NMBS-Groep investeert 58,94 miljoen euro in Brugge
17/05/2006
Stationsconcept voorziet in mix voor reizen, wonen en winkelen
De NMBS-Holding is gestart met het invoeren van een totaalconcept voor
al haar belangrijke nieuwe en bestaande stations. Hierbij wordt niet
alleen rekening gehouden met de treinreiziger, maar ook met de
behoeften van omwonenden en de bewoners van de stad in het algemeen.
Comfort voor de reizigers, intermodaliteit en een goede mix van
winkelen, wonen en werken staat hierbij centraal. Ook in Brugge zal de
ontwikkeling van de terreinen rond het station aan dit concept
beantwoorden.
De NMBS-Holding benadert alle bouw- of verbouwingswerkzaamheden van
haar belangrijke stations als een totaalconcept. Hierbij wordt veel
aandacht besteed aan intermodaliteit. Dit wil zeggen dat het station
vlot bereikbaar moet zijn, zowel voor reizigers die te voet, per fiets
of met het openbaar vervoer komen als voor reizigers die met de wagen
komen. Maar niet enkel de reiziger moet de voordelen van het station
ervaren.
Het station zal ook een motor zijn voor de ontwikkeling van de
stationsbuurt. Het wordt een ontmoetingsplaats in de stad waarbij de
spoorweg géén barrière vormt tussen de stadswijken, maar de stadsdelen
met elkaar verbindt door een concept van doorwaadbaarheid. Zo wordt
het station géén eiland in, maar een deel van het stadsweefsel. Er
wordt hierbij gestreefd naar een goede mix van reizen, wonen, werken
en winkelen. Kortom een evenwicht tussen de behoeften van reizigers en
de stadsbewoners.
In Brugge wordt dit in de praktijk omgezet door de modernisering van
het station en de geplande stedenbouwkundige ontwikkelingen (project
kant stadscentrum en Kamgebouw). Na de verschillende werkzaamheden die
momenteel gepland of reeds in uitvoering zijn, zal het Brugse station
een belangrijke meerwaarde betekenen voor de reiziger en de
Bruggeling.
Modernisering van het station
Sinds oktober 2004 investeert de NMBS-Groep in Brugge in
klantvriendelijker onthaal. NMBS-Holding investeert er samen met
infrastructuurbeheerder Infrabel 39,4 miljoen euro. In het najaar van
2008 zullen de werkzaamheden voltooid zijn.
Wat mag de reiziger verwachten?
· Een vernieuwde, aangename en bredere onderdoorgang met
ruimte voor winkeltjes. De nieuwe onderdoorgang wordt 20 meter breed.
De graafwerkzaamheden zijn ondertussen voltooid. De ruwbouw zal in
oktober 2006 klaar zijn.
· Nieuwe perrons, aangepast aan de hoogste comforteisen en
eigentijdse materialen en design. Ze worden uitgerust met nieuwe
luifels uit glas en staal, liften en 2 roltrappen en een vaste trap.
Dankzij de liften op alle perrons zullen personen met beperkte
mobiliteit of reizigers met kinderwagens en zware bagage gemakkelijker
van en naar de perrons geraken. Voorts komen er gloednieuwe
schuilhuisjes, windschermen, een omroepinstallatie en
treinaanwijsborden. Op de perrons komen geleidetegels voor blinden en
slechtzienden.
Hoever staan de werkzaamheden?
· De perrons worden één voor één aangepakt. De werkzaamheden
vorderen goed. Het perron voor spoor 10 is reeds in dienst sinds 24
november 2005, het perron voor spoor 9 sinds 24 april 2006.
· Eind november 2006 zullen de perrons voor de sporen 7-8 en
9-10 afgewerkt zijn en uitgerust met trappen en liften. De andere
perrons volgen in 2007 en 2008. De roltrappen worden op het einde van
de werkzaamheden in 2008 geïnstalleerd.
