Ingezonden persbericht
Persbericht
Den Haag, 24 mei 2006
Den Haag Danst in 2007!
2007 is internationaal uitgeroepen tot het jaar van Dans en Muziek. Voor Den Haag de unieke gelegenheid zich te profileren als dansstad bij uitstek! Met de slogan 'Den Haag Danst' (State of the Art in Contemporary Dance) zal Den Haag Marketing & Events (DHME) de stad nationaal en internationaal profileren door middel van haar campagnes in Europa, Noord-Amerika en Azië. Dit teneinde het unieke, veelomvattende moderne dansaanbod van de residentie onder de aandacht te brengen.
Internationaal wordt het thema in november breed gepresenteerd aan touroperators en pers tijdens de World Travel Market in Londen, de grootste recreatieve vakbeurs voor de reisindustrie in Europa. Het tweejaarlijks Cadance festival zal als opmaat dienen voor het themajaar 'Den Haag Danst'.
Den Haag heeft een hele rijke dansgeschiedenis. Het Nederlands Dans Theater geniet internationale faam met drie generaties dansers die over de hele wereld te zien zijn. Hiermee vervult het Nederlands Dans Theater een unieke positie in de danswereld. Ook het Holland Dance Festival, de internationale dansbiënnale van Nederland, is vermaard. Tijdens dit festival, dat in 2007 zijn elfde editie beleeft, zijn gedurende tweeënhalve week in vijf theaters en op bijzondere locaties meer dan zestig voorstellingen van ruim veertig dansgezelschappen (waaronder natuurlijk het NDT) en -kunstenaars uit binnen- en buitenland te zien. Ook hebben bekende choreografen als Jirí Kylián en Lightfoot Leon hier hun thuishaven en het Lucent Danstheater, het enige theater in Nederland dat speciaal voor dans is ingericht, staat eveneens in Den Haag. Speciaal voor jong talent is het Korzo productiehuis waar toonaangevende choreografen en componisten de kans krijgen hun stem te ontwikkelen en een publiek op te bouwen.
Fred Witte, directeur Marketing DHME: "DHME ziet in dit thema de ideale gelegenheid Den Haag als moderne dansstad op de kaart te zetten. Alle ingrediënten zijn al jaren aanwezig en nu zal het er daadwerkelijk ook van komen. Het is de uitgelezen kans het dag- en verblijfstoerisme in en naar Den Haag te bevorderen. Het Haagse dansproduct is het meest veelzijdige en het beste in de wereld en dat willen we laten weten".
Achtergrondinformatie
Ieder jaar wordt voor de internationale promotie van Nederland een thema gekozen. 2007 is door het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen, het ministerie van Economische Zaken en de vier grote steden uitgeroepen tot het jaar van Dans en Muziek. Dit jaar staat reeds in het teken van Rembrandt's 400ste geboorte jubileum.
---- --