Programma Elektronische Provincies


Bijeenkomst over omgevingsvergunning in Utrecht (22 mei 2006)

Burgers en bedrijven kunnen vanaf 1 januari via het digitale loket aanvragen voor omgevingsvergunningen indienen, inclusief bijlagen zoals bouwtekeningen. De omgevingsvergunningen kunnen gaan over veel vergunningaspecten (bouwen, milieu, lozen, slopen, wonen, kappen, natuur, beschermde monumenten, wegen etc.). Overheden zullen elkaar over en weer over vergunningaspecten moeten adviseren. Ook binnen de overheidsorganisaties zal een goede coördinatie van de vergunningaspecten nodig zijn. Om binnen de gestelde proceduretermijnen van de Wabo (Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht) tot omgevingsvergunningen te komen, zullen de overheden het proces goed moeten organiseren. Invoering van slimme ICT is daarbij noodzakelijk.

Afgelopen woensdagmiddag werd in het provinciehuis van Utrecht een bijeenkomst gehouden over de Wabo. Er waren 65 vertegenwoordigers van provincies, gemeenten, milieudiensten, waterschappen, EGEM, ICTU, E-formulieren en het Ministerie van VROM aanwezig. Vanuit de gemeente Dordrecht waar een pilot heeft plaatsgevonden, vanuit een bedrijf dat zich bezig houdt met de ICT-architectuur en vanuit het Ministerie van VROM werden presentaties gegeven.

Op de bijeenkomst werd aangegeven dat er meer behoefte is aan dit soort informatiebijeenkomsten, mede over de ideeën die andere bedrijven over de ICT-architectuur hebben. Vanuit de provincie is aangeboden om in oktober weer een bijeenkomst te organiseren over ICT in het kader van de Wabo. Tussentijds wil de provincie een ICT-scan laten uitvoeren bij de gemeenten en waterschappen in de provincie Utrecht. Hieruit komt naar voren wat er in het kader van de ICT minimaal moet gebeuren voor 1 januari 2008. Een werkgroep zal het onderzoek gaan begeleiden. In de bijeenkomst van oktober worden de resultaten gepresenteerd en wordt mede gesproken over de onderdelen waarop de overheden in Utrecht kunnen en willen samenwerken.