CNV: toekomst voor genuanceerd boetebeleid NS
Cnv bedrijvenbond
CNV Spoorwegen ziet toekomst voor een genuanceerd boetebeleid in de trein. Die nuance kwam
maandag als oplossing naar voren in het overleg hierover tussen NS en vakbonden. 'Dat is
in ieder geval beter dan de conducteurs in de trein tot Kop van Jut maken. Zodanig dat ze
niet eens meer door de trein willen voor kaartcontrole', stelt bestuurder Jerry
Piqué.
De nuancering van het boetebeleid moet nog nader worden uitgewerkt in het overleg tussen
spoorbedrijf en vakbonden. 'Maar het zal in de richting gaan van beboeten vanuit
menselijke maatstaf en niet vanuit het regel=regelgareel. Dat moest de afgelopen tijd
worden toegepast en leidde tot veel onbegrip. Het bijna struikelende oude vrouwtje dat
geen tijd meer had voor kaartje kopen werd daarin over dezelfde kam gehaald als de
treinhooligan die bewust zwart rijdt. Dan vráág je ook om moeilijkheden en
onbegrip bij de reiziger,' meent Piqué in een toelichting.
Om min of meer diezelfde reden is Piqué het dan ook eens met de stelling van NS dat
bij een menselijker boetebeleid de hoofdconducteurs dat dan wel weer moeten gaan
uitvoeren. 'Ik ben het met NS eens dat het niet aangaat dat mensen zo goed als nooit een
conducteur tegenkomen in hun vaste reisparcours. Die conducteurs moeten weer vaker 'door
de trein'. Met de voorgenomen afspraak die we nu hebben liggen zijn de mogelijkheden
daarvoor gecreëerd. Een hoofdconducteur kan weer service verlenen daar waar het
gewenst is en een strak boetebeleid handhaven dat soms evenzeer nodig is. Daarmee is de
roemruchte 'win/winsituatie' weer binnen handbereik.'
Voor nadere informatie
Jerry Piqué, bestuurder: 06 - 51 60 20 52
Wouter de Jong, persvoorlichting: 030 - 6 348 243 / 06 - 53 19 22 66
Houten, 22 mei 2006