Nieuw hulpmiddel voor mensen met een spraakbeperking
Audiotex nederland b.v.
De Rotterdamse service provider Audiotex Nederland B.V. introduceert vandaag de dienst
'Call4TALC'. TALC staat voor 'Telephonic Aid for Lingualizing Communication' en is een
dienst waarmee mensen, die wel kunnen horen maar niet of niet voldoende het vermogen tot
spreken bezitten, in staat worden gesteld telefonisch te communiceren met anderen.
Gebruikers die een abonnement op Call4Talc hebben, kunnen met een gebruikersnaam en
wachtwoord inloggen op de website www.call4talc.nl. Zodra is ingelogd, kunnen zowel het
telefoonnummer van de persoon met wie gebeld wordt als het nummer van de initiator worden
ingegeven. Met één druk op de knop 'bellen' worden er vanuit het platform
van Audiotex Nederland twee telefoonverbindingen opgezet; eerst naar de persoon met wie
gebeld wordt en op het moment dat de gebelde persoon het gesprek heeft geaccepteerd, naar
de initiator zelf.
Zodra de verbinding tussen de gesprekspartners tot stand is gekomen, kan de abonnee elke
gewenste tekst invoeren op de website. Door op 'spreek uit' te klikken, wordt de
ingevoerde tekst direct omgezet naar spraak via een zogenaamde 'Text-to-Speech Converter'
die zich op het platform bevindt. De persoon aan de andere kant kan 'gewoon' terugpraten.
Door het toevoegen van allerlei hulpmiddelen, waaronder bijvoorbeeld een 'herhaal' toets,
een bestand met telefoonnummers en een soort bibliotheek met allerlei veelgebruikte
tekstfragmenten die de abonnee ook zelf kan onderhouden, ontstaat een dienst waarmee op
bijna natuurlijke wijze een telefonische dialoog gevoerd kan worden.
Prof. dr. Toni Rietveld van de afdeling Taal en Spraak Pathologie van de Radboud
Universiteit Nijmegen: 'Met deze praktische dienst wordt het sociale isolement waar
mensen na bijvoorbeeld een laryngectomie soms in terecht komen, doorbroken en kunnen ook
mensen met dysartrie, oromandibulaire dystonie, spasmodische dysfonie en andere vormen
van stoornissen aan het spraakvermogen toch op bijna normale wijze een telefoongesprek
voeren'.
Drs. ing. Dick Bakker, directeur van Audiotex Nederland B.V. en ook de bedenker van dit
concept: 'De eerste praktijktests leveren hartverwarmende en vaak emotionele reacties op.
De doelgroep in Nederland mag dan relatief klein zijn, maar door het multinationale
karakter van de groep bedrijven waartoe Audiotex behoort, is implementatie in landen als
Duitsland en Engeland snel te realiseren. We hebben daarom ook een internationaal patent
op deze vinding aangevraagd'.
Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de website www.call4talc.nl. U kunt zich
via deze site ook aanmelden voor de dienst.