Gemeente Harlingen
Algemene beschouwingen 2006
24-5-2006
Algemene beschouwingen PvdA
Voor ons ligt de voorjaarsnota 2006 waarin het bestaande beleid voor
de komende jaren financieel is vertaald tot een sluitende
meerjarenraming tot en met 2009.
De financiële positie van onze gemeente mag gezond worden genoemd. De
vooruitzichten voor wat betreft de algemene uitkering van het rijk
lijken volgens de laatste berichten eveneens gunstig voor de gemeenten
uit te pakken zodat ook dat een reden te meer is voor onze fractie om
terughoudend te zijn in het verhogen van de lasten van onze burgers.
Overigens hebben wij dat ook in onze verkiezingsmanifest opgenomen.
De voorjaarsnota 2006 komt op een moment dat de raad van deze gemeente
een maand eerder een eerste raadsprogramma heeft vastgesteld voor de
periode 2006 - 2010.
Dit raadsprogramma markeert een nieuwe periode en wel in meerdere
opzichten. Het betekent in de loop van 2006 de start van een andere
wijze van vergaderen, een nieuw college is aangetreden ( 33% van de
leden treedt nieuw aan en 66% van de portefeuilles wordt gewisseld
waardoor er weer een frisse kijk ontstaat), kortom er worden en er
zijn belangrijke stappen gezet.
Wij verwachten en gaan ervan uit dat het vastgestelde raadsprogramma
de komende maanden tot uitvoering zal komen en dat een en ander zal
worden uitgewerkt in het collegeprogramma.
Voorzover dit gevolgen heeft voor de begroting 2007 verwachten wij dat
dit in een nota van wijziging zal worden aangegeven tegelijk bij de
begrotingsbehandeling 2007 waarin dan tevens de voorjaarsnota is
verwerkt. Op deze manier wordt de begroting 2007 de eerste van een
reeks waarin de gevolgen van de besluitvorming volgens het duale
stelsel zichtbaar zijn geworden.
Diverse onderwerpen van het raadsprogramma worden in de voorjaarsnota
al geheel of gedeeltelijk genoemd en financieel vertaald.
Bij een paar punten van deze voorjaarsnota willen wij nog enkele
kanttekeningen plaatsen.
Verkeer, vervoer en waterstaat
Er staan op dit moment diverse plannen op de rol waarvan de uitvoering
binnenkort start.
Op zich zijn deze plannen bekend maar ontbreekt de onderlinge
samenhang. Vooral richting bedrijfsleven is het van belang zekerheid
te bieden waar Harlingen de komende jaren op aan koerst. Onze fractie
zou het van groot belang vinden wanneer de gemeente weer een
totaal-visie zou ontwikkelen voor de plannen Binnenstad, Willemskade
en de Westerzeedijk. Deze plannen zijn onlosmakelijk met elkaar
verbonden en kunnen wanneer daar een goede visie onderligt elkaar
alleen maar versterken.
Het geven van zekerheid aan partijen is in een klimaat van een
stijgende economie voor partijen een must.
En alleen dan kan onze gemeente ook optimaal profiteren van de
opgaande economische lijn.
Economische zaken
In het door de raad vastgestelde raadsprogramma is aangegeven dat er
een actief acquisitiebeleid ontwikkeld moet gaan worden. In de huidige
voorjaarsnota is dit nog niet verwerkt. In het kader van de bestaande
samenwerkingsverbanden achten wij het gewenst dat er pro actief wordt
gehandeld en waar nodig het voortouw wordt genomen. De invulling van
de bedrijventerreinen dient op alle manieren zo goed mogelijk
gepresenteerd te worden.
Hierbij bestaat binnen de huidige website ruimte voor verbetering.
Onze gemeente dient aanwezig te zijn op de verschillende bedrijven
contactdagen welke in de regio gehouden worden !! Eventueel in
samenwerking met de Westergo-zone of de Harlinger ondernemers.
