Koninklijke Ahold
Albert Heijn verlaagt opnieuw 1000 Producten in prijs
vrijdag 19 mei 2006
Gezinnen met kinderen zorgen mede voor stijging marktaandeel.
Vanaf maandag 22 mei a.s. verlaagt supermarktketen Albert Heijn opnieuw een grote hoeveelheid dagelijkse producten in prijs. In deze nieuwe ronde prijsverlagingen gaat het om producten, die door veel klanten worden gekocht. Naast de prijsverlaging van met name bekende merken, wordt ook de prijs van een aantal eigen merken verder aangescherpt. De prijsverlaging is onderdeel van de succesvolle herpositionering. Deze strategie heeft geleid tot een groei van het marktaandeel van Albert Heijn.
Dagelijkse producten
Albert Heijn wil de alledaagse boodschappen zo betaalbaar mogelijk maken. Sinds de start van de prijsverlagingen in oktober 2003, heeft de supermarktketen meer dan tien grootschalige verlagingen doorgevoerd. Daarnaast worden de prijzen wekelijks verder aangescherpt. Albert Heijn doet hier nog een schepje bovenop, door nog eens 1000 producten blijvend in prijs te verlagen. De prijsverlaging betreft dagelijkse producten als koffiemelk, vruchtendranken, schoonmaakmiddelen en diepvriesproducten.
Vanaf zondagavond a.s. worden consumenten via tv-commercials geïnformeerd over de nieuwe prijsverlaging. Ook in de Albert Heijn-winkels en de AH Bonusfolder wordt de prijsverlaging gecommuniceerd.
Stijging marktaandeel
Uit cijfers van onderzoeksbureau AC Nielsen, blijkt dat consumenten de koers van Albert Heijn waarderen. Het totaal marktaandeel van Albert Heijn in 2005 is 26.4%. Dit betekent een stijging van 1.1% in vergelijking met 2004. De groei van het marktaandeel werd behaald in een sterk stabiliserende markt. Uit recente cijfers van onderzoeksbureau GFK blijkt dat de groei van het marktaandeel in 2005 mede werd veroorzaakt door een toename van enkele honderdduizenden nieuwe klanten. Het marktaandeel is vooral gegroeid onder gezinnen met kinderen. Ook bleek dat gezinnen met kinderen trouwer hun Albert Heijn-winkel bezochten.
l