Federale regering Belgie
Papierberg personeelsbeleid afgeschaft
(2006-05-19)
Persbericht van de Ministerraad
Administratieve vereenvoudiging voor alle Belgische werkgevers en
werknemers
De ministerraad keurde vandaag concrete maatregelen goed die tot een
belangrijke administratieve vereenvoudiging leiden voor alle belgische
werkgevers en werknemers. De maatregelen zijn een initiatief van de
heer Peter Vanvelthoven, Minister van Werk, en de heer Vincent Van
Quickenborne, Staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging.
Ze laten een papierloos personeelsbeleid toe en maken elektronische
maaltijdcheques mogelijk. Met deze vereenvoudigingen wordt alvast een
antwoord geboden op enkele punten van de recente VOKA-studie over
administratieve vereenvoudiging van april 2006.
1. Papierloos personeelsbeleid
1,5 miljoen arbeidsovereenkomsten per jaar (studentencontracten,
uitzendcontracten, deeltijdse contracten, ) worden verplicht op papier
getekend. Ze zullen in de toekomst elektronisch kunnen worden
opgemaakt, getekend en bewaard met behulp van de e-ID (elektronische
identiteitskaart).
Het papieren arbeidsreglement moet in 250.000 bedrijven verplicht
worden aangeplakt. In de toekomst mag dit arbeidsreglement
elektronisch ter beschikking worden gesteld via e-mail of via het
intranet.
Iedere maand moet de loonbrief naar elke werknemer op papier worden
verstuurd. Jaarlijks worden er ongeveer 50 miljoen loonbrieven via de
post bezorgd. Dit kost de bedrijven jaarlijks 362 miljoen euro. In de
toekomst mag deze loonbrief via e-mail worden verstuurd.
2. Elektronische maaltijdcheques
In België worden er jaarlijks 220 miljoen maaltijdcheques gegeven aan
werknemers als een extraatje bovenop hun loon. Die maaltijdcheques
bestaan nu alleen maar op papier, wat een aanzienlijke administratieve
rompslomp met zich meebrengt:
1. De cheques worden afgeleverd op het hoofdkantoor en moeten daarna
verdeeld worden over de verschillende vestigingen.
2. De werknemers voor wie de maaltijdcheques bestemd zijn, moeten
eerst nog aftekenen alvorens deze effectief te krijgen.
3. De werknemers moeten de maaltijdcheques bijhouden en er aan de
kassa mee betalen, wat altijd voor een heel gedoe zorgt.
4. Handelaars en winkels moeten de cheques verzamelen en opsturen. Pas
later wordt hen het geld bezorgd.
Uit de VOKA-studie van april 2006 bleek dat dit voor één bedrijf al
bijna 30.000 euro per jaar kostte.
De papieren maatijdcheques zullen verdwijnen en worden vervangen door
een kaart die een elektronisch maaltijdkrediet zal bevatten. Geen
gedoe meer aan de kassa's met papieren cheques dus.
Deze maatregelen zijn goed voor de werkgelegenheid. Zo kan een
jobstudent gemakkelijk naar een jobsite surfen en daar zijn
elektronisch contract tekenen. De student moet zich niet meer
verplaatsen en de werkgever hoeft niet langer een papieren contract
bij te houden. Minder papier en dus meer tijd voor nuttiger werk.