Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

22-5-2006

Staatssecretaris Van Geel (VROM) opent vandaag in Harderwijk het Landelijk Meldpunt Asbest. Via dit meldpunt kunnen burgers op eenvoudige wijze melding maken van de aanwezigheid van asbest in hun omgeving (bodem, paden, gebruiksvoorwerpen etc.). In het Harderwijkse stadhuis wordt ook een tijdelijk asbestloket ingericht waar eigenaren van asbestwegen - tot 1 juli - terecht kunnen voor een saneringsregeling.

SenterNovem heeft het meldpunt opgericht in opdracht van het ministerie van VROM. Het Landelijk Meldpunt Asbest bestaat uit een website en een gratis telefoonnummer.Via een digitaal formulier kunnen burgers hun melding doen. De meldingen worden vervolgens automatisch doorgestuurd naar de juiste overheidsinstantie. Gemeenten kunnen eventueel het digitale meldingsformulier opnemen in hun eigen website. Het formulier krijgt dan ook de opmaak van deze site. Burgers die dat willen, kunnen hun melding ook telefonisch doen via 0800 - MELDASBEST of 0800 - 635 32 72. Dit telefoonnummer is tijdens kantooruren bereikbaar en wordt beantwoord door medewerkers van SenterNovem.

Gelderland en Overijssel presenteren staatssecretaris Van Geel de recente inventarisatie van hun asbestproblematiek. De vaste Kamercommissie bespreekt dinsdag 30 mei een brief van Van Geel over de aanpak van de asbestproblematiek. In Harderwijk en omgeving is, net als in Goor, op grote schaal asbesthoudend materiaal gebruikt voor de verharding van wegen en erven. De bestaande vergoedingsregeling voor particulieren, bedrijven en instellingen loopt per 1 juli af. Na die datum draaien de eigenaren zelf op voor de (hoge) opruimkosten. Bovendien zijn ze strafbaar. Om die reden is er in het stadhuis een tijdelijk asbestloket ingericht.

Zie ook


Zie het origineel


* Landelijk Meldpunt Asbest: http://www.meldasbest.nl
* Dossier Asbest