud van Nistelrooij vrijspeelt. Een perfecte aanval van drie generaties Oranje wordt bekroond met een prachtige goal. De nieuwe Oranje-commercial van Nationale-Nederlanden heet `Generaties' en brengt een ode aan het Nederlandse voetbal. De commercial laat een aanval zien die van 1974 via 1988 naar nu loopt en bevat uitsluitend authentieke wedstrijdbeelden. Momenten die bij drie generaties volop emoties hebben losgemaakt en die ook nu weer menig Oranje-supporter kippenvel zullen bezorgen.

`Deze commercial toont de onlosmakelijke band tussen de drie generaties. En de band tussen Nationale-Nederlanden en Oranje', volgens Johan van der Zanden, binnen Nationale-Nederlanden verantwoordelijk voor de commercial. `Al vanaf 1988 zijn we sponsor van de KNVB, sinds 1992 hoofdsponsor van het Nederlands elftal en onlangs hebben we dat contract tot 2010 verlengd. We voelen ons sterk verbonden met Oranje; in goede en in slechte tijden, wat er ook gebeurt. Dat is wat we met deze film willen laten zien én voelen'.

`Generaties' laat de puurheid van het Nederlandse voetbal voor zichzelf spreken, ondersteund door het lied `Als de Dag van Toen', uit (niet toevallig) 1975. Van der Zanden: `De sfeer en vooral ook de tekst van dit lied, geschreven en in het Nederlands gezongen door de Duitser Reinhardt Mey, geven de beelden nog een extra dimensie. Die hele mix van Duits, Nederlands en het hoge jaren '70-gehalte, die maakt het zo pakkend.'

`Generaties' is ontwikkeld en geproduceerd door het Amsterdamse bureau N=5. Het vergde heel wat montagewerk om met authentieke beelden uit drie generaties één vloeiende aanval van Oranje op te zetten. De commercial is in première gegaan op zaterdag 27 mei, bij de oefenwedstrijd van Oranje tegen Kameroen. In de aanloop naar het WK en tijdens het toernooi zelf zal het filmpje veelvuldig te zien zijn op de belangrijkste Nederlandse televisiezenders.

`..en wat, wat er ook gebeuren mag, ik hou nog meer van jou, als toen die dag'
Uit: Als de Dag van Toen (Reinhardt Mey, 1975)