Lexus GS 450h geïntroduceerd
(5/23/2006)
âDe GS 450h, met de nieuwste versie van Lexus Hybrid Drive, staat niet
alleen borg voor ongekende prestaties; de nieuwe Lexus biedt zijn
inzittenden actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen die tot de
top van het segment behoren," aldus Chief Engineer Shigetoshi Miyoshi
over de introductie van de Lexus GS 450h.
Miyoshi vervolgt: "Gelet op hun milieubewuste instelling zal het
kopers van de GS 450h goed doen te horen dat de ingenieurs van Lexus
erin zijn geslaagd de emissies van stikstofoxide (NO ) en
koolwaterstof (HC) te realiseren die samen lager zijn (0,01 g/km) dan
die van enig ander vergelijkbare auto met een conventionele motor.â
Hybride systeem
Lexus Hybrid Drive is de nieuwe naam voor de hybride technologie van
het Japanse premium merk. Het uitgangspunt zat vol tegenstellingen:
een model ontwikkelen met een hybride aandrijflijn dat tot hoge
prestaties in staat is maar dat tegelijkertijd wordt gekenmerkt door
een brandstofverbruik en emissies die lager zijn dan die van enig
ander vergelijkbaar model.
Voor de sportieve GS 450h werd een volledig nieuwe hybride
aandrijflijn ontwikkeld met de motor voor en de aandrijving op de
achterwielen.
De krachtbron betreft een V6 benzinemotor met het nieuwe D-4S
injectiesysteem met dubbele injectoren en dubbele variabele kleptiming
(Dual VVT-i â Dual Variable Valve Timing-intelligent). De zescilinder
motor heeft een cilinderinhoud van 3.456 cm3 en levert een vermogen
van 296 pk/218 kW en een koppel van 368 Nm. De motor is gekoppeld aan
een compacte, permanente magneet elektromotor, goed voor een vermogen
van 200 pk/147 kW en een koppel van 275 Nm dat al vanaf stilstand
beschikbaar is.
Met een gecombineerd vermogen van circa 340 pk/254 kW is de GS 450h de
krachtigste hybride productieauto ter wereld.
Behalve uit de benzinemotor en de elektromotor bestaat het Lexus
Hybrid Drive systeem van de nieuwe GS 450h uit nog een generator, een
nikkel-metaal hydride accu van 288 volt, een vermogensverdeler dat het
aandrijfvermogen van benzinemotor, elektromotor en generator via
planetaire tandwielen verdeelt, al naar gelang de omstandigheden en
een nieuwe, compactere Power Control Unit die niet groter is dan een
accu van 12 volt. Deze Power Control Unit, die maar liefst 63% kleiner
is dan die in de RX 400h, zet de elektrische stroom om teneinde de
koppeling mogelijk te maken tussen de gelijkstroomaccu van 288 volt,
de wisselstroomgenerator en de elektromotor van 650 volt.
Als enige beschikt de GS 450h over een hybride transmissie met een
2-fasen tandwielreductie â een voorziening die vergelijkbaar is met
een compacte automatische versnellingsbak â die een hoog koppel
genereert bij lage snelheden, waardoor de acceleratie aanmerkelijk
wordt verbeterd, en die bij hoge snelheden voor rust in het interieur
en een verbeterd brandstofrendement zorgt.
Elektromotor, generator, vermogensverdeler en 2-fasen tandwielreductie
zijn ondergebracht in een lichte, compacte behuizing die in
lengterichting is geplaatst. Om dit onderdeel in het platform van de
GS te kunnen installeren, werd door de ingenieurs van het Lexus
Development Centre veel werk verricht om de omvang ervan zoveel
mogelijk te reduceren. De hybride transmissie van de GS 450h is
daardoor slechts 1 cm langer dan de handgeschakelde 6-versnellingsbak
van de Lexus IS.
De elektronisch gestuurde continu variabele transmissie (E-CVT â
Electronically-controlled Continuously Variable Transmission) heeft
een sequentiële bedieningsmogelijkheid (Sequential Shift Mode). Elk
van de 6 sequentiële âstappenâ biedt een verbeterde motorremkracht,
vergelijkbaar met een conventionele automatische transmissie in
sequentiële modus, waardoor het voertuig beter onder controle kan
worden gehouden en het rijplezier verder wordt vergroot. De GS 450h
accelereert van 0 naar 100 km/h in 5,9 seconden en van 80 naar 120
km/h in 4,9 seconden. Tot aan zijn elektronisch begrensde topsnelheid
van 250 km/h biedt de Lexus een lineaire acceleratie, zonder de
kenmerkende onderbrekingen van een conventionele aandrijflijn bij het
opschakelen.
