Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
21-5-2006; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Frankrijk, circuit Bugatti Le Mans (4.180 m)
LITJENS TOONT WÉÉR BLIKSEMSTART EN WARE GEZICHT IN LE MANS (24E)
LOON NAAR WERK MET WK-PUNT IN 'THUISRACE' ARNAUD VINCENT (15E)
ROSSI'S TROON WANKELT NA 'NO SCORE' IN LE MANS
In zijn pas 5e Grand Prix van zijn debuutjaar op mondiaal niveau, toonde Joey Litjens wederom aan dat hij uit het juiste 'race-hout' gesneden is. Vanaf een al nette 28e startplaats, zijn beste uitgangspositie voor een GP tot nu toe, demonstreerde de 16-jarige jongeling uit het Limburgse America een bliksemstart zoals we die jarenlang kenden van Witte Reus Wil Hartog. Met een fabelachtig reactievermogen na het op groen springen van het startlicht en uiterst zorgvuldig gekozen lijnen in de drukke (met 40 rijders) openingsronde, stuurde Joey zijn opvallend-oranje Molenaar-Honda bij de eerste doorkomst naar de 12e plaats, waarmee hij in de eerste 4 kilometer maar liefst 16 rijders voorbij stak! Acht ronden lang reed de op intermediates gestarte pupil van Arie Molenaar en Hans Spaan 'in de punten', waarna hij langzaam terrein moest prijsgeven op zijn méér ervaren concurrenten. Na een echt uitstekende race, waarbij de kleine Limburger letterlijk en figuurlijk zijn neus bij de top 15 liet zien, kwam Joey als 24e over de finish, zijn beste GP-prestatie tot nu toe.
"Heel, ja héél tevreden ben ik met deze race. Te gek gewoon! Mijn start was enorm goed. Mijn ervaren teambazen Spaan en Janssen hadden me op perfect opererende Dunlop-intermediates van start laten gaan, omdat het circuit van Le Mans nog her en der natte plekken vertoonde na de regen van vanmorgen. Dat gaf me zeker in de beginfase enorm veel voordeel. Waar anderen voorzichtig in de remmen gingen, kon ik fiks later in de ankers, waarmee ik kostbare plaatsen won. Het is gewoon onvoorstelbaar dat ik 9 ronden lang in de WK-punten bij de eerste 15 rijdt. De baan werd echter heel snel droog en dat was met mijn opgesneden slicks geen voordeel meer. Ik kon het tempo lang volgen en genoot volop. Het verbaasde me dat ik vaak heel lang aan kon pikken bij de grote mannen, maar toen de baan droog was moest ik grip en tijd inleveren en zakte ik af. Die Top 15 is nu nog te hoog gegrepen, het is pas mijn 5e GP. Maar mijn tijd komt nog wel, dat gevoel heb ik na vandaag zeker", opende Litjens, die vriend en vijand verbaast met de continue opgaande lijn die hij in zijn eerste seizoen op GP-niveau vertoond. Voor de race moest hij nog langs circuitarts dr. Costa, nadat hij zaterdagmorgen bij een highsider een stevige kneuzing aan zijn schouder opliep. "Costa heeft me gemasseerd en het ging goed. Alleen bij een windvlaag die je af en toe kreeg was het even de pijn verbijten", vervolgt Litjens, die direct na zijn prima verreden race huiswaarts moest keren omdat hij morgen, dinsdag en woensdag in de schoolbanken zijn examens voor VMBO metaal moet doen. "Maar voor zijn optreden in de Franse GP was hij in ieder geval met een ruime voldoende geslaagd!", merkte teameigenaar Arie Molenaar terecht op. "De enige smet op de race was dat ik me in de laatste ronde liet verschalken door Pirro. Ik had 23e kunnen worden, maar maakte in de slotronde een foutje. Pirro kwam binnendoor en hield met zijn jaar extra ervaring keurig de deur dicht. Maar met een snelste ronde op 2,7 van de winnaar en een finish op 1 minuut zie ik ook op de 'lijsten' dat het steeds beter gaat. Dat voelt lekker", besluit Litjens. Teammanager Jarno Janssen luisterde met een brede smile op zijn gezicht toe en vult aan: "Dit is een pracht prestatie. Vorige week was het al petje af, maar nu moet er à la Napeleon een zwaai en een buiging bij. Klasse gewoon! Twee rondjes op een 12e plats, 3 ronden op de 15e, dan weer terugvechten naar de 14e plek. Uniek. Maar we wisten dat er 10 man achter hem zaten die sneller zijn en meer ervaring en vermogen aan boord hebben. Op de grid zeiden we nog, de eerste paar ronden rustig aan, maar daar trok Joey zich niet van. Van meet af aan was het volle bak. Chapeau!"
