Gemeente Abcoude
Evaluatie doseersluis
Op 20 januari van dit jaar is de doseersluis aan de Nieuwe
Amsterdamseweg in gebruik genomen. De doseersluis moet er voor zorgen
dat de verkeersafwikkeling in de Hoogstraat tijdens de avondspits
beter verloopt doordat het verkeer gedoseerd de dorpskern wordt
binnengelaten. Bovendien zou door de doseersluis de sluiproute via
Abcoude onaantrekkelijkere moeten worden voor sluipverkeer. Beide
doelstellingen zijn gehaald. Verkeerstellingen voor en na de
ingebruikname laten zien dat het aantal voertuigen met bijna de helft
is afgenomen op het drukste moment. Hierdoor laat de Hoogstraat
gedurende de avondspits een rustiger verkeersbeeld zien.
De doseersluis voldoet dus aan de verwachtingen, maar heeft negatieve
neveneffecten die opgelost moeten worden. Het betreft het aantal
ongelukken en de lengte van de wachtrij. De borden rond de doseersluis
zijn volgens de voorschriften aangebracht. Ondanks dat hierop
duidelijk is aangegeven dat bij groen licht er slechts één voertuig
mag passeren, rijden er regelmatig autos op het roadblock van de
doseersluis. Uit de informatie over de verkeerslichten, het obstakel
en de passerende voertuigen die elektronisch is vastgelegd, blijkt dat
in alle gevallen de bestuurder door rood is gereden en daarmee
verantwoordelijk is voor de schade. Toch heeft het college van B&W
besloten de attentiewaarde te verhogen door extra borden te plaatsen
in de middenberm nabij de doseersluis.
De gemeente heeft destijds gekozen voor een doseersluis omdat het -
vanwege de weigering tot handhaving door het Openbaar Minsterie (OM) -
onmogelijk was een geautomatiseerd kentekenregistratiesysteem
(flitspaal) aan te leggen op het grondgebied van Abcoude. Dit geldt
ook voor andere systemen die gebaseerd zijn op handhaving door het OM.
---
24 mei 2006
60228 banner_verkiezingen