Onderwijs
Onze fractie hecht er aan nogmaals te onderstrepen dat wij van mening
zijn dat er op dit moment geen sprake kan zijn van het buiten de deur
plaatsen van het openbaar onderwijs. Nog onlangs is het IHP
vastgesteld op basis waarvan er in het totale onderwijsveld nog veel
dient te gebeuren om het basisonderwijs gereed te maken voor de
komende decennia.
Deze operatie dient onzes inziens eerst te worden beëindigd alvorens
gesproken kan worden over vormen van verzelfstandiging van het
openbaar onderwijs in Harlingen.
Financiële positie
Veel van de beoogde investeringen worden rechtstreeks ten laste
gebracht van reserves en voorzieningen. Hierdoor wordt het
totaaloverzicht enigszins vertroebeld met name omdat er onvoldoende
inzicht wordt gegeven in de reservestand per 1 januari van het
begrotingsjaar.
Wij pleiten er daarom voor in de voorjaarsnota een overzicht op te
nemen van de reservepositie van de gemeente en de voorgenomen mutaties
hierin. De rekening is naar verluid al gereed zodat dan ook uitgegaan
kan worden van een juiste stand van de reserves en voorzieningen.
Wij willen het hierbij laten. Met de onderhavige voorjaarsnota kunnen
wij akkoord gaan onder aantekening dat de begroting wordt aangevuld
met de financiële vertaling van het raadsprogramma.
Algemene beschouwingen CDA
Vandaag behandelen wij de voorjaarsnota 2006-2007. Jaarlijks een
belangrijk moment in de voorbereiding naar de begroting van het
komende jaar. Wel of geen algemene beschouwingen houden is onderwerp
van discussie geweest. De CDA fractie vindt dat bij de start van een
nieuwe raadsperiode toch een korte beschouwing op zijn plaats is over
de voorjaarsnota.
In maart hebben de gemeenteraadsverkiezingen plaatsgevonden. De
uitkomst daarvan heeft ertoe geleid dat de bestaande coalitie met een
gewisselde meerderheid kan worden voortgezet. Daar zijn wij blij mee.
Het geeft aan dat het gevoerde beleid lokaal voortgezet kan worden,
zij het met andere accenten. Bij het tot stand komen van het nieuwe
raadsprogramma zijn alle partijen betrokken en hebben hun inbreng
daarin gehad of kunnen hebben.
Het raadsprogramma is voor de fractie van het CDA leidraad voor deze
raadsperiode. De uitwerking daarvan naar een collegeprogramma voor
deze raadsperiode moet tijdig, voor de behandeling van de begroting
2007, dit najaar, met de financiële consequenties beschikbaar zijn.
Voor uitvoering van het raadsprogramma in 2007 moet een bedrag
beschikbaar zijn. De thema's, openbare orde, veiligheid en relatie
burger versus bestuur vragen om financiële middelen.
Dan de voorjaarsnota.
Voorzitter, in de voorjaarsnota vinden wij de autonome ontwikkelingen,
uitkomsten van het bestaande en deels ook nieuw beleid. Een aantal
opmerkingen willen wij daarbij plaatsen.
Binnen het "algemeen bestuur" wordt gesproken over het digitale loket
als onderdeel van de digitale overheid. Bent u met de CDA fractie van
mening dat dit proces extra aandacht verdient en onderzocht moet
worden of de gemeente dat alleen afkan of dat er samenwerking moet
komen met andere gemeenten.
In het hoofdstuk verkeer vervoer en waterstaat zijn een aantal
verkeerstechnische zaken opgenomen. Uitvoering daarvan moet zoveel
mogelijk in afstemming gebeuren met andere in uitvoering zijnde of in
uitvoering komende werken, nieuwbouw, verbouw of aanleg van wegen.