CO emissie: 186 g/km
De GS 450h is ook veel zuiniger dan vergelijkbare sedans met een V8
motor, met een gemiddeld verbruik van slechts 7,9 l/100 km
(gecombineerd volgens EG norm 101/100); een dergelijk
brandstofverbruik ligt op het niveau van een auto uit het C-segment, 2
segmenten lager. De CO -emissie bedraagt bovendien slechts 186 g/km,
vergelijkbaar met die van een zuinige 4-cilinder diesel uit het
E-segment. De gezamenlijke uitstoot van NO â en HC-deeltjes (samen
0,01 g/km) is een van de allerlaagste van alle huidige modellen met
een conventionele verbrandingsmotor.
Rijeigenschappen
De integratie van de nieuwe Lexus Hybrid Drive met het volledig nieuwe
GS platform, van de derde generatie inmiddels en met een bijzonder
hoge torsiestijfheid, resulteert in een gewichtsverdeling van 50:50
voor/achter (inclusief bestuurder) en in een gunstigere massatraagheid
in vergelijking met de GS 430. Dat is te danken aan de 3,5 liter V6
motor, die 17% minder zwaar is dan de 4,3 liter V8. Dit alles
resulteert in een dynamischer, agieler weggedrag.
Doordat de accu van het hybride systeem direct boven de achteras is
geplaatst, beschikken de achterwielen over meer grip en een betere
tractie.
De GS 450h is voorzien van elektrische stuurbekrachtiging (EPS) met
Variable Gear Ratio Steering (VGRS) dat de overbrengingsverhouding van
de besturing varieert al naar gelang de voertuigsnelheid. Hierdoor is
bij lage snelheden de benodigde stuurkracht het laagst. Naarmate de
snelheid toeneemt, komt er meer gewicht in de besturing waardoor de
bestuurder meer feedback krijgt. Het VGRS-systeem is gekoppeld aan
zowel het AVS-systeem als aan het Vehicle Dynamics Integrated
Management (VDIM), dat helpt de auto op koers te houden en stelt de
bestuurder in staat de dynamische kwaliteiten van de GS 450h optimaal
te benutten.
De geavanceerde voorwielophanging met dubbele draagarmen en
achterwielophanging met multi-linkconstructie is tevens voorzien van
het Adaptive Variable Suspension systeem (AVS), waarmee de bestuurder
kan kiezen uit twee schokdemperkarakteristieken, âSportâ en âComfortâ,
om weggedrag en wegligging te optimaliseren.
In âSportâ mode wordt automatisch het verschil in
dempingskarakteristiek van de linker en rechter schokdempers in
bochten vergroot om het overhellen van de koets tegen te gaan.
Tegelijkertijd wordt door het VGRS de overbrengingsverhouding van de
variabele besturing verkleind en de mate van bekrachtiging door het
EPS vergroot, om de toegenomen stuurkracht te compenseren.
Een controlesysteem waakt over alle schokdempers zodat op wisselende
ondergrond steeds een optimaal rijcomfort wordt geboden.
Veiligheid
De nieuwe Lexus GS 450h is uitgerust met de meest geavanceerde
passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen van dit moment. Het
Pre-Crash Safety systeem (PCS) spant uit voorzorg de voorste
veiligheidsgordels en brengt het remsysteem in hoogste staat van
paraatheid om letsel en/of schade zoveel mogelijk te beperken in geval
van een aanrijding. Het Adaptive Cruise Control systeem (ACC) brengt
automatisch de rijsnelheid van de nieuwe GS 450h in overeenstemming
met die van de voorligger.