Ondanks dat het zijn 'thuisrace' is, heeft de kort bochtige baan in Le Mans niet die lay-out waarmee het tot de favoriete circuits van Arnaud Vincent hoort. Maar de Molenaar-Honda coureur pakte een perfecte start, had wat geluk bij een crash in de chicane waarbij hij aan de goede kant zat, en maakte net als teammaatje Joey heel veel plaatsen goed in die belangrijke openingsfase. "Mijn start was OK, Ik pakte de juiste lijnen en klom van mijn 22e startplaats naar de 15e positie na één ronde. Daar was ik best tevreden mee. Het werd een lange en zwaarbevochten race, waarbij alleen Lorenzo nog door een domme fout voor me uitviel. Mijn wedstrijd was constant en hoewel ik hier graag voor eigen publiek dichter bij de top 10 had willen finishen, ben ik evengoed tevreden met dit ene WK-puntje. Nadat we drie GP's achtereen pech hebben gehad, bleven we nu van narigheid verschoond. In de slotfase wist ik me naar Tizon toe te vechten en hem in de slotronde te verschalken. Zo hoort dat! Nu kunnen we zonder alle druk van media en landgenoten op onze nek op naar de volgende GP over 2 weken (4 juni) in Mugello. Dit was alvast een lekkere opsteker!", aldus Vincent, die naast helmenfabrikant Arai nog twee persoonlijke sponsors uit Frankrijk aan zijn outfit kon toevoegen.
In de MotoGP-klasse zorgde Rossi op alle fronten voor ongewenste verassingen. In de eerste ronde raakte hij in de chicane het achterwiel van Pedrosa, waardoor hij onverhoeds van zijn lijn afweek en De Puniet aantikte en uitschakelde. Om die valpartij te ontwijken moesten zijn teammaat Edwards en Gibernau door de grindbak, waardor ze voor een ereplaats waren uitgeschakeld. Rossi bleef in het zadel en vervolgde zijn race op verbluffende wijze. Daar waar hij tijdens de training slechts tot een 7e startplaats op rij 3 kwam, kam hij na enkele ronden aan de leiding te rijden, nadat hij de goed gestarte maar later gecrashte Hopkins en Pedrosa te sterk af was. De 7-voudig wereldkampioen leek al eerste rijder dit seizoen zijn 2e GP te winnen, totdat 7 ronden voor de finish het noodlot voor hem toesloeg. Zijn Yamaha 'staakte' de strijd, waarna de op een te zacht compound gestarte Pedrosa aan de leiding kwam. Die most echter met 'smerend' rubber in de slotfase Marco Melandri en Loris Capirossi nog voor laten gaan, waarmee Melandri de eerste MotoGP-coureur werd die dit seizoen zijn 2e GP-winst boekte. Rossi zag zijn achterstand in de WK-stand van 32 naar 43 punten uitgroeien. Een niet makkelijk te overbruggen achterstand voor Rossi (die 2x een no score kende) met nog 12 GP's te gaan. Met twee Italianen op het erepodium in Le Mans en een getergde Tifosi (Rossi) die op revanche is belust, lijkt de GP van Mugello (4 juni, 1e Pinksterdag) een wel heel spannend spektakel te worden.