Op het gebied van de economische ontwikkeling moet er nog veel
gebeuren. Nieuwe bedrijvigheid en versterken van bestaande is voor het
terug dringen van de werkloosheid van groot belang. Alle initiatieven
om dat te ondersteunen hebben onze instemming. Wat de CDA fractie
betreft mag er wel wat meer ambitie getoond worden om tot nieuwe
ontwikkelingen te komen. De ambitie die van de naam wereldstad uit
gaat moet in diverse ontwikkelingen en plannen tot uiting komen. Laat
maar zien waar je voor gaat.
In het belang van Harlingen en de regio is het van belang dat er een
lobby ontstaat naar hogere overheden. Dit zal samen met de
Westergozone gemeenten inhoudelijk gestalte moeten krijgen. Samen ben
je sterker, verdeeldheid leidt niet tot versterking van de regio en
het binnenhalen van gelden voor de lokale economische ontwikkeling en
het tegenhouden van bedreigingen daarvan.
Over ontwikkelingen binnen het onderwijs maakt de CDA fractie zich
zorgen. De komende tijd komt er heel wat op het bordje van de scholen
terecht. Het is de vraag of die ontwikkelingen binnen het openbaar
basisonderwijsveld opgevangen kan worden.
Het CDA is voorstander van verregaande bestuurlijke samenwerking,
waarbij het bestuur op afstand van de gemeente komt te staan. Wij
zullen met initiatieven komen om dat te realiseren. Ook op het gebied
van het speciaal onderwijs moet er veel gebeuren. Het onderzoeken om
te komen tot een dependance van het speciaal onderwijs in Harlingen
moet zo snel mogelijk gebeuren. Harlingen is groot genoeg om dat te
kunnen realiseren. Daarbij moeten lokaal alle basisscholen betrokken
worden. Kinderen in de eigen omgeving naar school laten gaan is
belangrijk, maar zij moeten dan wel de juiste zorg krijgen. Niet alle
soorten zorg zal aangeboden kunnen worden, maar voor een groot aantal
kinderen zal dat wel kunnen en dat is winst.
De nieuwe subsidie verordening is in gebruik genomen en getoetst bij
de aanvragen voor 2006. Ons bereiken nogal wat negatieve berichten
over de consequentie van het nieuwe beleid. Een vergelijkend overzicht
van de toegewezen en afgewezen aanvragen ten opzichte van het jaar
2005 willen wij zo spoedig mogelijk van u ontvangen. Inhoudelijk moet
in het overzicht zijn aangegeven welke consequenties dat voor de
aanvrager heeft.
De CDA fractie is blij met de ontwikkelingen bij de peuterspeelzalen
en het oplossen van de wachtlijsten. De voorgestelde aanpak moet nu
snel ten uitvoer worden gebracht, dit in goede samenwerking met de
leiding van het peuterspeelzaalwerk.
De maatschappelijke ontwikkelingen vragen zowel op het terrein van
jongeren als ouderwerk helaas steeds meer overheidsbemoeienis. Uit de
cijfers van de jaarrekening blijkt dat er geld overblijft dat bestemd
is voor bijzondere bijstand. Het lijkt gunstig maar dat is niet het
geval. Het is moeilijk om de mensen te vinden die ervoor in aanmerking
komen. Samenwerking met het maatschappelijkwerk, kerken en andere
organisaties die zich met armoede, schulden en hulpverlening
bezighouden moet opgepakt worden. Ook een ombudsfunctie kan daarbij
een rol spelen.
Samenvattend, de CDA fractie heeft er deze raadsperiode weer zin in.
Het perspectief ziet er voor Harlingen goed uit. Het nieuwe
raadsprogramma vraagt om snelle uitvoering. Daarin staan zaken die
voor de samenleving van groot belang is. Wij hopen dat het college
samen met de nieuw te benoemen burgemeester zaken voortvarend zal
oppakken.
Samen er aan werken, raad met college en de ambtenaren, dan zien wij
de toekomst in Harlingen met vertrouwen tegemoet.
