Deelnemers Purchasing Excellence programma besparen 680 mln
Creative venue
Aandacht management laat nog steeds te wensen over
Deelnemers Purchasing Excellence programma NEVI besparen 680 miljoen euro
Zoetermeer/Waardenburg, 22 mei 2006 - Het vierjarig programma Purchasing Excellence van de
Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement (NEVI) heeft de deelnemende bedrijven geen
windeieren gelegd. Als gevolg van professionalisering van de inkoopdiscipline bespaarden
deze bedrijven gemiddeld 11% over hun geanalyseerde inkooppakket. Dat komt in totaal neer
op 680 miljoen euro. Hoewel programmadirecteur Jan Willem Ederveen ervoor waarschuwt dat
deze cijfers in de totale bedrijfscontext gezien moeten worden, kan toch worden gesteld
dat verdere professionalisering van het inkoopproces het Nederlands bedrijfsleven nog
grote kansen kan bieden. Uit een recent uitgevoerd onderzoek blijkt echter dat tijdgebrek
en gebrek aan aandacht van het management nog steeds obstakels zijn om die kansen ook
daadwerkelijk te verzilveren.
NEVI heeft haar succesvolle Purchasing Excellence programma op 19 mei afgesloten met een
bijeenkomst in De Rode Hoed in Amsterdam. Tijdens dit event, dat onder leiding stond van
journalist en auteur Jeroen Smit, zijn ook de uitkomsten van een tweetal onderzoeken
gepresenteerd. Eén daarvan is een survey onder de jaarverslagen van 23
AEX-fondsen, die zijn gescand op de mate waarin aandacht besteed is aan een tiental
inkoopgerelateerde onderwerpen. Daarnaast heeft het programmabureau een enquête
uitgezet onder de ondernemingen uit het NEVI-bestand; hierop reageerden 200 bedrijven.
Doel daarvan was om de mate van inkoopprofessionaliteit in kaart te brengen.
Strategische voordelen
Uit de enquête blijkt dat een ruime meerderheid van de benaderde bedrijven de
afgelopen twee jaar bezig is geweest met het professionaliseren van de inkooporganisatie.
Daarbij blijkt het accent echter vooral te liggen op initiatieven van strategische aard en
minder op de ondersteunende activiteiten. De groep die aangaf de afgelopen jaren geen
aandacht aan inkoopprofessionalisering te hebben geschonken wijt dat aan tijdsgebrek en
geen of onvoldoende steun vanuit het management. 'Het management van deze bedrijven lijkt
nog nauwelijks doordrongen te zijn van de strategische voordelen van professioneel
inkopen', aldus Ederveen. 'Ook voor de directe toekomst ligt er meestal geen enkel
concreet voornemen om anders te gaan werken.'
Voor professionalisering van de inkoopfunctie zijn volgens Ederveen vier activiteiten van
groot belang: het ontwikkelen en implementeren van artikelgroep-strategieën, het
toepassen van 'strategic cost management', het integreren van leveranciers in de
bedrijfsprocessen en het professionaliseren van leveranciersrelatiemanagement.'De beste
inkopende bedrijven in Nederland doen alle vier. De slechtste bedrijven doen nog helemaal
niets', aldus Ederveen.
In een vervolgprogramma wil NEVI opnieuw bedrijven gaan benaderen om ze te helpen bij het
op een hoger peil brengen van het inkoopproces. 'We zullen ons moeten richten op het
creëren van draagvlak bij het management door het aanbieden van gerichte informatie,
meer kennisuitwisseling en benchmarking. Met de praktische tools die we tijdens dit
programma ontwikkelen, kunnen we de achterblijvers bovendien effectief coachen en
trainen', zegt Ederveen.
Op de agenda
Het onderzoek onder de AEX-fondsen laat zien dat bijna alle organisaties in hun
jaarverslag aandacht besteden aan inkoop. Dat is significant anders dan 4 jaar geleden.
'We zijn blij dat inkoop inmiddels op de agenda staat bij het topmanagement.
'Kostenbeheer' en 'Duurzaamheid/Ethiek' zijn de 'hot topics' op de bestuursagenda', aldus
Ederveen. 'Wel verschilt de aandacht tussen de verschillende ondernemingen enorm. Hoewel
het allemaal multinationals zijn met grote inkoopbelangen, steken de industrietakken
Massaproductie en Handel met kop en schouders boven de anderen uit op het gebied van
inkoopaandacht. Ook binnen AEX-fondsen lijkt dus nog op veel plekken het een en ander te
verbeteren.'
Voor meer informatie zie www.nevi.nl en www.purspective.com.
Of neem contact op met:
Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement
Programmabureau Purchasing Excellence
De heer drs. J.W. Ederveen
jwe@purspective.com
Tel. 0418-57 58 00
Creative Venue - public relations
De heer Frank Witte, woordvoerder
f.witte@creativevenue.nl
Tel. 020-4525225