Ingezonden persbericht

M U Z I E K T H E A T E R Stichting BRIZA

Media van Nederland en Belgie

Betreft: PERSBERICHT
Onze ref.: JE2006.697

Musical Awards, oprecht of volksbedrog?!

Het is april 2004, een mooie zonnige lentedag als de ongeveer 12 musicalproducenten van de Benelux elkaar treffen in het Barbizon-Hotel vlakbij het Centraal Station te Amsterdam. Naast groten als Joop van den Ende, Jacques Senf en Het Ballet van Vlaanderen zijn ook de kleinere producenten (waaronder nieuwkomer Briza uit Den Haag met op jeugd gerichte musicals) als volwaardige producenten uitgenodigd. In een zaaltje staan drankjes klaar en wordt iedereen ontvangen door het bestuur en directeur van de Musical Awards Patricia Kok. Reden voor deze bijzondere bijeenkomst zijn klachten en gevoelens van ontevredenheid bij meerdere musicalproducenten aangaande de wijze van toekenning van de Musical Awards-nominaties (gemiddeld een stuk of veertig) leidend tot de uiteindelijke twaalf Musical Awards voor o.a. de beste vrouwelijke- en mannelijke hoofdrol, originaliteit, aanstormend talent etc. Alle nominaties gelden voor een grote of voor een kleine musical. Iedereen weet maar al te goed dat zonder een nominatie er geen enkele kans bestaat op één van de felbegeerde Musical Awards.

In deze prettige en nuttig lijkende bijeenkomst bleek al snel dat de wijze van jurering door de negen koppige Jury niet als zijnde eerlijk werd ervaren. Er lag een voorstel op tafel om de wijze van bijvoorbeeld de beroemde Grammy Awards te gaan volgen (daar zijn 150 experts die voorbereidend werk doen opdat alle catagoriën goed tot hun recht komen en vervolgens duizend mensen die hun stem uitbrengen). De producenten moesten dan wel duizend vrijkaarten beschikbaar stellen met als prettig gevolg een veel objectievere en dus eerlijker beoordeling. In de rondvraag waar alle producenten naar hun mening werd gevraagd kwam Briza als één van de laatste aan het woord. Als subsidie-specialist in het zogeheten 'serieuze' kunsten gebied gaf ondergetekende te kennen dat het daar alles behalve eerlijk aan toegaat. Daar heet de Jury De Commissie en worden nieuwkomers in het geheel niet bezocht. Men beoordeelt o.a. nieuwkomers slechts op papier en neemt in geval van het bezoek van een voorstellingsbezoeker (deze worden tegen betaling ingehuurd) hun advies in 99% van de gevallen gewoon over. Briza gaf vervolgens overtuigend aan dat als de voltallige Jury van de Musical Awards ook daadwerkelijk alle aangemelde musicals zou bezoeken en men echt gezamenlijk de nominaties zou voordragen en ook gezamenlijk de uiteindelijk Awards zou toekennen, zij daar wel vertrouwen in zou hebben en daar mee zou kunnen leven. Tot verbazing van Briza was praktisch iedereeen het daar mee eens. Het Bestuur en Directie van de Musical Awards deden vervolgens een keiharde toezegging dat zij er persoonlijk zorg voor zouden dragen dat vanaf die dag alle juryleden alle musicals in de toekomst ook daadwerkelijk zouden gaan bezoeken om gezamenlijk tot meer inter-objectieve voordrachten en toekenningen te komen. Vervolgens werden in dezelfde vergadering alle producenten uitgenodigd om voorstellen te doen om het Musical Gala samen invulling te geven. Het was tenslotte de avond van de producenten, het was hun feestje, zo werd gesteld.