Uitslag 125cc klasse:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit - Caffe Latte
42'54.555
140,3 kmu gem
2
Mika KALLIO
FIN
KTM Red Bull KTM GP 125
42'57.935
3.380
3
Fabrizio LAI
ITA
HONDA Valsir Seedorf Racing
43'04.362
9.807
4
Alvaro BAUTISTA
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
43'05.344
10.789
5
Pablo NIETO
SPA
APRILIA Multimedia Racing
43'09.405
14.850
6
Raffaele DE ROSA
ITA
APRILIA Multimedia Racing
43'11.781
17.226
7
Joan OLIVE
SPA
APRILIA SSM Racing
43'15.132
20.577
8
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
43'16.373
21.818
9
Andrea IANNONE
ITA
APRILIA Campetella Racing Junior
43'21.593
27.038
10
Simone CORSI
ITA
GILERA Squadra Corse Metis Gilera
43'24.726
30.171
11
Angel RODRIGUEZ
SPA
APRILIA 3C Racing
43'25.110
30.555
12
Julian SIMON
SPA
KTM Red Bull KTM GP 125
43'25.370
30.815
13
Tomoyoshi KOYAMA
JPN
MALAGUTI Malaguti Ajo Corse
43'25.445
30.890
14
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
43'26.005
31.450
15
Sandro CORTESE
GER
HONDA Elit - Caffe Latte
43'26.427
31.872
16
Michael RANSEDER
AUT
KTM Red Bull KTM Junior Team
43'33.616
39.061
17
Gabor TALMACSI
HUN
HONDA Humangest Racing Team
43'40.023
45.468
18
Stefan BRADL
GER
KTM Red Bull KTM Junior Team
43'40.272
45.717
19
Lorenzo BARONI
ITA
HONDA Humangest Racing Team
43'40.633
46.078
20
Imre TOTH
HUN
APRILIA Team Toth
43'40.854
46.299
21
Bradley SMITH
GBR
HONDA Repsol Honda
43'41.136
46.581
22
Manuel HERNANDEZ
SPA
APRILIA Nocable Angaia Racing
43'43.849
49.294
23
Michele PIRRO
ITA
APRILIA WTR Blauer USA
43'55.328
1'00.773
24
Joey LITJENS
NED
HONDA Arie Molenaar Racing
43'55.683
1'01.128
25
Karel ABRAHAM
CZE
APRILIA Cardion AB Motoracing
43'59.895
1'05.340
26
Hugo VAN DEN BERG
NED
APRILIA Varenhof Racing Team
44'00.544
1'05.989
27
Mike DI MEGLIO
FRA
HONDA FFM Honda Grand Prix 125
44'09.664
1'15.109
28
Vincent BRAILLARD
SWI
APRILIA Multimedia Racing
44'31.056
1'36.501
29
Alexis MASBOU
FRA
MALAGUTI Malaguti Ajo Corse
43'16.348
1 lap
30
Dino LOMBARDI
ITA
APRILIA 3C Racing
43'37.824
1 lap
31
Yannick DESCHAMPS
FRA
HONDA TVX Racing-CTR Distribution
43'54.249
1 lap
125cc WK-stand na 5 van de 16 GP's:
