Politie Limburg-Noord
Politie start aanpak snelheidsprobleem Leropperweg
Datum: 22-05-2006
Tijd bericht: 08:44
Plaats: Lerop
Project begint met waarschuwingsfase
Het Verkeershandhavingsteam (VHT) van de politie Limburg-Noord
gaat de verkeersonveiligheid in de woonkern van Lerop
aanpakken. Met name klachten van bewoners over de snelheid van
weggebruikers op de Leropperweg zijn aanleiding om op te
treden. De hoge landschappelijke waarde van de weg in de
omgeving maakt dat er veel fietsers en wandelaars gebruik van
maken. Ook een gedeelte van het Pieterpad loopt via deze weg.
De politie zal in eerste instantie waarschuwend te werk gaan
door gele kaarten uit te delen. Na deze fase, die op 22 mei
start, wordt tegen verkeersovertreders ook verbaliserend
opgetreden.
Het Verkeershandhavingsteam (VHT) van de politie Limburg-Noord
is uitgebreid met enkele mensen voor de aanpak van de
subjectieve verkeersonveiligheid. Het gaat daarbij om de
gevoelens van verkeersonveiligheid die niet objectief
aantoonbaar gemaakt kunnen worden aan de hand van bijvoorbeeld
ongevallencijfers. Het Team Subjectieve Verkeersonveiligheid
heeft in week 17 een meting verricht naar de
verkeersintensiteit op de Leropperweg, zowel binnen als buiten
de bebouwde kom. Cijfers geven aan dat daar die week binnen de
bebouwde kom ruim 15.473 voertuigen zijn gepasseerd. Hiervan
reden 13.563 harder dan de aangegeven snelheid van 30 km/u.
Volgens de meting bleken zelfs 4.580 bestuurders harder dan 50
km/u te rijden, met een hoogst gemeten snelheid van 107 km/u.
Verkeersonveilig
Op de Leropperweg is door de gemeente een reconstructie
aangebracht, met als doel de weg in te richten als 30
kilometerzone. De bewoners van deze straat hebben bij de
gemeente en bij de politie herhaaldelijk geklaagd over het
rijgedrag van weggebruikers. De weg wordt gebruikt voor woon-
werkverkeer, en het vermoeden bestaat dat de weg ook als
sluiproute gebruikt wordt voor verkeer van en naar Roermond.
Ook het werkverkeer dat met de aanleg van de A73 bezig is
gebruikt de weg evenals de vele landbouwvoertuigen van de
omliggende bedrijven. In het weekend komen de recreanten:
motorrijders, fietsers en wandelaars die de weg veelvuldig
gebruiken.
Speerpunten
Het is de taak van het Verkeershandhavingsteam om op te treden
tegen de vijf overtredingen die zorgen voor de meeste
slachtoffers in het verkeer. Deze zogenaamde 'HELM-Gras-feiten'
zijn de speerpunten van de Verkeershandhavingsteams. Daarmee
wordt bedoeld de controle op helm- en gordelplicht, rood
licht-, alcohol- en snelheid. Met name besteden de agenten
aandacht aan het dragen van de helm, de gordelplicht, en de
snelheid.
Gele kaarten
De gebiedsmentor van de basiseenheid Roerstreek heeft het
signaal van de bewoners opgepikt en doorgegeven aan het Team
Subjectieve Verkeersonveiligheid (TSV). Met dit team heeft de
politie nu gelegenheid om dit probleem te gaan aanpakken. De
medewerkers van het TSV komen vanaf 22 mei op de Leropperweg
controleren. Ze delen de eerste twee dagen waarschuwingen uit
in de vorm van gele kaarten aan elke weggebruiker die de
verkeersregels negeert. Na deze waarschuwingsfase gaat de
handhaving van start die op ieder uur van de dag en nacht kan
plaatsvinden, waarbij de effecten tussentijds gemeten worden.
Hierna neemt de basiseenheid Roerstreek de handhaving over om
het dan bereikte resultaat te continueren.