Niets van dit alles is echter nagekomen en waargemaakt. Briza werd de afgelopen drie jaar door 4 (2004), 3 (2005) en 3 (2006) juryleden bezocht met als vaste bezoekers Rob Wiegman (Jury-voorzitter) en Mary Michon. Tot een eerlijk afgewogen oordeel kan dan ook tot op heden geen sprake zijn. Choreograaf Barry Stevens (Musicalopleiding Tilburg en jury-lid) heeft Briza in het geheel nog nooit bezocht, terwijl deze kwalitatief hoogwaardige opleiding Briza als stageplek voor haar eindexamen-studenten, hoog in het vaandel heeft staan. Aan het gebrek van voorstellingen kan het ook niet gelegen hebben, Briza speelt 125 tot 175 voorstellingen per seizoen (met het gemiddelde waarderingscijfer 9 van de jeugd, ook winaar van de publieksprijs vd Nationale Kinderkroon 2006). Opvalt is dat kleine musicals in het geheel juist niet of juist heel vaak, tussen de 4 en 6 maal genomineerd worden (bijvoorbeeld in het jaar 2004 'De Scheepsjongens van Bontekoe' 6 nominaties zonder één enkele Award en in 2006 4 nominaties voor 'Als op het Leidsplein' en 5 nominaties voor 'Turks Fruit' in tegenstelling tot 4 op jeugd gerichte producties die praktisch nul nominaties op het request kregen: 'Conflict', 'Prins en Ploes', 'Nijntje is er weer' en 'Muis'). Bij 'Prins en Ploes' kwam ook maar één of twee jury-leden langs. In de wandelgangen van het Musical Gala werd Briza ingefluisterd dat zij eerst een aantal jaren moest meedraaien om gezien te worden. Van andere producenten hoorde Briza deze week nog dat intern allang bekend is dat artiesten die volgend seizoen in grote producties hoofdrollen krijgen nu genomineerd worden om hen een goede doorstart te geven. Briza heeft tal van keren, jaar in jaar uit, de Musical Awards op deze misstanden aangesproken. Steeds werd er telefonisch gezegd dat dit alles niet de bedoeling kan zijn geweest. Tot op heden werd zij echter nog nooit teruggebeld door Bestuur of directie van de Musical Awards. Bedoelingen kunnen prachtig zijn maar het gaat uiteindelijk om de uitvoering in de praktijk.

Van de gezamenlijke invulling van het Gala is tot op heden ook geen sprake geweest. Het Gala zat en zit steeds al vol! Je kan met een voorstel komen maar je komt er gewoon niet tussen. In 2004 was het net één grote reklamespot van Joop van den Ende. Al zijn grote producties lieten een preview zien.

De Stichting Musical Awards zou er goed aan doen deze gang van zaken drastisch te veranderen, daadwerkelijk samen te gaan werken met alle producenten en daadwerkelijk alle voorstellingen door alle juryleden te laten bezoeken. Ook zou een differentiatie aangebracht moeten worden niet alleen tussen grote en kleine musicals (dat is een stapje voorwaarts geweest) maar juist tussen op jeugd- en op volwassenen gerichte musicals, dat zou pas een echte stap voorwaarts zijn! Ook zou meer aandacht geschonken moeten worden aan echt originele in Nederland geproduceerde musicals voor de Nederlandse markt en niet alleen aan import met een Nederlands stempel. Op die wijze zou de 'Musical' met haar miljoenenpubliek zich op positieve wijze verder kunnen ontwikkelen tot een ware kunstvorm, de talloze fans (jong en oud) bedienend met fantastische musicals.

Jan Erik Noske
(componist/musicus/producent/theaterdirecteur)

06.26.334397 of Email: info@briza.nl

Vraag ook naar het knipsel uit AD Dichtbij: Briza en de Nationale Kinderkroon

---- --

Muziektheater
Stichting BRIZA
Trompstraat 340
2518 BT Den Haag
Nederland
Tel: 070 - 3654040
Fax: 070 - 4275356
Autotel: 06.26.334.397
E-Mail: briza@xs4all.nl
www.briza.nl
Postbank: 4683034 KvK S 159539
BTW 8044.31.322.B.01 KvK 41159539