1. Bautista, 99; 2. Kallio, 78; 3. Faubel, 56; 4. Gadea, 54; 5. Pasini, 49; 6. Pesek; 7. Lüthi, 37; 8. Corsi, 37.
Uitslag 250cc race:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Yuki TAKAHASHI
JPN
HONDA Humangest Racing Team
43'42.773
149,2 kmu gem
2
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Humangest Racing Team
43'42.871
0.098
3
Shuhei AOYAMA
JPN
HONDA Repsol Honda
43'44.988
2.215
4
Hiroshi AOYAMA
JPN
KTM Red Bull KTM GP 250
43'45.257
2.484
5
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA Master - MVA Aspar Team
43'54.043
11.270
6
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Team Toth
43'57.370
14.597
7
Hector BARBERA
SPA
APRILIA Fortuna Aprilia
43'59.602
16.829
8
Marco SIMONCELLI
ITA
GILERA Squadra Corse Metis Gilera
43'59.814
17.041
9
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Equipe GP De France - Scrab
44'00.362
17.589
10
Jakub SMRZ
CZE
APRILIA Cardion AB Motoracing
44'00.578
17.805
11
Anthony WEST
AUS
APRILIA Kiefer - Bos - Racing
44'21.805
39.032
12
Andrea BALLERINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
44'24.501
41.728
13
Martin CARDENAS
COL
HONDA Wurth Honda BQR
44'27.923
45.150
14
Sebastian PORTO
ARG
HONDA Repsol Honda
44'29.318
46.545
15
Arnaud VINCENT
FRA
HONDA Arie Molenaar Racing
44'38.520
55.747
16
Arturo TIZON
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
44'38.619
55.846
17
Manuel POGGIALI
RSM
KTM Red Bull KTM GP 250
44'40.014
57.241
18
Dirk HEIDOLF
GER
APRILIA Kiefer - Bos - Racing
44'59.714
1'16.941
19
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
45'08.629
1'25.856
20
Alvaro MOLINA
SPA
APRILIA Andalucia Team Mas
45'11.488
1'28.715
21
Luca MORELLI
ITA
APRILIA Nocable Angaia Racing
45'14.699
1'31.926
22
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA WTR Blauer USA
45'22.626
1'39.853
23
Alessio PALUMBO
ITA
APRILIA Matteoni Racing
45'01.599
1 lap
250cc WK-stand na 5 van de 16 GP's:
1. Dovizioso, 92; 2. Barbera, 78; 3. H. Aoyama, 75; 4. Takahashi, 67; 5. Lorenzo, 57; 6. Locatelli, 57; 7. Guintoli, 38; 18. Arnaud Vincent, F, Molenaar Honda, 7;
Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Marco MELANDRI
ITA
HONDA Fortuna Honda
44'57.369
156,2 kmu gem
2
Loris CAPIROSSI
ITA
DUCATI Ducati Marlboro Team
44'59.298
1.929
3
Dani PEDROSA
SPA
HONDA Repsol Honda Team
44'59.638
2.269
4
Casey STONER
AUS
HONDA Honda LCR
45'02.863
5.494
5
Nicky HAYDEN
USA
HONDA Repsol Honda Team
45'03.078
5.709
6
Colin EDWARDS
USA
YAMAHA Camel Yamaha Team
45'08.888
11.519
7
Makoto TAMADA
JPN
HONDA Konica Minolta Honda
45'14.061
16.692
8
Sete GIBERNAU
SPA
DUCATI Ducati Marlboro Team
45'15.511
18.142
9
Toni ELIAS
SPA
HONDA Fortuna Honda
45'21.014
23.645
10
Chris VERMEULEN
AUS
SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP
45'36.731
39.362
11
Carlos CHECA
SPA
YAMAHA Tech 3 Yamaha
45'45.099
47.730
12
Shinya NAKANO
JPN
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
45'45.151
47.782
13
Alex HOFMANN
GER
DUCATI Pramac d'Antín MotoGP
46'06.461
1'09.092
14
James ELLISON
GBR
YAMAHA Tech 3 Yamaha
46'13.541
1'16.172
15
John HOPKINS
USA
SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP
45'17.059
2 laps
MotoGP WK-stand na 5 van de 17 GP's:
1. Hayden, 83; 2. Melandri, 79; 3. Capirossi, 79; 4. Pedrosa, 73; 5. Stoner, 65; 6. Edwards, 45; 7. Elias, 44; 8. Rossi, 40.
************
Ingezonden persbericht