NMBS

NMBS-Groep investeert 58,94 miljoen euro in Brugge

17/05/2006

Stationsconcept voorziet in mix voor reizen, wonen en winkelen

De NMBS-Holding is gestart met het invoeren van een totaalconcept voor al haar belangrijke nieuwe en bestaande stations. Hierbij wordt niet alleen rekening gehouden met de treinreiziger, maar ook met de behoeften van omwonenden en de bewoners van de stad in het algemeen. Comfort voor de reizigers, intermodaliteit en een goede mix van winkelen, wonen en werken staat hierbij centraal. Ook in Brugge zal de ontwikkeling van de terreinen rond het station aan dit concept beantwoorden.

De NMBS-Holding benadert alle bouw- of verbouwingswerkzaamheden van haar belangrijke stations als een totaalconcept. Hierbij wordt veel aandacht besteed aan intermodaliteit. Dit wil zeggen dat het station vlot bereikbaar moet zijn, zowel voor reizigers die te voet, per fiets of met het openbaar vervoer komen als voor reizigers die met de wagen komen. Maar niet enkel de reiziger moet de voordelen van het station ervaren.

Het station zal ook een motor zijn voor de ontwikkeling van de stationsbuurt. Het wordt een ontmoetingsplaats in de stad waarbij de spoorweg géén barrière vormt tussen de stadswijken, maar de stadsdelen met elkaar verbindt door een concept van doorwaadbaarheid. Zo wordt het station géén eiland in, maar een deel van het stadsweefsel. Er wordt hierbij gestreefd naar een goede mix van reizen, wonen, werken en winkelen. Kortom een evenwicht tussen de behoeften van reizigers en de stadsbewoners.

In Brugge wordt dit in de praktijk omgezet door de modernisering van het station en de geplande stedenbouwkundige ontwikkelingen (project kant stadscentrum en Kamgebouw). Na de verschillende werkzaamheden die momenteel gepland of reeds in uitvoering zijn, zal het Brugse station een belangrijke meerwaarde betekenen voor de reiziger en de Bruggeling.

Modernisering van het station

Sinds oktober 2004 investeert de NMBS-Groep in Brugge in klantvriendelijker onthaal. NMBS-Holding investeert er samen met infrastructuurbeheerder Infrabel 39,4 miljoen euro. In het najaar van 2008 zullen de werkzaamheden voltooid zijn.

Wat mag de reiziger verwachten?

· Een vernieuwde, aangename en bredere onderdoorgang met ruimte voor winkeltjes. De nieuwe onderdoorgang wordt 20 meter breed. De graafwerkzaamheden zijn ondertussen voltooid. De ruwbouw zal in oktober 2006 klaar zijn.
· Nieuwe perrons, aangepast aan de hoogste comforteisen en eigentijdse materialen en design. Ze worden uitgerust met nieuwe luifels uit glas en staal, liften en 2 roltrappen en een vaste trap. Dankzij de liften op alle perrons zullen personen met beperkte mobiliteit of reizigers met kinderwagens en zware bagage gemakkelijker van en naar de perrons geraken. Voorts komen er gloednieuwe schuilhuisjes, windschermen, een omroepinstallatie en treinaanwijsborden. Op de perrons komen geleidetegels voor blinden en slechtzienden.

Hoever staan de werkzaamheden?

· De perrons worden één voor één aangepakt. De werkzaamheden vorderen goed. Het perron voor spoor 10 is reeds in dienst sinds 24 november 2005, het perron voor spoor 9 sinds 24 april 2006. · Eind november 2006 zullen de perrons voor de sporen 7-8 en 9-10 afgewerkt zijn en uitgerust met trappen en liften. De andere perrons volgen in 2007 en 2008. De roltrappen worden op het einde van de werkzaamheden in 2008 geïnstalleerd.

Tijdens de werkzaamheden is er onvermijdelijke hinder voor de reizigers, maar deze wordt dankzij een strakke planning tot een minimum beperkt. Het blijft een moeilijke opdracht om zulke grootschalige werken uit te voeren in een station dat volledig operationeel blijft en meer dan 16.000 reizigers per dag over de vloer krijgt. De toegang naar de perrons blijft wel tijdens de volledige duur van de werkzaamheden langs beide zijden van het station bereikbaar.

Projectontwikkeling kant stadscentrum

Groen Brugge is een stedenbouwkundige ontwikkeling aan de voorzijde van het station van Brugge. Het project heeft een lange voorgeschiedenis. Architect Willem-Jan Neutelings maakte in 1998 reeds een stadsontwerp. Toen werd de naam Groen Brugge aan het project gegeven. Willem-Jan Neutelings heeft de totale zone bekeken met respect voor veel groen en water. Het was aanvankelijk bedoeld als een volledige herinrichting van de ruime stationsomgeving. Voorlopig blijven de plannen bescheidener en beperkt tot de stationssite.

NMBS-Holding gaat voor dit project via haar dochteronderneming Euro Immo Star in zee met Group GL. Euro Immo Star was bereid om conform het bijzonder plan van aanleg (BPA) een cinemacomplex op de site te bouwen. De stad verkoos echter om dit complex buiten de stad te vestigen. Euro Immo Star is daardoor verplicht geweest om het concept en de plans aan te passen en om nieuwe investeerders te zoeken. Dat werd dus Group GL. Vervolgens werd een aangepaste stedenbouwkundige vergunning aangevraagd. De verdere realisatie van het project zal afhangen van de stedenbouwkundige voorwaarden die de stad Brugge aan de projectontwikkelaar oplegt.

NMBS-Holding wil haar gronden rondom stations valoriseren om haar maatschappelijke taak beter te vervullen. Stations zijn geen eilanden, maar maken integraal deel uit van de stad. Zo kunnen reizigers hun treinreis combineren met boodschappen doen of bij mooi weer gewoon een terrasje meepikken.

Door deze commerciële invulling rond en in het station worden ook extra treinreizigers aangetrokken die speciaal voor het commerciële centrum de trein naar Brugge zullen nemen.

Groen Brugge situeert zich op een terrein van 56.900 m². Het omvat de bouw van winkels, horeca-zaken en woningen. Een trekpleister wordt alvast de Duitse elektronicaketen Media Markt. Daarnaast komt er ook een nieuwe fietsenstalling met 1.800 gebruiksvriendelijke rekken, waarvan 350 bewaakt. Verder zijn er groenzones met zitbanken gepland.

Projectontwikkeling kant Sint-Michiels

In een latere fase is aan de kant Sint-Michiels een tweede stationshal met kantorencomplex en ondergrondse parkeergarage gepland. Er wordt nog steeds naar een geschikte partner voor dit project gezocht.

De hal aan de achterkant van het station zal een oase van licht worden. Dankzij het gebruik van veel glas zullen de reizigers steeds volop van daglicht kunnen genieten. Dit creëert een aangenaam en veilig gevoel. In de nieuwe stationshal komen er kantoren voor diensten van de NMBS-Groep.

De parkeergarage biedt plaats aan 800 autos, waarvan 500 plaatsen voorbehouden voor treingebruikers. Op het niveau -1 komt er een stalling voor 1.000 fietsen en bromfietsen met een bewaakte en een onbewaakte zone.


**** Op een weekdag stappen in het station Brugge gemiddeld 16.416 mensen in de trein (telling oktober 2005). Nationaal staat Brugge in de rangschikking van de belangrijkste stations op de 10de plaats. In West-Vlaanderen is Brugge het belangrijkste station.

""