Tijdens de werkzaamheden is er onvermijdelijke hinder voor de
reizigers, maar deze wordt dankzij een strakke planning tot een
minimum beperkt. Het blijft een moeilijke opdracht om zulke
grootschalige werken uit te voeren in een station dat volledig
operationeel blijft en meer dan 16.000 reizigers per dag over de vloer
krijgt. De toegang naar de perrons blijft wel tijdens de volledige
duur van de werkzaamheden langs beide zijden van het station
bereikbaar.
Projectontwikkeling kant stadscentrum
Groen Brugge is een stedenbouwkundige ontwikkeling aan de voorzijde
van het station van Brugge. Het project heeft een lange
voorgeschiedenis. Architect Willem-Jan Neutelings maakte in 1998 reeds
een stadsontwerp. Toen werd de naam Groen Brugge aan het project
gegeven. Willem-Jan Neutelings heeft de totale zone bekeken met
respect voor veel groen en water. Het was aanvankelijk bedoeld als een
volledige herinrichting van de ruime stationsomgeving. Voorlopig
blijven de plannen bescheidener en beperkt tot de stationssite.
NMBS-Holding gaat voor dit project via haar dochteronderneming Euro
Immo Star in zee met Group GL. Euro Immo Star was bereid om conform
het bijzonder plan van aanleg (BPA) een cinemacomplex op de site te
bouwen. De stad verkoos echter om dit complex buiten de stad te
vestigen. Euro Immo Star is daardoor verplicht geweest om het concept
en de plans aan te passen en om nieuwe investeerders te zoeken. Dat
werd dus Group GL. Vervolgens werd een aangepaste stedenbouwkundige
vergunning aangevraagd. De verdere realisatie van het project zal
afhangen van de stedenbouwkundige voorwaarden die de stad Brugge aan
de projectontwikkelaar oplegt.
NMBS-Holding wil haar gronden rondom stations valoriseren om haar
maatschappelijke taak beter te vervullen. Stations zijn geen eilanden,
maar maken integraal deel uit van de stad. Zo kunnen reizigers hun
treinreis combineren met boodschappen doen of bij mooi weer gewoon een
terrasje meepikken.
Door deze commerciële invulling rond en in het station worden ook
extra treinreizigers aangetrokken die speciaal voor het commerciële
centrum de trein naar Brugge zullen nemen.
Groen Brugge situeert zich op een terrein van 56.900 m². Het omvat de
bouw van winkels, horeca-zaken en woningen. Een trekpleister wordt
alvast de Duitse elektronicaketen Media Markt. Daarnaast komt er ook
een nieuwe fietsenstalling met 1.800 gebruiksvriendelijke rekken,
waarvan 350 bewaakt. Verder zijn er groenzones met zitbanken gepland.
Projectontwikkeling kant Sint-Michiels
In een latere fase is aan de kant Sint-Michiels een tweede stationshal
met kantorencomplex en ondergrondse parkeergarage gepland. Er wordt
nog steeds naar een geschikte partner voor dit project gezocht.
De hal aan de achterkant van het station zal een oase van licht
worden. Dankzij het gebruik van veel glas zullen de reizigers steeds
volop van daglicht kunnen genieten. Dit creëert een aangenaam en
veilig gevoel. In de nieuwe stationshal komen er kantoren voor
diensten van de NMBS-Groep.
De parkeergarage biedt plaats aan 800 autos, waarvan 500 plaatsen
voorbehouden voor treingebruikers. Op het niveau -1 komt er een
stalling voor 1.000 fietsen en bromfietsen met een bewaakte en een
onbewaakte zone.
**** Op een weekdag stappen in het station Brugge gemiddeld 16.416
mensen in de trein (telling oktober 2005). Nationaal staat Brugge in
de rangschikking van de belangrijkste stations op de 10de plaats. In
West-Vlaanderen is Brugge het belangrijkste station.
""
NMBS