Algemene beschouwingen Harlinger Belang/ HA'97
Dit voorjaar is toch weer anders dan andere jaren. Immers zojuist is
er een nieuwe gemeenteraad aangetreden en deze raad heeft voor de
periode van 2006 - 2010 een nieuw raadsprogramma opgesteld ter
uitwerking aan het college. De uitwerking door het college zal dit
jaar zijn beslag krijgen en worden verwerkt in de begroting 2007. De
nu voorliggende Voorjaarsnota is gereedgekomen voordat het
raadsprogramma kon worden verwerkt. Dat betekent dat wij nu over deze
Voorjaarsnota slechts een oordeel op hoofdlijnen kunnen geven, omdat
de uitwerking van het raadsprogramma kan leiden tot andere
prioriteitststellingen dan nu vastgelegd. Wij gaan er vanuit dat de
uitwerking van het raadsprogramma herkenbaar zal zijn in de voor te
leggen Begroting 2007 eind van dit jaar.
Dat gezegd zijnde hebben wij een aantal kanttekeningen bij de nu
voorliggende Voorjaarsnota.
Allereerst over Programma 2 Verkeer en vervoer
Er staat veel te gebeuren op dit gebied in Harlingen. Een op handen
zijnde GVVP, de verdubbeling van de N31, een nieuwe zeewering,
herinrichtingsplannen voor de Voorstraat, om er maar een paar te
noemen.
De economie trekt aan. Wil Harlingen daarvan optimaal profiteren dan
zal voor geïnteresseerde ondernemers duidelijk moeten zijn welke koers
de gemeente vaart. Wij missen wat dat betreft een samenhangende visie
ten aanzien van alle voornemens op dit gebied van de gemeente. Op
korte termijn zal een dergelijke samenhangende visie moeten worden
ontwikkeld om geïnteresseerde ondernemers zekerheid te bieden waar we
staan. Herinrichting van de binnenstad kan niet los worden gezien van
de ontwikkelingen rond de Willemskade en de nieuwe zeewering, waarvan
de start na de bouwvak zal zijn, en de Westerzeedijk.
Voor wat betreft het onder Programma 3 Economische zakengestelde
inzake de uitgifte van bedrijfsterreinen het volgende.
Onze partijen zijn altijd kritisch geweest ten aanzien van de
voortgang van de verkoop van de industrieterreinen Oostpoort I en II.
In de Voorjaarsnota staat vermeld, dat de extra verkoopinspanningen
niet tot een grotere gronduitgifte hebben geleid. Dat roept vragen op
naar welke inspanningen dit dan zijn geweest en wat nú de
verwachtingen zijn omtrent de gronduitgifte van deze terreinen. Nu de
grondverkoop in het verleden is achtergebleven en de gemeente dus
langer met de grond blijft zitten zal de gemeente rentekosten gaan
maken. Die rentekosten zorgen ervoor dat er minder geld beschikbaar is
voor nieuw beleid.
Een voorziening dient deze rentekosten op te vangen. De hiervoor in
de begroting opgenomen totale voorziening (in dit geval een chique
woord voor verwachte verliezen) bedraagt reeds 3,3 miljoen euro. En
daar wordt nu nog eens tweehonderdduizend euro aan toegevoegd. Zal ook
wel moeten. Een duidelijk inzicht in deze grondexploitatiekosten is
politiek gezien van belang om te kunnen beoordelen of er niet andere
activiteiten moeten worden ondernomen om de gronden te verkopen, zodat
(een deel van) deze verliesvoorziening weer aan de algemene middelen
kan worden toegevoegd en ingezet kan worden voor andere zaken die
noodzakelijk zijn voor onze gemeente.
In de huidige voorjaarsnota is echter niet verwerkt hoe een actiever
acquisitiebeleid financieel gestalte kan worden gegeven. Samenwerking
in Westergo-verband, met de Harlinger ondernemers: alles heeft zijn
prijs en actiever werven heeft ook zijn prijs en is noodzakelijk omdat
de resultaten tot nu toe niet voldoen aan de begrote verwachtingen.
