Inhaalverbod en 80 km op N256
Gedeputeerde Staten hebben vandaag ingestemd met het instellen van een
inhaalverbod en een maximale snelheid van 80 km per uur op de N256
tussen Goes en Zierikzee. Reden voor deze veiligheidsmaatregelen is
het grote aantal ongevallen op de N256 tussen Goes en Zierikzee.
Inhaalverbod
De provincie verwacht dat een inhaalverbod de verkeersveiligheid
bevordert. Een inhaalverbod vermindert de kans op frontale
aanrijdingen, waarvan de afloop vaak ernstig is. Uit eerder gedane
onderzoeken, waaronder op de N255, bleek dat door het instellen van
een inhaalverbod het aantal inhaalmanoeuvres met 90% is afgenomen.
Ook bleek het percentage ernstige bumperklevers te verminderen en
werden de onderlinge snelheidsverschillen kleiner.
Gezien de intensiteit van rond de 20.000 motorvoertuigen per etmaal,
voldoet de N256 ruim aan de grenswaarde van 7.000 motorvoertuigen per
etmaal om een inhaalverbod in te stellen.
Maximumsnelheid 80 km/uur
Ook verwacht de provincie dat het verlagen van de maximumsnelheid tot
80 km per uur een positief effect zal hebben op de verkeersveiligheid.
Het aantal slachtofferongevallen zal hierdoor verminderen tot maximaal
30%. De ernst van ongevallen zal afnemen, terwijl de mogelijkheid om
een ongeval af te wenden toeneemt.
Voor de N256 zal het wegbeeld verbeteren. In plaats van een vaak
wisselend snelheidsregime krijgt de gehele N256 een algemeen geldend
snelheidsregime van 80 km/uur. Verder zal de doorstroming door het
verlagen van de snelheid verbeteren, doordat de snelheidsverschillen
tussen de individuele voertuigen afnemen. Voor lijnbussen van het
openbaar vervoer is de maximumsnelheid 80 km/uur zodat de verlaging
van de maximumsnelheid geen of weinig effecten hebben op de rijtijden.
Ongevallen
Op het wegvak tussen Goes en de Zeelandbrug vonden in de periode van
1999 tot 2003 jaarlijks gemiddeld acht letselongevallen plaats.
Daarbij vallen jaarlijks 11 gewonden waarvan twee ziekenhuisgewonden
of dodelijke slachtoffers. De oorzaak voor de onveiligheid wordt
gezocht in de vele onderbrekingen die de N256 kent. Verschillende
kruispunten, het verschil in aantal rijstroken, het tankstation aan
beide kanten van de weg en de Zandkreekdam maken de weg onveilig. Ook
kent de weg diverse snelheidsregimes en hoogteverschillen.
Werkzaamheden
De werkzaamheden aan de N256 tussen Goes (N254) en de Zeelandbrug
bestaan uit het aanbrengen van een nieuwe asfaltlaag en de essentiële
herkenbaarheidskenmerken als doorgetrokken dubbele asstrepen en
onderbroken kantstrepen op het wegdek. De werkzaamheden aan de weg
tussen Goes en de aansluiting naar Wilhelminadorp beginnen op dinsdag
6 juni en duren tot vrijdag 23 juni. De werkzaamheden worden 's nachts
uitgevoerd zodat het verkeer overdag gebruik kan maken van de weg.
Ingrid de Kubber, telefoon 0118-631824, 23 mei 2006, nr. 75/2006
E-mail mij bij wijziging E-mail deze pagina
Provincie Zeeland