Ingezonden persbericht


Persbericht

22 mei, 2006

Bestedingen aan mobiele communicatiemiddelen voor veel Nederlandse ondernemingen een raadsel

~ Nederlandse organisaties gebruiken minder laptops, PDA's en Blackberry's dan hun Europese concurrenten ~

De kosten die verbonden zijn aan het gebruik van laptops, PDA's en Blackberry's zijn nog niet inzichtelijk voor veel Nederlandse organisaties. Dat blijkt uit onderzoek van Avanade, een joint venture van Microsoft en Accenture. Uit de resultaten blijkt dat maar liefst tweederde van de Nederlandse topondernemingen niet weet hoeveel van het IT-budget besteed wordt aan mobiele communicatiemiddelen en -technologieën.

"De uitslag van dit onderzoek is in mijn ogen zeer verrassend", aldus Erik Lamers, Business Development Executive van Avanade Netherlands BV. "Het aantal flexibele werkplaatsen is de afgelopen jaren enorm gestegen en veel ondernemingen volgen nauwlettend de ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit. Toch weten veel van hen niet precies hoeveel zij aan mobiele communicatiemiddelen besteden, terwijl dat momenteel juist een belangrijk aandachtspunt zou moeten zijn gezien het voornemen meer gebruik te gaan maken van mobiele communicatiemiddelen."

Nederlandse ondernemingen lopen achter
Een andere opmerkelijke conclusie uit het onderzoek is dat Nederlandse ondernemingen mobiele communicatiemiddelen - zoals laptops, PDA's en Blackberry's - minder benutten dan hun Europese concurrenten. Zo geeft 53% van de Nederlandse bedrijven aan gebruik te maken van PDA's. Ter vergelijking: in Duitsland is dit 83%, in Frankrijk 76% en in het Verenigd Koninkrijk 71%. Wel geeft het rapport aan dat Nederlanders van plan zijn de komende jaren dergelijke communicatiemiddelen vaker in te gaan zetten. Zo gaf ongeveer 40% van de ondervraagden aan de komende drie jaar meer gebruik te gaan maken van PDA's en Blackberry's en ongeveer eenderde van de deelnemers aan het onderzoek verwacht een toename in het gebruik van smart phones en 3G-telefoons (derdegeneratie mobiele telefoon met UMTS).

Mobiliteit verbetert de concurrentiepositie
Mobiliteit speelt ook een belangrijke rol bij het verbeteren van de concurrentiepositie. Ongeveer eenderde van de geïnterviewde CIO's is van mening dat mobiliteit- en Remote Access-technologieën hun concurrentiepositie heeft verbeterd of gaat verbeteren in de nabije toekomst. Dit heeft vooral betrekking op de winstgevendheid van de onderneming. Zo denkt 70% van Nederlandse ondernemingen dat het gebruik van laptops een positieve bijdrage levert aan prestaties van de organisatie.

Bericht voor de redactie

Over Avanade
Avanade is een joint venture van Accenture en Microsoft en levert klanten over de hele wereld veilige, betrouwbare en schaalbare op Microsoft gebaseerde oplossingen. Avanade is ontstaan vanuit de marktbehoefte aan diepgaande technische kennis van het Microsoft-platform. Avanade is opgericht in 2000 en heeft sindsdien een enorme groei doorgemaakt. Klanten van Avanade in Nederland zijn onder meer Interpolis, SaraLee, PWN, A&O Services en ABN AMRO. De Nederlandse vestiging, waarbinnen ruim 80 Microsoft-specialisten werkzaam zijn, bevindt zich in Almere. Avanade is in minder dan zes jaar uitgegroeid tot 39 vestigingen in 21 landen met ruim 4.000 medewerkers. Natuurlijk kunt u ook een bezoekje brengen aan de website van Avanade: www.avanade.nl.

Over het onderzoek
Aan het onderzoek hebben in totaal 210 respondenten (CIO's of IT-executives) deelgenomen. Avanade is bij het selecteren van ondernemingen uitgegaan van de topondernemingen per territorium. Het onderzoeksdoel is het identificeren en analyseren van trends en eventuele strategische implicaties die mobiliteit heeft voor Europese ondernemingen.

Voor verdere persinformatie kunt u contact opnemen met:

Ingrid van den Nieuwenhof van LEWIS Communicatie BV Tel: +31 (0)40 235 46 00
E-mail: ingridv@lewispr.com

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com