Vervolgens enige opmerkingen over Programma 4 Onderwijs.
Over het leerlingenvervoer komen wij binnenkort met elkaar te praten.
Wij vinden het van belang dat dan van de zijde van het college wordt
onderzocht voordien in hoeverre met de onlangs door de Hoge Raad
bekrachtigde BTW constructie een beleid kan worden gevoerd ten aanzien
van leerlingenvervoer wat een breder draagvlak bij de Harlinger
bevolking en een wellicht socialer karakter krijgt dan de huidige
verdonkeriaanse toepassing van de regelgeving. Met een kleine eigen
bijdrage kan een grote btw aftrek worden gegenereerd, waardoor de
totale kosten voor de gemeente afnemen. Bij het zwemvervoer in
Harlingen werken we al met deze constructie.
Ook de nu al verwachte meerkosten van het integraal
huisvestingsprogramma voor onze scholen zullen opgenomen moeten worden
in de begroting van 2007, temeer daar unaniem onze raad met u heeft
afgesproken dat het duurder uitvallen van een bouwprogramma voor de
één geen gevolgen mag hebben of tot vertragingen mag leiden voor de
anderen die daarna komen voor de voor hen in het programma opgenomen
voorzieningen. Het stelt ons gerust dat in de laatste raadscommissie
werd bevestigd dat ook voor u de door uw college zelf gevraagde
ramingen van Pronexus (eventueel geactualiseerd) als leidraad gelden.
Programma 5 Cultuur en recreatie
Wat betreft de realisatie van een speelgelegenheid in Midlum willen we
het dorpsbelang feliciteren met de wijze waarop zij dit voor elkaar
hebben gekregen. Het scheppen van dergelijke voorzieningen voor
kinderen dient standaard in bestemmingsplannen en het beleid te worden
opgenomen. Dit klemt temeer daar de gemeente Harlingen behoort tot de
drie slechtst scorende gemeenten als het gaat om voorzieningen voor
kinderen. Betrek hierbij alle kritische bevindingen van het onderzoek
van het Verweij - Jonker instituut, waarvan de onderzoeksresultaten
zijn vastgelegd in het rapport Kinderen in tel en u begrijpt dat wij
aandringen op een versteviging van een gericht jeugd- en
jongerenbeleid, waarvoor ook financiële ruimte dient te worden
geschapen. Wij hebben een uitstekende jongerenwerker, die om komt in
het werk en nog goed enige aanvullende formatie kan gebruiken.
Wij lazen in Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvestingvoor
de Uitvoering van de begroting 2006 inzake Ruimtelijke ordening dat
reeds in 2002 geld is uitgetrokken voor het actualiseren van de
bestemmingsplannen. Vier jaar later zijn de vernieuwde
bestemmingsplannen maar voor een klein deel aan de raad getoond. Wij
beseffen dat een zorgvuldige werkwijze hieromtrent vereist is, maar
vragen zich toch af wat de reden is voor dit lange tijdsbestek, zeker
gezien het feit dat hiervoor juist extra gelden zijn uitgetrokken in
2002.
Dan vervolgens nog wat technische opmerkingen in Programma 9
Financiering en algemene dekkingsmiddelen Financiële positie Overzicht
van investeringen ten laste van reserves
In 2006 zullen volgens de voorjaarsnota wederom diverse investeringen
plaatsvinden welke hun dekking vinden uit de algemene
investeringsreserve, in totaal voor EUR 882.000. Een en ander valt te
lezen in het overzicht van investeringen op pagina 27 en in de
financiële positie op pagina 21. Het is echter te weinig inzichtelijk
voor de raad om goed haar controlerende taak te kunnen vervullen.