De GS 450h is voorzien van de nieuwste versie van Lexusâ
state-of-the-art Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM), een
stabiliteitssysteem dat de werking van de actieve veiligheidssystemen
zoals het antiblokkeerremsysteem (ABS), de elektronische
remkrachtverdeler (EBD), de tractiecontrole (TRC) en het elektronisch
stabiliteitssysteem (VSC) combineert met de variabele ophanging (AVS),
de elektronische stuurbekrachtiging (EPS) en de variabele besturing
(VGRS) om de prestaties, tractie en koersvastheid te verbeteren.
De nieuwe Lexus GS 450h biedt het meest uitgebreide airbagsysteem in
zijn klasse, met 2 twee-fasen airbags voorin, twee knieairbags,
gordijnairbags (voor en achter) en vier zijairbags (achterin op
Executive en President uitvoering). Ook beschikt de GS 450h over vier
sensoren in de portieren die de aard van de botsing preciezer kunnen
inschatten. Daarnaast zijn de voorste zitplaatsen en buitenste
zitplaatsen achterin voorzien van veiligheidsgordels met
gordelspanners met spankrachtbegrenzing.
Design en raffinement
De GS 450h is het topmodel in de GS reeks van de derde generatie en
daarmee ook het eerste serieproductiemodel dat volgens de nieuwe
âL-finesseâ designfilosofie van Lexus is ontworpen.
De GS 450h is als vlaggenschip van de GS reeks te herkennen aan zijn
achterklepspoiler, de discrete âHybridâ emblemen op de buitendorpels
en de exclusieve 18-inch lichtmetalen velgen.
De technici van het Lexus Development Centre gaven de grootst
mogelijke aandacht aan de kleinste details. Lexusâ streven naar
perfectie komt tot uiting in de bediening van schakelaars, panelen en
andere bedieningselementen in het interieur van de GS 450h. Diverse
componenten werden nieuw ontworpen om ervoor te zorgen dat ze bij het
bedienen minder dan 45 dB geluid maken. Het dashboardkastje
bijvoorbeeld gaat nu veel sneller en geleidelijker open, doordat de
mechanische wrijving zo klein mogelijk is gemaakt.
Zelfs eenvoudige zaken als een asbak zijn zorgvuldig bestudeerd. Lexus
wilde voorkomen dat de werking of bediening beïnvloed zou kunnen
worden door externe factoren zoals temperatuurschommelingen
bijvoorbeeld.
Comfort en entertainment
De GS 450h is uitgerust met tal van geavanceerde zaken die het leven
aan boord veraangenamen. Ingetogen gastvrijheid en zorgvuldige
interactie met de bestuurder liggen ten grondslag aan de algehele
Lexus beleving. Bij de nieuwe GS 450h wordt dit al direct
geïllustreerd door de Smart Key toegang en de automatische
verlichting bij het in- of uitstappen. Andere voorbeelden zijn de
startknop die het gebruik van een contactsleutel overbodig maakt en de
parkeersensoren die hulp bieden bij het inparkeren en tijdens het
manoeuvreren bij lage snelheden.
De nieuwe Lexus heeft als enige in dit segment een volledig
elektrische airconditioning. De GS 450h is uitgerust met een
elektrische compressor en waterpomp waardoor het inschakelen van de
airconditioning minder ten koste gaat van het brandstofverbruik en de
prestaties dan in autoâs met een conventionele airconditioning het
geval is.
Het Electronic Chromatic Device (ECD) maakt gebruik van een
lichtsensor in het derde remlicht om de lichtintensiteit van de
Optitron instrumenten aan te passen en zo de afleesbaarheid onder alle
omstandigheden te waarborgen.
Het Lexus Multimedia & Navigatie systeem is uitgerust met een Mark
Levinson(TM) Premium Surround systeem waarmee dvdâs zijn af te spelen in
5.1 home theatre kwaliteit. Het omvat tevens een nieuw
dvd-navigatiesysteem met Traffic Management Control, een 7-inch
Electro Multi Vision scherm met touchscreen bediening en spraaksturing
voor de bediening van de audioinstallatie, de airconditioning, het
navigatiesysteem en de mobiele telefoon. Een uniek onderdeel in dit
segment is ook de Lexus Parking Assist Monitor (parkeerhulpcamera met
aanwijzingen op het EMV display).
Prijzen Lexus GS 450h
Business 71.400 euro
Executive 77.500 euro
President 87.950 euro
Hierin is de 3.000 euro BPM-korting als gevolg van het B-label
verrekend.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai