Nieuwe Citroën Jumper: een overtuigende bondgenoot
(5/22/2006)
Citroën is al jaren een belangrijke speler op de markt voor lichte
bedrijfswagens. Het merk staat bekend om zijn innovatieve modellen die
precies aan de eisen van de gebruiker voldoen. Door het gamma
voortdurend aan te passen aan de trends op de markt voor lichte
bedrijfswagens verwierf Citroën in 2005 in 26 Europese landen een
marktaandeel van 10,2 procent.
Lichte bedrijfswagens zijn belangrijk voor het merk, want één op de
vijf Citroëns die wereldwijd worden verkocht, is een bestelwagen en
één op de tien bestelwagens die in Europa worden verkocht, is een
Citroën. Met de introductie van de nieuwe Jumper heeft het merk dus
wederom een troef in handen in dit marktsegment.
Voortbouwend op het marktsucces van twaalf jaar met eerdere modellen
wil Citroën met de nieuwe Jumper zijn marktaandeel vergroten.
Het nieuwe gamma, dat van de nieuwste door het merk ontwikkelde
technologische snufjes is voorzien, is gestructureerd om die
doelstellingen te verwezenlijken.
De geheel nieuwe vormgeving van de nieuwe Jumper maakt meer
combinaties mogelijk wat betreft volume en nuttige last.
De nieuwe Jumper biedt:
* een grotere keus in nuttige volumes: bij de nieuwe Jumper is keus
uit vier lengten in combinatie met drie wielbases en drie hoogten.
Het nuttig laadvolume varieert van 8 tot 17 m3 terwijl dat eerder
maximaal 14 m3 was.
* een maximaal toelaatbaar totaalgewicht tot 4 ton: tot nu toe was
het maximaal toelaatbaar totaalgewicht van lichte bedrijfswagens
3,5 ton, maar bij de nieuwe Jumper ligt die grens nu, afhankelijk
van de uitvoeringen, op 4 ton (met een nuttige last van 2 ton).
Daarmee is de nieuwe Jumper een van de weinige voorwielaangedreven
bestelwagens met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van meer
dan 3,5 ton. Deze grotere capaciteit qua nuttige last stelt
Citroën in staat zich te richten op een compleet nieuw
marktsegment.
* een groot aantal modellen om zo goed mogelijk te voldoen aan de
eisen van de verschillende bedrijfssectoren. Het gamma omvat
standaarduitvoeringen (gesloten bestelwagens en bestelwagens met
ruiten), combiâs voor het vervoer van personen en pick-ups met
enkele of dubbele cabine. Bij andere uitvoeringen kan het
koetswerk worden aangepast. Het gaat hierbij om chassiscabines en
planchercabines.
De vormgeving van de nieuwe Jumper is volledig afgestemd op de
gebruiker en benadrukt de vele voordelen wat betreft de
functionaliteit van de auto. Zo is de bumper bijvoorbeeld voorzien van
een opstap, zodat de voorruit gemakkelijker kan worden schoongemaakt.
En dankzij de ergonomische inrichting van de stille bestuurdersruimte
voorziet de cabine in de behoeften van de meest veeleisende
professionals. Verder is de laaddrempel verlaagd, zodat in- en
uitladen nu nog eenvoudiger is.
Elke uitvoering van de nieuwe Jumper heeft een eigen nieuwe
dieselmotor. Bij de uitvoeringen is keus uit drie motoren: de 2.2 HDi
100 (74 kW/100 pk DIN), de 2.2 HDi 120 (88 kW/120 pk DIN) en de 3.0
HDi 160 (115 kW/157 pk DIN). Alle motoren zijn gekoppeld aan
handgeschakelde versnellingsbakken, de laatste twee met zes
versnellingen.
De nieuwe Jumper is completer uitgerust en is leverbaar met een groot
aantal opties die zeldzaam zijn op de markt voor lichte
bedrijfswagens, zoals de warmtereflecterende voorruit, automatisch
inschakelende verlichting en de achteruitrijsignalering met
kleurencamera.
De nieuwe Jumper heeft een veilige wegligging en precieze
stuureigenschappen. De veiligheid van de auto wordt nog vergroot door
het ABS-systeem, dat standaard is, en het optionele ESP (afhankelijk
van de uitvoering).
Kortom, de nieuwe Jumper is vanwege zijn hoogwaardige vormgeving de
ideale werkpartner.
BedrijfsautoRAI