Vele beoogde investeringen worden onttrokken aan reserves en
voorzieningen, maar er wordt door de huidige presentatie van de
cijfers geen helder inzicht gegeven in de reservestand die wel bekend
is per januari van enig begrotingsjaar. Naar verluid en gelet op de
beantwoording in de laatste raadscommissie is de rekening echter al
wel gereed, zodat de juiste stand van reserves en voorzieningen
makkelijk kan worden gegeven.
Wellicht kan het college aangeven op welke wijze hij deze getallen op
een voor de raad - gelet op haar controlerende taak - op een
overzichtelijker wijze kan presenteren en ervoor zorgdragen dat dit
ook spoedig gebeurt.
Last but not least: het Overzicht van niet in de begroting opgenomen
lasten.
Op zich zijn de hier genoemde bedragen reden tot zorg in deze tijden
waarin razendsnel inkomsten voor gemeenten vanuit de rijksbijdragen
teruglopen. Wij zijn nog steeds van mening dat dit niet mag leiden tot
verhoging van gemeentelijke lasten als OZB en leges, maar eerst een
oplossing dient te worden gezocht in bezuinigingen.
Daarnaast nopen de genoemde bedragen voor de bodemsanering van
Perseverantia - terrein en het Rentex - terrein tot opmerkingen
onzerzijds. Het komt onze partijen vreemd voor dat hieromtrent reeds
kosten zullen worden gemaakt, terwijl nog geen enkel concreet plan
omtrent deze terreinen aan de gemeenteraad is aangeboden. Wellicht kan
de wethouder aangeven waarom deze werkwijze wordt gevolgd en in
hoeverre het vanzelfsprekend is dat de gemeente de bodem saneert en
niet een projectontwikkelaar.
Tot zover in dit stadium onze opmerkingen vooruitlopende op de
verwerking van het raadsprogramma in de begroting voor 2007. Onder de
aantekening dat deze voorjaarsnota op geen enkele wijze de uitvoering
van het nieuwe raadsprogramma in de weg mag staan, kunnen wij hiermee
in stemmen.
Algemene beschouwingen 2006 van de VVD
De laatste maanden voorzitter hebben zich gekenmerkt door
gemeenteraadsverkiezingen, het opstellen van een raadsprogramma, het
kiezen van een rekenkamercie., de zoektocht naar een nieuwe
burgemeester, de wethouderskeuze en de recentelijk bekend gemaakte
herschikking van portefeuilles.
Allemaal thema's waarvoor een uiterst zorgvuldige afweging van de
door de betrokken partijen noodzakelijk is geweest. De VVD is van
mening dat, ondanks het feit dat er niet altijd sprake is geweest van
eenstemmigheid, alle partijen op basis van wederzijds respect
uitermate serieus met deze zaken zijn omgegaan. Voorgaande is voor de
VVD fractie reden om aan te nemen de jaren van zoeken naar de juiste
weg na invoering van het duale stelsel, grotendeels voorbij zijn en
dat alle partijen hun deuren wagenwijd hebben open gezet om het "wij
gevoel" in het belang van de gemeente Harlingen en haar inwoners te
laten terugkeren. Daarbij hoeft een eigen mening het "wij gevoel" niet
in de weg te staan. Een eigen mening die de VVD regelmatig zal laten
horen zodra daar behoefte aan is. Door deze bril hebben wij ook
gekeken naar de voorjaarsnota 2006.
Daarbij is de volgende zinsnede in de inleiding van deze nota ons
opgevallen: "Bij het in stand houden van bestaande voorzieningen wordt
in beginsel extra verhoging van de lasten voor de burger niet
overwogen. Indien wij van mening zijn dat dit standpunt, om redenen,
heroverwogen zou moeten worden, dan wordt u in een vroegtijdig stadium
hierbij betrokken".
Voorzitter, onze fractie kan zich niet aan de indruk onttrekken dat
hiermee de boodschap, weliswaar netjes verpakt, is afgegeven en dat
een verhoging van de OZB aanstaande is. Wij zijn in Harlingen trots op
onze lage belastingdruk. Dat moet zo blijven! Reeds nu geven wij aan
ons tegen een mogelijke verhoging van de belastingdruk te zullen
verzetten.
