De nieuwe Peugeot Boxer: ook professionals voelen zich lekkerder in een
Peugeot
(5/22/2006)
Tussen 1995 en 2005 groeide de Europese markt voor lichte
bedrijfsauto's met 60% van 1.291.000 tot meer dan 2 miljoen eenheden.
In dezelfde periode groeide het aantal bedrijfsauto's dat Peugeot
verkocht van 76.000 naar 166.000 eenheden. In deze marktsituatie
presenteert Peugeot in mei van dit jaar op de Autotentoonstelling van
Madrid een nieuw model: de nieuwe Boxer. De nieuwe Boxer is de eerste
die in het kader van de vernieuwing van het bedrijfsautoprogramma van
Peugeot wordt gepresenteerd.
De nieuwe auto behoudt de naam van zijn voorganger. Ook alle sterke
punten van die voorganger bleven behouden: het comfort, de
handelbaarheid en het brede gamma.
Maar de vraag van de markt verandert en dus is er nu een nieuwe auto
met:
Meer laadvermogen. Er zijn twee series; de 300 serie met een GVW van 3
tot 3,5 ton met een laadvermogen vanaf 1.000 kg tot 1.500 kg en de
400 serie met een GVW van 3,5 tot 4,0 ton en een nuttig laadvermogen
tot 2.000 kg.
Meer volume. De verschillende uitvoeringen van de bestelauto bieden nu
laadvolumes van 8 tot 17 m'.
Deze nieuwste Boxer is de 5^e generatie auto's afkomstig uit Sevel
Sud. In deze fabriek wordt al sinds de jaren â80 samengewerkt tussen
PSA Peugeot Citroën en FIAT, een samenwerkingsverband dat zeker tot
2017 zal duren.
Nadat er in totaal 530.000 exemplaren van de eerste Boxer zijn
gemaakt, is het nu tijd om de opvolger de ruimte te geven om nieuwe
doelstellingen te realiseren.
Een breder aanbod
Als waardig opvolger komt de nieuwe Boxer met een heel breed
assortiment. Op basis van drie verschillende wielbases (3 m, 3,45 m en
4,035 m) is de bestelauto leverbaar in vier lengtes (L1, L2, L3, L4)
en drie hoogtes (H1, H2, H3).
L1
L2
L3
L4
H1
H1
H2
H2
H3
H2
H3
Wielbasis
3 000
3 450
4 035
4 035
Totale lengte
4 963
5 413
5 998
6 363
Totale hoogte
2 254
2 254
2 522
2 522
2 760
2 522
2 760
Totale breedte
2 050
2 050
2 050
2 050
Volume ( m3 )
8
10
11,5
13
15
15
17
N.B. Breedtemaat zonder spiegels
Er zijn vele verschillende uitvoeringen: gesloten bestel, chassis met
enkele of dubbele cabine, plancher met enkele cabine, pick-up met
enkele of dubbele cabine en op termijn verschillende versies voor het
vervoer van personen.
Specifiek voor de carrosseriebouwer zijn er verschillende opties
beschikbaar zoals een centraal stekkerblok. Dit stekkerblok bevat
aansluitingen voor de extra bedrading van de opbouw. Verder kan er
gekozen worden voor een extra brede spoorbreedte van de achteras
bestemd voor een brede opbouw.
Styling buitenzijde
Het exterieur van de Boxer is anders dan wat tot nu toe op de weg te
zien was. Het onderstreept dat wat de auto wil zijn: sterk en
voortvarend.
Het front toont robuust en veilig en geeft de auto een duidelijk eigen
karakter. De grote luchtinlaat en de amandelvormige koplampunits met
gladde glazen laten geen twijfel bestaan over de familie waartoe de
auto behoort.
De grote voorbumper biedt een goede bescherming. Onderin kunnen
mistlampen gemonteerd zijn en vlak daarboven zit een uitsparing voor
een opstap die gemakkelijk is bij het schoonmaken van de voorruit.
De bolling van de motorkap past bij die van de spatschermen en loopt
vloeiend over in de grote voorruit. De bestuurder heeft een goed zicht
en dat levert een belangrijke bijdrage aan de veiligheid.
De wisserbladen vóór zijn van het type "Flat Blade" en zijn
gemonteerd aan geprofileerde armen voor een efficiënte werking onder
alle omstandigheden.
Op de flanken zijn brede stootstrips aangebracht en bij de 400-series
zijn er ook stootstrips op de wielkasten geplaatst.
De grote buitenspiegels hebben elk twee spiegels en bieden tevens
plaats aan de zijknipperlichten.
De rechte lijnen aan de achterzijde zorgen voor veel laadruimte en
versterken het functionele karakter van de auto. De achterbumper sluit
aan op de beschermstrips op de flanken en dient als opstap voor een
gemakkelijke toegang tot de achterzijde van de auto. De verticaal
geplaatste achterlichten passen naadloos bij de moderne vormgeving.
Het derde remlicht is op de traverse boven de achterdeuren geplaatst.
Aan boord
Binnenin is de nieuwe Boxer heel praktisch en comfortabel met allerlei
voorzieningen die tot nu toe voorbehouden waren aan personenauto's.
Het lichte interieur van de auto biedt ruim plaats aan drie personen.
Ook de passagier in het midden zit riant.
De bestuurdersplek is ergonomisch en functioneel opgezet. Alle nieuwe
Boxers hebben elektrisch bediende ruiten in de voorportieren met
sequentiële bediening en aan bestuurderszijde bovendien een
antiklemvoorziening. Het stuurwiel is standaard in diepte verstelbaar.
Het uitgekiende dashboard is heel handig in het dagelijkse gebruik en
heeft talrijke opbergmogelijkheden. In het midden is een gesloten vak
en één van beide dashboardkastjes is voorzien van koeling. Verder is
er een plateau voor documenten en een bekerhouder.
Onder in elk portierpaneel zit een bak met een nuttige inhoud van 22
liter. Onder de bestuurdersstoel is een bergvak gemonteerd en onder de
andere zitplaatsen is een berglade aangebracht. Op de achterkant van
de rugleuning van de centrale zitplaats van de passagiersbank is een
schrijftafel aangebracht.
Thermisch comfort
Het systeem voor verwarming en ventilatie heeft de volgende kenmerken:
- maximale capaciteit ontwaseming: 400 m3 /uur,
- maximale capaciteit ventilatie: 420 m3 /uur.
De lucht wordt verspreid via vier verstelbare roosters op het
dashboard en twee uitstroomopeningen bij de vloer.
De verwarming en ventilatie wordt met twee knoppen midden op het
dashboard geregeld:
- één voor de luchttemperatuur en de vier standen van de ventilatie,
- één voor de luchtstroom en de recirculatie.
Extra verwarming is als optie leverbaar. De unit wordt dan bij de
bestelauto onder de bestuurdersstoel gemonteerd. Bij de Combi is het
apparaat achter in de auto aangebracht. Standaard is bij de Combi
Premium de achterin geplaatste verwarming aangesloten op een
buizenstelsel dat de lucht naar de onderzijde van de tweede en derde
zitrij stuurt.
Voor de bestelauto en de Combi is een handbediende airco met
pollenfilter en recirculatie als optie leverbaar. Een andere optie is
volledig automatische airconditioning.
Op het centraal geplaatste display zijn de verschillende instellingen
af te lezen. Bij de bedrijfsauto's met airconditioning is een
scheidingswand standaard. De voorruit is van warmtewerend glas gemaakt
BedrijfsautoRAI