22-5-2006
Staatssecretaris Van Geel (VROM) opent vandaag in Harderwijk het
Landelijk Meldpunt Asbest. Via dit meldpunt kunnen burgers op
eenvoudige wijze melding maken van de aanwezigheid van asbest in hun
omgeving (bodem, paden, gebruiksvoorwerpen etc.). In het Harderwijkse
stadhuis wordt ook een tijdelijk asbestloket ingericht waar eigenaren
van asbestwegen - tot 1 juli - terecht kunnen voor een
saneringsregeling.
SenterNovem heeft het meldpunt opgericht in opdracht van het
ministerie van VROM. Het Landelijk Meldpunt Asbest bestaat uit een
website en een gratis telefoonnummer.Via een digitaal formulier kunnen
burgers hun melding doen. De meldingen worden vervolgens automatisch
doorgestuurd naar de juiste overheidsinstantie. Gemeenten kunnen
eventueel het digitale meldingsformulier opnemen in hun eigen website.
Het formulier krijgt dan ook de opmaak van deze site. Burgers die dat
willen, kunnen hun melding ook telefonisch doen via 0800 - MELDASBEST
of 0800 - 635 32 72. Dit telefoonnummer is tijdens kantooruren
bereikbaar en wordt beantwoord door medewerkers van SenterNovem.
Gelderland en Overijssel presenteren staatssecretaris Van Geel de
recente inventarisatie van hun asbestproblematiek. De vaste
Kamercommissie bespreekt dinsdag 30 mei een brief van Van Geel over de
aanpak van de asbestproblematiek. In Harderwijk en omgeving is, net
als in Goor, op grote schaal asbesthoudend materiaal gebruikt voor de
verharding van wegen en erven. De bestaande vergoedingsregeling voor
particulieren, bedrijven en instellingen loopt per 1 juli af. Na die
datum draaien de eigenaren zelf op voor de (hoge) opruimkosten.
Bovendien zijn ze strafbaar. Om die reden is er in het stadhuis een
tijdelijk asbestloket ingericht.
Zie ook
Zie het origineel
* Landelijk Meldpunt Asbest: http://www.meldasbest.nl
* Dossier Asbest