Als het om de veiligheid gaat wil de VVD wederom aandacht vragen voor
een uitgebreide risicoanalyse van de Harlinger zeehaven en de
vaarwegen welke toegang verschaffen naar deze haven. Wij dienen ons te
realiseren dat wij als eigenaar van de haven de veiligheid ervan voor
de gebruikers moeten kunnen garanderen. Een correcte afwikkeling van
het scheepvaartverkeer is daar een onderdeel van.
Waar wij ons ook zorgen over maken zijn de slechte resultaten van de
grondverkoop t.b.v. bedrijventerreinen. Natuurlijk is het economische
klimaat van de afgelopen jaren daar voor een groot deel debet aan.
Desalniettemin zijn wij van mening dat wij alles op alles moeten
blijven zetten om de gang er wel in te krijgen of te houden.
Onorthodoxe theorieën mogen daarbij wat de VVD betreft overwogen
worden. Graag vernemen wij wat de resultaten zijn van de door private
partners te verkopen grond op Oostpoort 2 in vergelijk met de door de
gemeente te verkopen grond in hetzelfde gebied.
U zegt vervolgens dat er gezocht zal worden naar een nieuwe bestemming
voor vrijkomende schoolgebouwen. Onze fractie stelt het zeer op prijs
om binnen afzienbare tijd middels een notitie op de hoogte te worden
gebracht van relevante informatie. Overigens vragen wij ons ook af, nu
bekend is dat de bouw van de Maritieme Academie hoger uitpakt dan
voorzien, welke gevolgen dit heeft voor de financiering van de overige
in het IHP genoemde scholen.
De VVD ziet met belangstelling uit naar het beleidsplan Toerisme en
Recreatie 2006-2010. Het is niet voor de eerste keer dat wij zeggen
van mening te zijn dat T&R een ondergescho-ven kindje is bij de
gemeente Harlingen. Al meer dan 10 jaar pleit de VVD voor het
doortrekken van het fietspad aan de wadkant van de zeedijk. Iedereen
is overtuigd van de vele positieve effecten van dit plan maar er
gebeurd niets. Naar het idee van de VVD kan dit beleid allen maar met
"stroperig" worden betiteld De dijk zal binnenkort worden voorzien
van een nieuwe asfaltlaag en de tijd is (of was!) nu rijp voor actie.
Bij de herinrichting van de Engelse tuin vraagt de VVD aandacht voor
een muziektempel. Daarbij kan gerekend worden op de financiële steun
van diverse Harlinger maatschappelijke organisaties.
De ontwikkelingen m.b.t. de WMO zullen door onze fractie op de voet
worden gevolgd. Sociaal zwakkeren in onze samenleving kunnen ook
rekenen op de steun van de VVD. Bijzondere aandacht willen wij
besteden aan schuldsanering en verslavingszorg onder jongeren.
Ruimtelijke Ordening vraagt visie. Goedgekeurde plannen door Hûs en
Hiem zijn geen garantie voor visie. De geplande garageboxen in de
Spinhuisstraat getuigen van een gebrek aan visie. De VVD is erg
content met de goede relatie die de gemeente heeft met de
Bouwvereniging. De bouw van woningen/appartementen voor alleenstaanden
(denk daarbij ook aan de vele scheidingen) vraagt om bijzondere
aandacht.
Voorzitter, afsluitend stel ik vast dat deze voorjaarsnota het laatste
product is dat onder de verantwoordelijkheid van Wethouder Waaijer tot
stand is gekomen. Ook dit keer zijn wij weer grotendeels content met
de voorjaarsnota. Wij spreken de wens uit dat ook Wethouder Sijbenga
net zo goed als zijn voorganger op de centjes zal passen. Daarbij kan
hij rekenen op het vertrouwen van de fractie van de VVD.