Persbericht
3VO: Zware drinker in verkeer eerder aanpakken
Huizen,
3VO wil dat alles in het werk wordt gesteld het alcoholslot eerder dan 2009
in te voeren. De verkeersveiligheidsorganisatie juicht het toe dat minister
Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat zo'n startblokkering voor zware
drinkers wil invoeren, maar vindt dat meer snelheid is geboden. De kleine
groep zware drinkers (0,6%) blijkt namelijk al jarenlang verantwoordelijk te
zijn voor 80% van de verkeersongevallen waarbij alcohol in het spel is.
De Bob-voorlichtingscampagne en de toegenomen politiecontroles hebben
nauwelijks of geen effect op zware drinkers. Het alcoholslot is een
nieuw middel om die groep effectief aan te pakken. Buitenlandse
onderzoeken en ervaringen laten zien dat het alcoholslot, in
combinatie met een 2-jarig medisch-psychologisch
begeleidingsprogramma, leidt tot een afname van tweederde van het
aantal recidivisten. Met een verplicht alcoholslot zijn jaarlijks 30
verkeersdoden minder te betreuren.
In 2005 vielen 120 doden en ongeveer 2.800 ernstig gewonden in het
verkeer door alcohol achter het stuur. Met een lager promillage van
0,2 voor beginnende bestuurders vanaf het begin van dit jaar, het
opleggen van EMA-cursussen, verkeershandhaving en in beslagname van
het rijbewijs zijn in de afgelopen jaren goede resultaten behaald. Het
alcoholslot vormt op die reeks een prima extra maatregel. 3VO wil
graag dat eveneens wordt bekeken in hoeverre het alcoholslot wellicht
gebruikt kan worden voor een grotere groep bestuurders met een
alcoholprobleem.
In Nederland is er al een bruikbaar alcoholslot op de markt. De
Interlock XT, de tweede generatie van het alcoholslot van Dräger
Safety, functioneert prima in zowel strenge winters als hete zomers.
Het slot kan uitstekend tegen de wisselvallige temperaturen in ons
land. De tijd is daarom rijp om alcohol in het verkeer een volgende
slag toe te brengen. 3VO-voorzitter Bruno Bruins: "Alcomobilisten
hebben zes keer meer kans om betrokken te raken bij een
verkeersongeval dan nuchtere bestuurders. Elke dode, veroorzaakt door
het gebruik van alcohol, is er een teveel. Reden te meer om de zware
drinker in het verkeer zo snel mogelijk via het alcoholslotprogramma
beperkingen op te leggen."
3
VO - Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie