Programma Elektronische Provincies
Bijeenkomst over omgevingsvergunning in Utrecht (22 mei 2006)
Burgers en bedrijven kunnen vanaf 1 januari via het digitale loket
aanvragen voor omgevingsvergunningen indienen, inclusief bijlagen
zoals bouwtekeningen. De omgevingsvergunningen kunnen gaan over
veel vergunningaspecten (bouwen, milieu, lozen, slopen, wonen,
kappen, natuur, beschermde monumenten, wegen etc.). Overheden zullen
elkaar over en weer over vergunningaspecten moeten adviseren. Ook
binnen de overheidsorganisaties zal een goede coördinatie van de
vergunningaspecten nodig zijn. Om binnen de gestelde
proceduretermijnen van de Wabo (Wet Algemene Bepalingen
Omgevingsrecht) tot omgevingsvergunningen te komen, zullen
de overheden het proces goed moeten organiseren. Invoering van slimme
ICT is daarbij noodzakelijk.
Afgelopen woensdagmiddag werd in het provinciehuis van Utrecht een
bijeenkomst gehouden over de Wabo. Er waren 65 vertegenwoordigers van
provincies, gemeenten, milieudiensten, waterschappen, EGEM, ICTU,
E-formulieren en het Ministerie van VROM aanwezig. Vanuit de gemeente
Dordrecht waar een pilot heeft plaatsgevonden, vanuit een bedrijf
dat zich bezig houdt met de ICT-architectuur en vanuit het Ministerie
van VROM werden presentaties gegeven.
Op de bijeenkomst werd aangegeven dat er meer behoefte is aan dit
soort informatiebijeenkomsten, mede over de ideeën die andere
bedrijven over de ICT-architectuur hebben. Vanuit de provincie is
aangeboden om in oktober weer een bijeenkomst te organiseren over ICT
in het kader van de Wabo. Tussentijds wil de provincie een ICT-scan
laten uitvoeren bij de gemeenten en waterschappen in de
provincie Utrecht. Hieruit komt naar voren wat er in het kader van de
ICT minimaal moet gebeuren voor 1 januari 2008. Een werkgroep zal het
onderzoek gaan begeleiden. In de bijeenkomst van oktober worden de
resultaten gepresenteerd en wordt mede gesproken over de onderdelen
waarop de overheden in Utrecht kunnen en willen samenwerken.